Statsministern rasar mot partiledarkollega – ”Var går gränsen?”

2025 04 24

Statsminister Ulf Kristersson (M) rasar mot en av sina partiledarkollegor.

Statsministern reagerar starkt mot avslöjanden om en företrädare för Vänsterpartiet.

V-politikern Lorena Delgado Varas har tidigare anmälts för antisemitism, och anklagas nu även för att ha lajkat hatiska kommentarer mot utrikesministern.

Nu riktar Ulf Kristersson hård kritik mot Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar.

”Var går gränsen för Dadgostar?”

Tidigare i april polisanmäldes Lorena Delgado Varas (V) av Aron Verständig, ordförande för Judiska centralrådet, efter att ha delat en antisemitisk bild på X. V-politikern beskrev det som ett misstag. Åklagaren valde att inte inleda någon förundersökning.

V-politikern har dock även lajkat hatiska kommentarer mot Sveriges utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M), enligt Världen idag.

Nu reagerar statsminister Ulf Kristersson starkt på uppgifterna – och riktar kritik mot både Lorena Delgado Varas och mot V-ledaren Nooshi Dadgostar, rapporterar Expressen.

– Detta är ovärdigt en ledamot av Sveriges riksdag och andra partier skulle ha tagit sådana saker på mycket stort allvar. Men inte Vänsterpartiet, menar Kristersson i en kommentar till tidningen.

Statsministern vänder sig direkt till Nooshi Dadgostar:

– Frågan har ställts flera gånger men måste ställas igen: Var går egentligen gränsen för Nooshi Dadgostar? frågar sig Kristersson.

”Sprider sig som gift”

Lorena Delgado Varas har beskrivit delningen av en antisemitisk bild som ett misstag, och tog även en paus efter att hon polisanmäldes.

Men nu har det alltså kommit nya uppgifter om att hon bland annat ska ha lajkat hatiska kommentarer mot utrikesministern på Instagram.

Utrikesminister Maria Malmer Stenergard har själv kommenterat det hela på X.

– Antisemitism, konspirationsteorier och hat ligger inte långt ifrån varandra. Det sprider sig som gift i samhället, skriver utrikesministern, som också uppmanar Nooshi Dadgostar att ”städa upp i sina led”.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet 

Text: Redaktionen


JUST NU: Kaos på E4 – folk vänder på motorvägen

2025 06 12

Kaotiska scener utspelar sig på E4 utanför Helsingborg.

Under torsdagsmorgonen har det varit stökigt i rusningstrafiken.

Utanför Helsingborg har två lastbilar och två personbilar krockat. Tre ambulanser tillsammans med räddningstjänsten har skickats till platsen, enligt polisen.

– Polis är på plats i samband med en olycka mellan flera fordon. Enligt initiala uppgifter ska två lastbilar och två personbilar vara inblandade. Oklart om personskador.

Det framhåller polisens presstalesperson Patric Fors i en kommentar.

"Det är kaos på motorvägen"

Enligt lokala medier är det frågan om en bakifrånkollission.

Olyckan ägde rum i södergående riktning mellan Kropp och Hyllinge några mil öster om Helsingborg.

– E4:an är helt avstängd vid olycksplatsen, berättar Patric Fors.

Kaotiska scener utspelar sig enligt polisen.

– Det är kaos på motorvägen. Det finns personer som har vänt på motorvägen vid en sådan här serviceplats så vi har fått ställa bilar där också, säger Patric Fors till HD.

Han understryker att beteendet både är olagligt och farligt.

– Det kan ju orsaka ytterligare en olycka och det vill vi ju inte.

Leds om

Trafiken leds om och strax efter 07.30 kunde ett körfält öppnas i södergående riktning.

Så sakteligen börjar trafiken återigen rulla på.

Text: Redaktionen


Svenska bilister får plötslig faktura – ”många missar varje år”

2025 06 12

– Tråkigt nog är det många som varje år missar lokala regler och får böter hemskickade efter en trevlig semester.

Varningen kommer från Katja Runestam Prinzell, bilreserådgivare på Riksförbundet M Sverige.

Enligt henne är svenska bilister inte tillräckligt uppmärksamma på de miljözoner och vägavgifter som finns i Europa. Många svenskar riskerar därför att drabbas av kostsamma böter efter bilsemestern.

– Våra medlemmar har tillgång till ett omfattande informationsmaterial och personlig reserådgivning. Men varje år är det många andra som hör av sig efter att ha fått böter för missade vägavgifter och miljözoner, säger Katja Runestam Prinzell.

Två saker

Riksförbundet M Sverige pekar ut två trafikbestämmelser som det gäller att hålla koll på under utlandssemestern.

För det första är vägavgifter vanligt förekommande i många europeiska länder. Avgifterna gäller både motorvägar och vanliga vägar, liksom tunnlar, vägfärjor och broar.

Betalningsmetoderna för vägavgifter varierar mellan olika länder. Vissa har bemannade betalstationer längs vägen. I andra länder köper man ett klistermärke som sätts på vindrutan och ibland registreras fordonet av en kamera.

– Då måste du ha ordnat en elektronisk betallösning, alternativt se till att inom en viss tid sätta in avgiften på ett konto eller betala kontant på särskilda betalställen, framhåller M Sverige.

För det andra blir miljözoner allt vanligare i Europa. Allt fler städer förbjuder biltrafik i centrum, utom för fordon med tillstånd.

I flera städer förekommer dessutom krav på miljödekaler – en sorts plakett som placeras på bilens vindruta.

LÄS MER: Bilister stämmer elbilsjätten – av ovanlig anledning | Ekonomibladet

Vanligaste vägavgifterna och miljözonerna

Riksförbundet M Sverige har listat de vanligaste vägavgifterna och miljözonerna i populära resmål:

  • Belgien: Utlandsregistrerade bilar som vill köra i Antwerpen, Bryssel eller Gent måste uppfylla utsläppskraven och kostnadsfritt lista sig i en databas. Dieselbilar i miljöklass Euro 4 eller lägre betalar en avgift.
  • Danmark: Dieseldrivna bilar måste uppfylla minst Euro 5-kraven för att få köras i de miljözoner som finns i Köpenhamn samt i Odense, Århus och Ålborg. Övervakningen sker elektroniskt.
  • Frankrike: Flera städer har infört miljözoner, Zones à cirkulation restreinte. För att få köra i en miljözon ska en dekal – en Vignette Crit´Air – sitta på vindrutan. Ett flertal områden i omfattas dessutom av tillfälliga, väderberoende miljözoner, zone de protection de l´air, som kan aktiveras från den ena dagen till den andra.
  • Italien: Förbudskylten Zona Traffico Limitato ser man i många italienska städer. Den som bryter mot förbudet fotograferas och böterna letar sig hem till dig i Sverige. Har ZTL-skylten passerats flera gånger får du nya böter varje gång.
  • Nederländerna: Miljözoner med dieselförbud (Milieuzonen). Påverkar dieselbilar och tyngre fordon. Övervakning sker via vägkameror.
  • Norge: Vägavgifter kallas bompengar och är rätt vanligt förekommande. Personbilar betalar enklast med ett autopass som bör skaffas innan avresan.
  • Portugal: Flera städer har begränsande trafikzoner, bland annat Lissabon där äldre fordon av miljöskäl inte får köra.
  • Spanien: Större städer har infört lågemissionszoner som kräver en utsläppsdekal – Distintivo Ambiental – på bilen. Zonerna finns i fyra nivåer, den högsta tillåter endast eldrift. Utländska fordon kan inte skaffa de spanska miljödekalerna, men miljödekaler från Tyskland och Frankrike accepteras. Det finns även lokala bestämmelser, som olika körförbud i centrala Madrid, Barcelona och delar av Valencia.
  • Tyskland: Ett sjuttiotal tyska städer har infört miljözoner Umweltzonen.  För att få köra i en miljözon ska en dekal – en Feinstaubplakette – sitta på vindrutan. Gäller även el-bil.
  • Frankrike, Italien, Spanien, Portugal: Flertalet motorvägar ägs och underhålls av privata bolag. Betala i bemannade betalstationer längs vägen eller när du svänger av, kontant eller med bankkort. ”Free-flow” med betalning on-line eller i särskild servicestation blir alltmer vanlig.
  • Österrike, Schweiz, Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Ungern: Vid motorvägskörning krävs ett klistermärke på vindrutan eller den digitala varianten e-vignette. Vignetter finns för kortare eller längre perioder, i Schweiz enbart för ett helt år, och vignettelösa fordon bötfälls. Tunga husbilar kan behöva betala kilometeravgift.
  • Bulgarien, Rumänien: Vignettesystem för alla vägar, inte bara motorvägar.
  • Polen, Kroatien, Serbien, Nordmakedonien, Grekland, Turkiet: Helt eller delvis avgiftsbelagda motorvägar. Betalning i bemannade betalstationer.

LÄS MER: Jätten skapar eget Bank-ID – har 6 miljoner användare | Ekonomibladet

 

Foto: Kathy

Text: Redaktionen