Udda erbjudande från Gröna Lund – vissa får åka gratis hela sommaren

2025 05 05

Fri entré och fria åk utlovas till alla besökare med en speciell tatuering.

Svenska folket är bland de mest tatuerade i hela världen. Ungefär en femtedel av Sveriges vuxna befolkning har tatuerat sig, enligt statistik från DN.

Nu går Gröna Lund ut med ett pangerbjudande till alla med ett av de mer klassiska tatueringsmotiven. som dock blivit mindre populärt de senaste åren.

"Carpe Diem"

Bakgrunden till erbjudandet är att Gröna Lund vill “hylla livsglädjen och de små ögonblicken”.

Av det skälet får nu alla som har texten “Carpe Diem” intatuerat på kroppen fri entré och fria åk, meddelar Gröna Lund i ett uttalande på måndagen.

– Carpe Diem-tatueringen har gått från att vara omåttligt populär till att bli en av de mest bortlasrade. Det tycker vi såklart är tråkigt. Nu vill vi lyfta upp carpe diem i ljuset igen och hylla det viktiga budskapet - att ta vara på livet och fånga dagen. I dessa orostider behöver vi påminna oss om att se det stora i de små, magiska ögonblicken, säger Sebastian Delefors, marknadschef på Gröna Lund.

Efterlyser folk för "unik upplevelse"

Erbjudandet gäller från sommarsäsongens första dag och resten av sommaren.

– Från och med 23 maj blir din Carpe Diem-tatuering din biljett till parken – med fri entré och fria åk hela sommaren! Vi har nämligen hört att det finns de med Carpe Diem-tatuering som inte riktigt fångar dagen längre - och så kan vi ju inte ha det

Samtidigt efterlyser nöjesparken tio personer med Carpe Diem-tatuering för en “unik upplevelse”.

– Vi efterlyser de som en gång tatuerade in Carpe Diem som ett löfte till sig själva, men som kanske tappat den känslan i vardagslivets pusslande, säger Sebastian Delefors.

De tio personerna kommer att få ta del av vad Gröna Lund kallar för “ett skräddarsytt program”. Bland annat får gruppen parken helt för sig själva under ett par timmar innan parken öppnar för övriga besökare.

En heldag med karuseller, mat, dryck, och VIP-plats på livekonsert utlovas. För att ta del av upplevelsen behöver man ansöka på Gröna Lunds hemsida.

Foto: Daniel S

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen