Uppdaterat covidvaccin förväntas i vår – bättre skydd mot omikron

2022 01 27

Just nu har studier påbörjats gällande ett nytt covidvaccin som ska ge ett bättre skydd mot omikronvarianten.

Pfizer och BioNTech har initierat studier kring ett uppdaterat vaccin, och även Moderna kommer snart inleda kliniska prövningar.

Uppdaterat vaccin i vår

– Om de kliniska prövningarna går enligt plan och uppdateringarna godkänns av myndigheterna kan vi få tillgång till Pfizers nya vaccin i april-maj och Modernas i juni-juli, uppger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström till SVT Nyheter.

Bättre skydd mot omikonsmitta

Nuvarande covidvaccin ger ett sämre skydd mot omikronsmitta än mot tidigare virusvarianter. Det finns förhoppningar om att det uppdaterade vaccinet ger ett bättre skydd mot omikron, men även kommande virusvarianter.

Tredje dosen gavs inte i tid

Den tredje dosen covidvaccin ökar skyddet mot omikron. Men dosen gavs inte ut i tid för den nuvarande smittspridningen i landet. Vilket skapar en oro kring om det uppdaterade vaccinet är nödvändigt.

Viktigt att uppdatera vaccinet

Trots den kraftiga smittspridningen just nu finns det fortfarande en stor vikt i att uppdatera vaccinet.

– Dels kan omikron komma tillbaka, möjligen nästa vinter. Eller så dyker det upp en ny släkting till omikron och då är det bra att ligga lite närmare nästa variant än det ursprungliga viruset som kom för två år sedan, konstaterar Richard Bergström.

Hopp till de med nedsatt immunförsvar

För de som inte har fått ett bra antikroppssvar trots tre till fyra doser mRNA-vaccin kommer ett nytt proteinbaserat covidvaccin. Det nya vaccinet heter Novavax och kommer i slutet av februari.

Vaccin två gånger om året

– Vi kan ju inte ha en situation där vi ska vaccinera alla människor i hela världen var fjärde månad utan jag tror att vi kommer glida över till ren säsongsverksamhet med en dos till hösten och vintern, säger Richard Bergström till SVT Nyheter.

Foto: M. Napo

Text:Redaktionen


Agnes Wold bestört: ”De är förfärliga”

2025 11 10

Unga kvinnors medianskuld har ökat kraftigt under de senaste åren.

I juni 2024 publicerade Kronofogden en undersökning som visar att medianskulden bland unga kvinnor är 16 250 kronor – endast 50 kronor lägre än männens.

– Vi vet av tidigare undersökningar att unga kvinnors skulder ofta är kopplade till konsumtion. Det är oroande att summorna nu ökar i den här takten, kommenterade Davor Vuleta, privatekonomisk talesperson på Kronofogden.

Två branscher pekas ut

Samtidigt uppger Kronofogden att två branscher får skuldberget att växa snabbare än någonsin. För det första handlar det om kreditgivningsföretag, som erbjuder snabblån och konsumentkrediter utanför det traditionella banksystemet. För det andra handlar det om så kallade nischbanker och internationella kreditinstitut.

– Tillsammans står de för över 29 procent av alla mål, vilket motsvarar över 375 000 ärenden. Kraven handlar ofta om obetalda lån, krediter eller kontokortsfordringar, rapporterar myndigheten.

LÄS MER: City Gross nya besked till kunderna – “Vi har lite att bevisa”

Agnes Wold dundrar mot Kronofogden

Utvecklingen får läkaren och professorn i klinisk bakteriologi Agnes Wold att reagera.

I en intervju med EFN anklagar hon snabblåneinstituten för att medvetet låna ut pengar ”med fruktansvärda räntor” till människor som de vet inte kommer ha råd att betala tillbaka.    

Wold riktar samtidigt kraftig kritik mot Kronofogden, som hon kallar för ”förfärliga”. Läkaren anser att myndigheten driver på utvecklingen och uppmuntrar snabblåneinstituten att låna ut pengar.

– Sen kommer vår statliga Kronofogden och hjälper dem att driva in det där. Ska de inte de inte stå för den förlusten då när de lånat ut till någon stackare som inte har pengar? säger Wold till EFN.

– Varför ska Kronofogden hjälpa till med att driva in de skulderna när de lagt sig på en nivå att de medvetet lånar ut pengar till folk varav en viss procent inte kommer att kunna betala tillbaka?  Det är ju inte de som bestämmer, det är staten som bestämt på något sätt att det ska drivas in och jag fattar inte varför, men jag kan ha missat någonting.

LÄS OCKSÅ: Rekordhög fondförmögenhet

Foto: Johan Wingborg 

Text: Redaktionen


Kunder förtvivlade – Santa Maria ändrar klassisk produkt

2025 11 10

Ett beslut från Santa Maria väcker upprörda känslor bland konsumenter.

Tacojätten har ändrat receptet till sina klassiska ostdipp.

Ett beslut som inte välkomnas av alla. 

– Jag tänkte att jag måste testa den nya, så stor skillnad kan det inte vara. Så jag köpte en burk och smakade den, men den gick i soporna lika fort, säger en upprörd kund till Expressen.

”Den är vidrig”

Den 27-åriga kvinnan är en av flera trogna kunder som riktar skarp kritik mot Santa Marias beslut.

– Dagens tacos blev en besvikelse... Santa Maria har bytt recept på "ostsåsen" och det var absolut inte till det bättre, skriver en besviken konsument i ett inlägg på Facebook.

I kommentarsfältet haglar kritiken mot den nya smaken.

– Den nya är vidrig. Typ hård i konsistensen. Hur kan man göra en god dipp till oätlig? skriver en användare.

– Den är vidrig faktiskt. Har köpt på mig ett lager av den gamla, framhåller en annan.

En tredje uppmanar konsumenter att agera.

– Alla som ogillar den; tala om det för Santa Maria! Ibland lyssnar företagen. För ett par år sedan ändrade Rydbergs receptet på sin räksallad, men det tog inte många veckor innan dom ändrade tillbaka pga att dom fick så mycket klagomål. Så gör era röster hörda! Det kan hjälpa.

Svarar på kritiken

Santa Maria har uttalat sig om kritiken.

Fredrik Palmén, PR-chef på Paulig som äger Santa Maria, konstaterar att reaktionerna är väntade eftersom det handlar om en mycket omtyckt produkt.

– Vi förstår att vår Dip Nacho Cheese Style är en favorit hos många, och att förändringar kan väcka starka känslor. Därför har vi varit extra noggranna när vi utvecklat det nya receptet och uppdaterat förpackningen, framhåller han i en skriftlig kommentar till Expressen.

LÄS MER: City Gross nya besked till kunderna – “Vi har lite att bevisa”

FAKTA: Paulig

- Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag.

- Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco.

- Pauligs har över 2 000 medarbetare i 13 länder.

- Företaget är norra Europas största smaksättningsföretag med drygt 900 anställda. Santa Maria är en del av livsmedelskoncernen.

Källa: Santa Maria Sverige

LÄS OCKSÅ: Helt ny svensk cola kommer till affären

Foto: Paulig bildbank

Text: Redaktionen