”Explosionsartat intresse” för en läsk – istället för Coca-Cola och Pepsi
2025 05 06
Facebookgruppen “Bojkotta varor från USA” närmar sig 88 000 medlemmar.
Gruppen startade som en reaktion på Donald Trump och republikanernas politik efter att presidenten återtagit platsen i Vita huset i vintras.
Liknande tendenser syns även i andra länder.
I Danmark har exempelvis Coop börjat märka amerikanska varor i butikerna. Samma land kunde nyligen konstatera att bojkotter gett viss effekt när det gäller Coca-Cola, enligt Financial Times.
– Våra Coca-Cola-volymer är något lägre i Danmark. Det finns en viss konsumentbojkott kring de amerikanska varumärkena och det är den enda marknaden där vi ser det i större utsträckning, säger Carlsbergs vd Jacob Aarup-Andersen.
Svensk klassiker gör succé
Effekten syns även i Sverige. Dock kanske inte främst i butikerna – utan i svenskarnas beteende på nätet. Sökningarna på “bojkott av Coca-Cola och Pepsi” på Google har fullkomligt skjutit i höjden, rapporterar Dagligvarunytt.
Det sker samtidigt som folk har börjat googla på den klassiska svenska läskedrycken från 1953 – Cuba Cola, som sedan 2020 ägs av Spendrup.
– Statistiken visar ett explosionsartat intresse för Cuba Cola. Det är jätteintressant! säger Kristofer Dalin som är analytiker på My Telescope, till tidningen.
Däremot har inte Carlsberg, som distribuerar Pepsi i Sverige, märkt några avvikelser i försäljning kopplad till bojkotten, enligt Dagligvarunytt.
Mest sålda
Coca-Cola är Sveriges mest sålda läsk, enligt siffror från Cirlce K 2022.
Hack i häl kom Red Bull. Cuba Cola, som började säljas kort före Coca-Cola kom till Sverige, fanns inte ens på topp tiolistan.
Coca-Cola har tidigare i år varit omtalat även av andra skäl än att det skulle vara föremål för bojkott.
I februari inleddes ett priskrig mellan läskjätten och Ica, Sveriges största livsmedelskedja. Det fick flera butiker att plocka bort delar av Coca-Colas sortiment.
LÄS MER: EU storsatsar – för att få folk att välja bort USA
Kan tvingas svika löfte
Coca-Cola har också till viss del fallit offer för den 25-procentiga importskatt på aluminium som Trumpgeringen gav besked om i mars.
En följd kan bli att priserna på konserver och drycker stiger i USA, vilket kan innebära att företaget tvingas avvika från sitt hållbarhetslöfte och börja sälja mer läsk i plastflaskor istället.
– Om en förpackning drabbas av en viss ökning av insatskostnader fortsätter vi att ha andra förpackningserbjudanden som kommer att göra det möjligt för oss att konkurrera i prissättningen, säger han i samtal med investerare, sade Coca-Colas vd Jamers Quincey enligt BBC i februari.
LÄS MER: Oväntat besked om Pepsi – “ingen såg det här komma”
Foto V. Izquierdo resp J. Yarema resp NIKHIL
Text: Redaktionen