Många svenskar äter gratis mat – med olaglig metod

2025 05 23

Många svenskar har hittat sätt att äta gratis mat, men gör sig samtidigt skyldiga till bedrägeri.

Höga matpriser har diskuterats mycket de senaste åren.

Många svenskar har nu börjat använda metoder för att få äta gratis – genom att lura företag som levererar mat.

Lär sig bedrägerier

Allt fler svenskar har börjat lura till sig mat bland annat från budföretaget Foodora – utan att betala för den.

Metoder för att lura företag som Foodora säljs i sociala medier, rapporterar TV4.

På plattformar som Instagram, Discord och Tiktok kan man betala för att få lära sig hur man beställer mat från Foodora men undslipper betalningen.

Exakt hur metoderna fungerar framgår inte, men kan bland annat handla om att man lurar systemet till att skicka tillbaka de pengar man har betalat vid beställningen, enligt kanalen.

”Trög om du betalar”

Bedrägeriverksamheten sker ganska öppet, och på flera konton skryter man om hur lätt det är att lura Foodora så att man får mat utan att betala.

– Du är trög om du betalar för mat 2025, hävdar man på ett av kontona, enligt kanalen.

Foodora är medvetna om problemet och jobbar hårt för att motverka det.

Många skuldsatta

Foodora är ett budföretag som erbjuder hemleverans av bland annat restaurangmat.

Företaget har väckt mycket uppmärksamhet i Sverige de senaste åren, och deras bud är lätta att känna igen eftersom de är klädda i rosa jacka och hjälm och ofta ses cykla omkring med en stor Foodoraväska.

De senaste åren har det debatterats mycket bland annat om Foodorabudens arbetsvillkor.

Det har också slagits larm om att hämtmaten har blivit en skuldfälla för många svenskar, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Allt fler kunder hamnar hos Kronofogden på grund av skulder kopplade till hämtmat, till följd av att man väljer att betala via faktura eller delbetalning. Under tre års tid har siffran på antalet drabbade fördubblats.

Och nu rapporteras det alltså att många istället försöker lura sig till mat gratis genom att lära sig bedrägerimetoder.

LÄS OCKSÅ: Stort larm om hämtmat – många kunder drabbade

Foto: L Hansel

Text: Redaktionen


Oväntad nyhet från Ullared – Gekås gör precis tvärtom

2025 07 01

 Modebranschen backar kraftigt.

Under maj månad minskade klädhandeln totalt sett i Sverige med hela 8,3 procent jämfört med motsvarande månad ifjol.

Minskningen i skohandeln var ännu större och backade 9,3 procent.

Tvärtom: “Exceptionellt”

Men trenden märks inte alls på Gekås i Ullared. Istället tycks tvärtomvärlden råda.

Samtidigt som modebranschen backar når det folkkära varuhuset nämligen nya toppnoteringar.

– Under maj månad har vår försäljning ökat drygt 10 procent inom dam- och herrkläder och 5 procent inom skor, säger Patrik Levin, vd på Gekås, i en kommentar.

– Barnkläder har sålt exceptionellt bra och ökade med 20 procent mot förra året, vilket är en ökning på drygt 30 procent jämfört med branschen.

"Sålt för 770 miljoner"

Gekås högsäsong är nu.

Midsommar var startskottet på varuhusets mest hektiska period på året och under sommaren väntas uppemot 29 000 besökare – varje dag.

Det återstår att se om vårens toppnoteringar i klädförsäljningen då kan nås.

Hittills ser det bra ut.

– Vi har startat året med riktigt fin försäljning inom alla tre konfektonssegmenten, säger Patrik Levin.

– Damkläder är alltid störst, sett tolv månader bakåt har vi sålt för 770 miljoner bara på den avdelningen, men barn och herr är inte långt efter.

LÄS MER: Svenskt modebolag går i konkurs

"Stolt – ett kvitto"

Att Gekås kan gå mot strömmen i modebranschen på det sätt man gör är ingenting som passeras obemärkt förbi av varuhuset.

I Ullared betraktas det som ett riktigt styrkebesked.

Jag är stolt över att vi kan erbjuda vad folk verkligen behöver och vill unna sig, till priser som de flesta har råd med, säger Patrik Levin.

– Att vi fortsätter växa i tider när många har mindre att röra sig med är ett kvitto på att vi erbjuder en unik shoppingupplevelse.

LÄS MER: Fullständig mardröm för Coop – “en flopp”

Foto: Gekås Ullared

Text: Redaktionen


JUST NU: Kaos i turistområde – evakueras med helikopter

2025 07 01

Ett stort antal människor har evakuerats efter kaotiska scener i ett turistområde.

Kaotiska scener har utspelat sig i Österrike på tisdagen.

En by i den populära turistregionen Tyrolen har drabbats av ett allvarligt jordskred.

Black Hawk-helikoptrar har satts in för att evakuera människor från området.

Evakuerades med helikoptrar

Ett hundratal människor har evakuerats med Black Hawk-helikoptrar från den lilla alpbyn Gschnitz och från fjällstugor i Gschnitztal i Tyrolen i Österrike, rapporterar AP.

Hus och stugor i byn och dess omgivningar har hamnat under stora jordmassor efter jordskredet.

Österrikisk militär var tvungen att sätta in Black Hawk-helikoptrar för att kunna evakuera invånarna.

Jordskredet uppges har orsakats av kraftiga åskväder på måndagen. Detta har lett till att hus och stugor i området har täckts av jord, vatten och bråte, enligt nyhetsbyrån.

Bäcken Gschnitzbach har också svämmat över till följd av ovädret och jordskredet, vilket har försvårat situationen ytterligare.

Människor har tvingats lämna sina hem och vägar är inte längre användbara.

”Övervakar situationen”

Runt 100 människor har alltså evakuerats. Det verkar dock som att ingen människa har kommit till skada i samband med jordskredet, rapporterar nyhetsbyrån.

Det har däremot uppstått andra skador, bland annat ska ett friluftsmuseum ha ödelagts.

Medan människor väntade på evakuering ombads de att hålla sig inomhus och att undvika garage och källare.

– Vi övervakar situationen noga och är i ständig kontakt med räddningstjänsten, säger Elmar Rizzoli, chef för Tyrolens center för kris- och katastrofhantering, enligt nyhetsbyrån.

Gschnitz har 466 invånare och ligger 1230 meter över havet.

Naturkatastrofen i området påminner om en liknande händelse i maj, då cirka 300 personer evakuerades från alpbyn Blatten i Schweiz. Bara några dagar senare rasade sten och is ned från en glaciär, och hela byn täcktes av lera, enligt nyhetsbyrån.

Foto: Acroterion, Wikimedia 

Text: Redaktionen