Svenska vindkraftverk akutstänger – “alla kan gå i konkurs”

2025 05 12

Nya regler från Svenska kraftnät skakar om vindkraftsbranschen.

Det blåste för mycket i mars och vindkraftverk utanför Hudiksvall snurrade därför mer än beräknat.

Till följd av den starkare vinden fick företaget bakom Nyvallsåsens vindkraftverk en faktura på 238 000 kronor – per kraftverk.

Anledningen är regler som kräver en balans i elsystemet, det vill säga att det måste produceras lika mycket el som förbrukas och att en beräkning för elproduktionen därför måste göras av elbolagen dagen innan.

"Alla vindkraftverk kan gå i konkurs"

Det får nu vindkraftsbranschen att hissa illröd varningsflagg, rapporterar DN.

Nyvallsåsen tvingas omedelbart stänga och montera ned två kraftverk och det talas om att flera bolag riskerar konkurs.

– Jag är så oerhört upprörd över detta, om det tillåts fortsätta kommer alla vindkraftverk gå i konkurs. Om vi får fler liknande smällar är det kört, säger Stefan Sundelius till tidningen. Han är verksamhetsförvaltare på Solvind El och har likt Nyvallsåsen drabbats av höga böter, över en halv miljon kronor, på grund av mer vind än beräknat.

Prischocken beskrivs av branschorganisationen Energiföretagen som en blixt från klar himmel.

Enligt Martin Hedberg, delägare i Nyvallsåsens vindkraftverk, blåste det cirka tio meter per sekund istället för åtta meter per sekund. Han kallar bötessumman för “absurd”. Hela företagets årsintäkter försvann i och med böterna.

Svenska kraftnät: "En förutsättning"

Att upprätthålla kortsiktig balans mellan produktion och förbrukning av el är en av Svenska kraftnäts viktigaste uppgifter, understryker myndigheten.

Balans mellan produktion och förbrukning av el är en förutsättning för att kraftsystemet ska fungera och leverera el. Störningar i balansen riskerar även att skada eller helt slå ut teknisk utrustning, förklarar Svenska kraftnät.

LÄS MER: Plötsligt stopp för vindkraft i Sverige

Är ekonomiskt ansvariga

Svenska kraftnät understryker vikten av det så kallade balansansvaret.

– De balansansvariga företagen ansvarar ekonomiskt och planeringsmässigt för att tillföra lika mycket el till kraftsystemet som deras kunder förbrukar.

Eftersom det inte går att förutse alla avvikelser har därför Svenska Kraftnät ett ansvar för balanseringen av hela det svenska kraftsystemet i nutid.

– Det innebär i praktiken att Svenska kraftnäts kontrollrum övervakar kraftsystemet hela tiden och gasar och bromsar när det behövs för att säkra balans.

"Tar på stort allvar"

Myndigheten har svarat på det senaste branschlarmet. Man menar att man tar situationen  “på stort allvar”, men också att man förvarnat om förändringarna på elmarknaden under flera års tid.

– När obalanser uppstår får de som orsakat denna betala det pris som det kostat Svenska kraftnät, säger Anna Jäderström, sektionschef för balansmarkander, till DN.

Foto: N. Doherty

Text: Redaktionen


EXPERTER: Ladda aldrig din mobil så här

2025 11 15

Experter varnar för att ladda sin mobil på fel sätt.

Att ladda mobilen är en regelbunden vana som vi kanske inte tänker så mycket på.

Men om man laddar telefonen på fel sätt så riskerar man att kraftigt förkorta batteriets livslängd och öka risken för överhettning.

Varnar för vanligt misstag

Det finns flera vanliga misstag som folk begår när de laddar mobilen.

Ett av de vanligaste misstagen, som kan leda till stora problem, är att ladda mobilen med skalet på, rapporterar Teksiden.

Många lämnar skalet på under laddning för att skydda sin telefon, enligt sajten.

Men det är ett stort misstag. Det kan leda till överhettning.

– Överhettning kan sakta ner laddningen och kan också minska batteriets livslängd avsevärt, rapporterar sajten.

Risken är extra stor om man använder trådlös laddning.

LÄS OCKSÅ: Aktie rusar när storbank lämnar Ryssland

Skapar flera problem

Att ladda trådlöst med skalet på är alltså extra riskabelt.

Det har till exempel visat sig att Samsung Galaxy S10e blir väldigt varm när den laddas på det sättet.

Även Apple har varnat iPhone-användare för att ladda trådlöst med skalet på, enligt sajten.

Att ha skalet på vid laddning medför även andra problem.

Om man har skalet på när man laddar så kan till exempel kontakten mellan laddkabeln och laddningsporten förhindras, så att mobilen inte laddas.

Då riskerar man alltså att upptäcka att batteriet är tomt när man tror att man har laddat det.

Mellan 20 och 80 procent

Många experter menar också att man över huvud taget bör undvika att ladda mobilen över natten.

Det kan leda till överladdning och överhettning, enligt sajten.

Experter har ofta varnat för långladdning, och även för att låta mobilen ladda ur helt.

– Om du låter din telefon vara inkopplad eller låter den dö, minskar batteriets livslängd snabbt. Istället bör du sikta på att hålla din laddningsnivå mellan 20-80 procent, säger Kewin Charrion, chef för den avdelning som lagar begagnade mobiler på företaget Back Market, till Daily Mail.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

Foto: A. Haslinger

Text: Redaktionen


15nov2025

Glädjebesked för alla som laddar bilen – nyhet på gång

2025 11 15

Energijätten Shell har utvecklat en ny produkt till bilar som drivs med el.

Det handlar om en ny kylvätska till batterierna i eldrivna bilar.

Den nyutvecklade kylvätskan ska, enligt ett uttalande från Shell, innebära en stor förkortning av den tid det tar att ladda upp batteriet i elbilarna.

– Förmågan hos vår Shell EV-Plus Thermal Fluid att helt ersätta traditionella glykolbaserade kylvätskor och arbeta med befintlig hårdvara är en gamechanger, säger Shells chefsingenjör Robert Mainwaring, i ett uttalande.

Under tio minuter

Företaget hävdar att den nya kylarprodukten kommer kunna snabba upp laddningen i elbilarna, vilket skulle underlätta ägandet.

– Den nya produkten öppnar dörren för laddning upp till 80 procents kapacitet på mindre än tio minuter genom direktkontakt mellan battericellerna och den dielektriska vätskan.

Shell påstår också att den nya kylarvätskan kommer att minska antalet komponenter som behövs för att kyla bilens elektriska drivlina, vilket i sin tur kan göra elbilar effektivare och billigare att köra i framtiden.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

Ny elbilspremie i Sverige

Den svenska regeringen gick i somras fram med en klimatplan som bland annat innehöll en ny elbilspremie.

Förslaget innebar att hushåll med låg inkomst på landsbygden skulle kunna få 54 000 kronor för att köpa en elbil.

Men förslaget stoppades av EU.

Ett nytt förslag ska nu tas fram.

– Det är extremt tajt med tid – och en stor utmaning att vara redo trots att själva beslutet ännu inte är på plats, uppger Naturvårdsverkets chef för klimatanalysenheten Sara Almqvist, till Borås Tidning.

Det nya förslaget

Det nya förslaget håller på att ta form, men enligt tidningen kommer den huvudsakliga elbilspremien bli högst 46 800 kronor per fordon, till skillnad från tidigare föreslagna 54 000.

Hushåll i glesbygd med lägre inkomster ska dock kunna få ett starttillägg på 18 000 kronor.

– Vi får hoppas att EU inte kommer med allt för stora ändringar i det uppdaterade förslaget, säger Sara Almqvist.

LÄS OCKSÅ: Saab får jätteorder

Foto: Precious Madubuike

Text: Redaktionen