Riktar blickarna mot valet – “Då höjs bensinpriset”

2025 05 08

Drivmedelspriserna blir högre om de rödgröna vinner valet.

Det säger Miljöpartiets språkrör Amanda Lind på torsdagskvällen.

Detta eftersom partiet vill höja reduktionsplikten och genomföra åtgärder för att Sverige ska nå sina klimatmål.

Det rapporterar SVT.

“Då höjs bensinpriset”

Amanda Lind förklarar att högre bränslepriser är ett måste om Sverige ska klara av klimatomställningen.

– Det kommer att bli dyrare för att vi ska klara klimatomställningen, säger hon.

– Om man tittar på den höjning av reduktionsplikten som vi tycker att man ska göra nu på kort sikt, då handlar det om två-tre kronor ungefär när vi gör våra beräkningar.

“Övertygad”

Lind understryker vidare att hon är “övertygad” om att övriga partier i oppositionen står på hennes sida i frågan.

Hon menar att alla partierna lagt fram förslag om höjd reduktionsplikt för att få ner utsläppen.

Så låter det på andra sidan

Moderaterna förespråkar å andra sidan att mer ska göras för lägre drivmedelspriser.

Detta genom bland annat sänkta skatter.

Partiet framhåller att “skatten på bensin och diesel innebär en tung börda för privatpersoner och företagare som är beroende av bilen för att få vardagen att gå runt”.

– Det är inte rättvist att den som bor på landsbygden ska dra ett tyngre lass för klimatomställningen än den som bor i storstan, menar partiet.

– Moderaterna har därför sänkt och vill fortsätta att sänka både bensinskatten och dieselskatten.

Flera viktiga frågor

Klimatpolitiken är en av flera viktiga frågor som kommer att avhandlas av riksdagspartierna inför det kommande valet.

Bland andra ämnen som lär komma på tal finns kriget i Ukraina, migrationen och det ekonomiska läget.

Lågkonjunkturen har bitit sig fast i Sverige och såväl arbetslösheten som antalet konkurser ligger kvar på en fortsatt hög nivå.

Återhämtningen tycks fortsätta dröja, och tidigare på torsdagen gav Riksbanken besked om att det inte blir någon räntesänkning efter myndighetens senaste möte.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


Tung konkurs i bilbranschen – kraschar efter 130 år

2025 08 18

Ytterligare ett bolag i den tyska bilindustrin går under.

Under de senaste åren har krisen i den tyska bilindustrin intensifierats.

Underleverantörerna har fått det oerhört svårt – och konkursansökningarna lämnas in på rullande band.

Nu kommer besked om att ytterligare ett tyskt bolag i bilindustrin tvingas tacka för sig – och det efter 130 år, rapporterar tyska medier.

Går i konkurs

Krisen inom den tyska bilindustrin drabbar nästa företag. 

Nu har ledningen för företaget Werkzeugbau Laichingen ansökt om att inleda ett konkursförfarande vid tingsrätten i Stuttgart. 

Enligt konkursförvaltaren Martin Mucha har den minskade orderingången i kombination med försvårade finansieringsvillkor visat sig vara en för stor belastning.

Företaget med säte i Laichingen, som är specialiserat på tillverkning av verktygsmaskiner för bilindustrin, har för närvarande cirka hundra anställda och kan se tillbaka på en cirka 130-årig företagshistoria, uppger tyska T-online.

Flera problem

Enligt Mucha, partner på advokatbyrån Grub Brugger i Stuttgart, påverkar den fortsatta svagheten inom fordonssektorn även leverantörs- och maskinbyggnadsföretagen.

– Orderingången minskade. Dessutom hade man svårt att få nödvändig finansiering, säger Mucha.

Tufft för tyskarna

Krisen i branschen är tuff för tyskarna.

Bilindustrin står för ungefär en femtedel av landets industriproduktion, och om man räknar med leverantörskedjan genererar den cirka sex procent av BNP, enligt Capital Economics. 

Branschen sysselsätter direkt cirka 780 000 personer – och stöder miljontals andra arbetstillfällen, rapporterar BBC.

“Så många kriser”

Simon Shütz, talesperson för den tyska bilindustriförbundet, har tidigare i år satt ord på krisen.

– Det finns så många kriser, en hel värld av kriser. När en kris är över, kommer en annan, säger han.

Omställningen till eldrivna bilar bidrar till utmaningarna, menar talespersonen.

– Övergången från förbränningsmotor till eldrift är en mycket stor process. Vi investerar miljarder i ombyggnaden av alla fabriker. Och det tar tid, det råder det ingen tvekan om.

Foto: C. Aranda

Text: Redaktionen


Andersson till attack – ”Har tappat kontrollen”

2025 08 18

Magdalena Andersson (S) går till angrepp mot Ulf Kristersson (M).

På måndagseftermiddagen uttrycker Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson stort missnöje gentemot Sveriges statsminister.

Andersson anklagar Kristersson för att ha tappat kontrollen över sin regering.

Hon pekar på vad hon menar är en splittring gällande arbetskraftsinvandring och Israel, rapporterar Expressen.

“Har tappat kontrollen”

Ebba Busch (KD) och Maria Malmer Stenergard (M) har anklagats för olika linjer vad gäller Israelpolitiken.

Utrikesminister Maria Malmer Stenergard har därför kallats till utrikesutskottet för att klarhet ska bringas i frågan.

– Det är en kritisk period just nu, då är det viktigt för Sverige att vi kan vara en stark internationell röst, säger nu Magdalena Andersson.

– Men det blir svårt när statsministern uppenbart inte har kontroll över regeringens politik.

“Helt unikt”

Andersson menar även att Ulf Kristersson duckar frågor gällande ämnet, och att det ger en dålig internationell bild av Sverige.

– Att vice statsministern och statsministern driver olika linjer i en viktig utrikespolitisk fråga, det är helt unikt, säger hon.

Statsministern har ännu inte svarat på kritiken från Socialdemokraternas partiledare.

“Jag driver linjen”

Malmer Stenergard har själv sagt att det är hon som driver regeringens utrikespolitiska linje.

– Jag företräder regeringens politik som utrikesminister, och den är samordnad och tydlig, har hon sagt till TV4.

– Sen får enskilda partier också driva egna frågor, men den linjen som jag driver är den samordnade linjen.

Inte bara Andersson

Tidigare på måndagen har även Centerpartiets partiledare Anna-Karin Hatt framfört liknande kritik.

Hatt kritiserar regeringen för vad hon menar är en otydlig Israelpolitik.

– Vice statsministern säger en sak och utrikesministern säger någonting annat. Nu behöver statsministern sätta ner foten och tydliggöra regeringens och Sveriges hållning, säger C-ledaren till SR Ekot.

Foto: Socialdemokraterna

Text: Redaktionen