Ilska mot kundtjänster – Konsumentverket kräver rätt att agera

2025 05 13

Ett stort antal kunder rasar mot företags kundtjänster, och nu kräver Konsumentverket rätt att agera och straffa företagen.

Det finns ett stort missnöje bland många kunder och konsumenter i Sverige.

Ilskan riktar sig mot företags kundtjänster.

Enligt Konsumentverket upplever många kunder stora problem i form av långa väntetider, svårigheter att hitta rätt kontaktuppgifter, med mera.

Konsumentverket tar upp problemen i en rapport till regeringen och kräver att få möjlighet att agera.

Vill få rätt att agera

Konsumentverket vill få betydligt bättre möjligheter att vidta åtgärder mot företag som har en bristfällig kundtjänst, rapporterar DN.

De vill bland annat få möjlighet att öppna tillsynsärenden mot företag som slarvar med att svara, och vill helst också ha rätt att utfärda vite mot dessa.

– Då får vi en bättre möjlighet att faktiskt komma till rätta med de här problemen som vi ser att konsumenter klagar på, säger Konsumentverkets rättssakkunniga Maja Lindstrand till tidningen.

Konsumentverket vill ha samma möjlighet att agera när det gäller bristande kundtjänst, som man har inom många andra områden.

”Upplever stora problem”

Man understryker vikten av att företag har en fungerande kundtjänst. Det är en fråga om konsumenters rättigheter.

– Möjligheten för konsumenter att ta kontakt med företag om ett problem uppstår med en vara eller tjänst är grundläggande. Konsumentverket har gjort en kartläggning som visar att konsumenter upplever stora problem i kontakten med företags kundtjänst, uppger Konsumentverket på sin hemsida.

Konsumentverket gjorde en sådan kartläggning 2023, och fick sedan i uppdrag av regeringen att skriva en rapport, som nyligen har blivit klar.

Enligt kartläggningen upplever konsumenter problem med kundtjänsten bland annat i form av lång svarstid, att man inte får svar i sak, att utlovade åtgärder inte genomförs, att företaget kräver vissa kontaktsätt och att till exempel telefonnummer eller e-postadress saknas.

I många fall saknas också möjlighet för konsumenten att spara bevis för att kontakten med kundtjänsten verkligen har ägt rum, till exempel när den sker i en chatt, uppger Konsumentverket i kartläggningen.

Nu kräver Konsumentverket alltså hårdare regler och större möjligheter för verket att agera och eventuellt bestraffa företag som inte erbjuder en kundtjänst som lever upp till kraven.

Foto: Icons8 Team

Text: Redaktionen


Lendo-varning utfärdas – flera drabbade

2025 08 18

Nya bedrägerier orsakar problem.

Den här gången kapar bedragarna jämförelsetjänsten Lendos varumärke.

Bedragarna använder låneföretaget för att försöka lura folk på pengar – och flera personer har drabbats av det, rapporterar Råd & Rön.

Flera drabbade

Så här lyder ett exempel på hur ett bluff-sms kan se ut:

– Hej! Din låneansökan har blivit beviljad. Utbetalning sker inom 2-3 arbetsdagar. Lendo.

I meddelandet medföljer ett telefonnummer till “kundtjänst” som bedragarna vill att de tilltänkta offren ska klicka på.

Exempelvis kan det vara så att mottagaren inte alls har ansökt om lån eller något liknande, och därför vill meddela det till kundtjänsten innan personen haft tid att tänka efter.

Då slår bedragarna till.

“Arbetar mot det”

Lendos talesperson Johanna Björbäck har tidigare uttalat sig om saken.

– Tyvärr ser vi att Lendos varumärke utnyttjas av kriminella i sådana sammanhang, och detta är något vi arbetar aktivt mot, har hon sagt till Råd & Rön.

“Klicka inte”

Via hemsidan uppmanar Lendo till att inte under några omständigheter följa några uppmaningar eller klicka på länkar.

Observera! Det cirkulerar just nu bluff-sms som sägs komma från Lendo med uppgifter om ett godkänt lån, menas det.

– Dessa sms är en bluff - Lendo kontaktar aldrig dig som inte har ansökt om ett lån via vår tjänst. Klicka inte på någon länk i sms:en, ring inte upp avsändaren utan rapportera sms:et till operatörsoberoende numret 7726 och blockera avsändaren.

Det är 7726

Sveriges telekomoperatörer har inrättat ett gemensamt sms-nummer dit du som abonnent kan rapportera misstänkta bluff-sms – 7726.

– En viktig del av arbetet är att snabbt få in information från allmänheten om misstänkt verksamhet. Därför har vi nu skapat det gemensamma kortnumret 7726, dit du som abonnent kan anmäla misstänkta bedrägeriförsök via sms, förklarar Telia.

– För att rapportera skumma sms vidarebefordrar du helt enkelt meddelandet till kortnummer 7726. (Du får ett autosvar som bekräftar ditt tips.) På så sätt får operatörerna kännedom om sms:et och kan blockera bedrägliga meddelanden från att skickas till fler personer.

Foto: Lendo

Text: Redaktionen


Ryssland attackerar Ukraina – med västerländsk flagga

2025 08 18

Ryska styrkor attackerar Ukraina – med en västerländsk flagga på stridsvagnen.

Intensiva möten pågår mellan ledande figurer för att försöka få ett slut på kriget i Ukraina.

Samtidigt fortsätter ryska styrkor att attackera Ukraina.

Nu cirkulerar bilder och filmklipp på sociala medier som visar ryska styrkor fara fram i en stridsvagn med en västerländsk och en rysk flagga, rapporterar Kyiv Independent.

Två flaggor

En amerikansk M113-pansarbandvagn med ryska och amerikanska flaggor filmades när den stormade ukrainska positioner i Zaporizjzja oblast. 

Filmklippet ska ha skickats av ryska soldater från 70:e motoriserade infanteriregementet, och videon visar troligen en M113 som levererades till Ukraina av dess västliga allierade och erövrades av ryska styrkor under striderna.

Detta bara dagar efter toppmötet mellan Donald Trump och Vladimir Putin i Alaska.

“Använder symboler”

Andriy Yermak, chef för Ukrainas presidentkansli, kommenterar filmklippet.

– Ryssarna använder symboler från USA i sin egen terroristiska, aggressiva krigföring som innebär dödande av civila, säger han.

Filmen ska ha spelats in i Zaporizjzja oblast, där Ryssland förbereder sig för en ny offensiv och omgrupperar trupper från andra delar av fronten, enligt överbefälhavare Oleksandr Syrskyj.

“Inga eftergifter”

Samtidigt fortsätter de amerikanska försöken att få till stånd ett fredsavtal.

Amerikanska tjänstemän uppger att Putin ännu inte har visat någon vilja att göra de eftergifter som krävs för att nå ett fredsavtal.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

“Inga planer”

ISW fortsätter att bedöma att Putin inte har mildrat sina ursprungliga krigsmål under den fullskaliga invasionen och inte har gett några indikationer på att han avser att ändra eller kompromissa om dessa mål i några fredssamtal med Ukraina.

Det återstår att se vad som blir av diskussionerna.

Läs mer: UPPGIFTER: Kina kan stoppa Europas upprustning

Foto: Kevin Schmid

Text: Redaktionen