Åhlens har gjort fel – många kunder lurade

2025 05 19

Tio välkända butiker har inte följt prisinformationslagen i samband med prissänkningar.

Nu får butikerna förelägganden från Konsumentombudsmannen, KO, om vite på totalt 22 miljoner kronor.

Det rör sig om flera stora företag – bland annat Åhlens, Stadium och XXL.

Se hela listan längst ner i artikeln

Flera exempel

Enligt KO har handelsjättarna uppvisat brister i sin prismarknadsföring under fjolårets Black Friday-rea. Detta eftersom butikerna inte följt prisinformationslagen.

Lagen fastslår att företag som säljer en produkt till nedsatt pris måste ange det lägsta priset som varan har haft under de senaste 30 dagarna.

Men butikerna har inte följt direktivet. De har i stället räknat ut rabatten från ett högre pris.   

– Ett företag sålde en vinterjacka med 22 procent rabatt. Problemet var bara att det inte räknades från jackans lägsta pris de senaste 30 dagarna utan från ett högre pris. I verkligheten var priset inte ens rabatterat i förhållande till tidigare lägsta pris, utan 299 kr dyrare, skriver KO.

– Ett annat av företagen sålde en hudkräm för 724 kronor och skrev att den tidigare kostat 965. Men egentligen var rätt pris att jämföra med 675 kronor – alltså billigare än försäljningspriset, framhåller KO i ytterligare ett exempel.

Hela listan

Här är företagen som får föreläggande från KO:

- Blomsterlandet

- Bygghemma

- Nakd

- Nordic Nest

- Power

- Soffadirekt

- Stadium

- Webhallen

- XXL

- Åhlens

”Lockas extra mycket”

Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, ser allvarligt på uppgifterna.

– Vi konsumenter vill gärna känna att vi gör en bra affär. Därför lockas vi extra mycket av röda priser, kampanjer och stora rabatter, som till exempel om det står att varan är nedsatt med 50 procent, säger hon och tillägger:

– Det är stora kända företag som fastnat i vår granskning. De har alla tidigare gjort fel och varit föremål för våra åtgärder. Därför går vi nu vidare med förelägganden.

Foto: Sebastian Wikström

Text: Redaktionen


2okt2025

JUST NU: Putins meddelande – till alla Natoländer

2025 10 02

Putin har talat och vänder sig till länderna i Nato.

Den ryske diktatorn håller tal i den ryska staden Sotji.

I talet riktar han sig direkt till Natoländerna i väst.

– Den härskande eliten i det enade Europa fortsätter att piska upp hysteri. Det visar sig att ett krig med ryssarna praktiskt taget står för dörren, säger han, rapporterar Reuters.

”Nonsens”

Putin framhåller att det är helt osannolikt att den ryska krigsmakten skulle initiera ett krig med Nato, i motsats till vad många västländer fruktar.

– De upprepar detta nonsens, detta mantra, om och om igen. De kan inte tro vad de säger, att Ryssland kommer att attackera Nato, säger han.

– Antingen är de otroligt inkompetenta om de verkligen tror på det, för det är omöjligt att tro på detta nonsens, eller så är de helt enkelt oärliga.

Läs också: Skämt om Trump sprids som en löpeld: Macron gapskrattar

”Militarisering av Europa”

Den ryske diktatorn lägger i sitt tal över ansvaret för den militära upptrappningen på Europa.

Han menar att Rysslands agerande endast är en reaktion på omvärldens handlingar.

– Vi kan helt enkelt inte blunda för det som händer. Har vi inte rätt att göra det av skäl som rör vår egen säkerhet. Jag upprepar, vårt försvar och vår säkerhet, säger han, rapporterar nyhetsbyrån.

Riktar sig till USA

Vladimir Putin lyfter också relationen till stormakten i väst.

– Vi ser att den nuvarande amerikanska administrationen i första hand styrs av sina egna intressen, så som de förstår dem. Jag anser att detta är ett rationellt tillvägagångssätt. Men å andra sidan, om ni ursäktar mig, förbehåller sig Ryssland också rätten att låta sig styras av sina nationella intressen, säger han.

Han passar också på att nämna att de båda ländernas intressen ibland kolliderar.

– Som vi vet har våra länder många meningsskiljaktigheter. Våra åsikter i många globala frågor kolliderar. Detta är normalt för sådana stormakter, säger han.

– I själva verket är det viktigaste naturligtvis hur man löser dessa meningsskiljaktigheter, och i vilken utsträckning de kan lösas på fredlig väg.

Putins tal kom strax efter Volodymyr Zelenskyjs och Mette Frederiksens presskonferens vid EU-toppmötet i Köpenhamn.

Läs också: “De är rejält oroliga i Moskva”

Foto: President of Russia Office resp Nato

Text: Redaktionen


2okt2025

Alarmerande upptäckt om vanlig solkräm

2025 10 02

Flera solkrämer försvinner från hyllorna efter en alarmerande upptäckt.

En studie i Australien har avslöjat att flera populära solskyddsmedel inte ger det skydd som tillverkarna hävdar.

– En produkt, Ultra Violette's Lean Screen Skinscreen, är tänkt att erbjuda en solskyddsfaktor på SPF 50+. Men studien visade ett resultat på endast SPF 4, uppger BBC.

Varnar för fler

Undersökningen, som är gjord av den australiensiska läkemedelsmyndigheten, varnar också för ytterligare 20 solskyddsmedel från andra märken som delar samma basformel.

– De preliminära testerna indikerar att det är osannolikt att denna basformulering har en SPF som är större än 21. Vissa varor kan vara så lågt som fyra, konstaterar studiens författare, rapporterar BBC.

Av de 21 produkter som namnges i studien har åtta återkallats i Australien.

Försäljningen av ytterligare tio produkter har pausats och ytterligare två håller på att ses över.

LÄS OCKSÅ: Lågprisjätte vill öppna 100 nya butiker

Globala konsekvenser

Australien har den högsta andelen hudcancerfall i världen.

Landet har några av de strängaste solskyddsreglerna i världen.

– Skandalen har orsakat en massiv motreaktion från kunder i landet, och experter har varnat för att den också kan få globala konsekvenser. Problem har identifierats med både tillverkningen av vissa solskyddsmedel och hos laboratorierna som testar skyddsfaktorn, framhåller nyhetskanalen.

Problem i branschen

Som ett resultat av studien har nu tillverkaren av basformeln i solkrämerna, Wild Child Laboratories Pty Ltd, avbrutit tillverkningen.

Företaget menar att studien belyser ett bredare problem i branschen.

– De avvikelser som rapporterats i de senaste testerna är en del av ett bredare branschomfattande problem, säger företagets chef Tom Curnow, i ett uttalande.

Han framhåller också att man aldrig kan mäta exakt skyddsfaktor i ett laboratorium.

– Flera faktorer utanför laboratoriet, såsom tillverkningsvariabilitet mellan batcher, råvaruskillnader, förpackning, lagringsförhållanden, produktens ålder och hantering på marknaden, kan påverka SPF för produkter som säljs senare, uppger han.

LÄS OCKSÅ: Chockade kunder på stormarknad - "En skräckupplevelse"

Foto: P. Murray-Pietsch

Text: Redaktionen