Krisbesked för elbilsbolag i Sverige – 40 procent försvinner

2025 05 15

Elbilsbolaget Zeekr Technology Europe i Göteborg tvingas till stora personalnedskärningar.

Bolaget varslar om uppsägning av 280 anställda.

Varslet berör cirka 40 procent av personalstyrkan i Göteborg, rapporterar SR Ekot.

Bolaget kommenterar

Totalt uppgår bolagets personalstyrka till drygt 720 personer.

Nu försvinner alltså nästan hälften av alla anställda hos Zeekr. 

– Dessa åtgärder är en del av våra pågående ansträngningar för att minska driftskostnaderna och förbättra effektiviteten. Förändringarna fokuserar enbart på vår europeiska verksamhet och återspeglar ett disciplinerat tillvägagångssätt för att bli smalare och mer fokuserad när vår europeiska marknadsnärvaro växer, framhåller elbilsbolaget i en kommentar till GP.

Utöver personalneddragningarna kommer Zeekr att göra en översyn av bolagets konsultavtal.

Tillhör kinesiska jätten

Zeekr Technology Europé är en del av kinesiska jätten Geelys fordonskoncern, som också äger Volvo.

På sin hemsida marknadsför bolaget tre elbilar: Zeekr 001, Zeekr X och Zeekr 7X. Samtliga modeller är designade i Sverige och tillverkade av Geely.

Zeekr positionerar sig som ett premiumalternativ inom elbilssegmentet. Enligt bolaget riktar de sig till kunder som söker avancerad teknik, hög prestanda och sofistikerad design.

Läs mer här: Biljätte kapar 10 000 jobb | Ekonomibladet

Fakta: Zeekr Technology Europé

Namn: Zeekr Technology Europe AB (tidigare CEVT – China Euro Vehicle Technology AB

Grundat: 2013

Huvudkontor: Uni3 by Geely, Lindholmen Science Park, Göteborg, Sverige

VD: Giovanni Lanfranchi (sedan september 2023)

Moderbolag: Zeekr Intelligent Technology Holding Limited (del av Geely Holding Group)

Kärnverksamhet: Forskning och utveckling av elbilsteknik, inklusive plattformsarkitektur (CMA, SEA, SEA-M), mjukvarusystem, AI, infotainment och lösningar för autonom körning

Foto: Li Zhang

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen