Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

2025 05 15

Flygbolaget Ryanair ryter ifrån.

Mot slutet av juni år 2024 betedde sig en passagerare illa under en resa från Glasgow till Krakow.

Ryanair håller tillbaka med detaljer kring exakt vad det var personen gjorde under flygresan.

Nu kommer dock besked om att personen tvingas böta omkring 35 000 kronor, framhåller Ryanair i ett pressmeddelande.

Skedde förra sommaren

Ryanair skriver att de välkomnar beslutet från Krakóws distriktsdomstol att döma en passagerare som störde flyg FR4204 från Glasgow till Kraków den 30 juni 2024.

– Passagerarens oförlåtliga beteende tvingade flighten att omdirigeras till Rzeszów, där planet landade och passageraren lastades av, meddelar flygbolaget.

– 191 passagerare och 6 besättningsmedlemmar utsattes för onödiga störningar. Passageraren fick böter på 3 230 euro.

Bötern motsvarar drygt 35 000 kronor.

"Strikt policy"

Ryanair framhåller att de har en strikt nolltoleranspolicy mot passagerares olämpliga uppförande och kommer att “fortsätta att vidta beslutsamma åtgärder för att bekämpa oroliga passagerares beteende på flygplan till förmån för den stora majoriteten av passagerare som inte stör flygningar”.

– I dag välkomnar vi beslutet från Krakóws distriktsdomstol som bara visar en av de många konsekvenser som passagerare som stör flygningar kommer att få som en del av Ryanairs nolltoleranspolicy, säger en talesperson för företaget.

– Vi hoppas att denna åtgärd kommer att avskräcka från ytterligare störande beteende på flygningar så att passagerare och besättning kan resa i en bekväm och respektfull miljö.

Vill se begränsning

Det framgår emellertid inte om passagerarens beteende kan ha haft med alkoholkonsumtion att göra.

Ryanair har dock uttryckt att de vill se en begränsning vad gäller försäljningen av alkohol på flygplatser.

“Kan inte förstå”

Så här motiverar flygbolaget sitt förslag:

– Vi kan inte förstå varför passagerare på flygplatser inte begränsas till två alkoholhaltiga drycker, eftersom detta skulle leda till ett säkrare och bättre passagerarbeteende ombord på flygplanen och en säkrare reseupplevelse för passagerare och besättningar över hela Europa, menas det enligt Euronews.

Foto: Portuguese Gravity

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen