Rusning till Swedbank – “exceptionellt”
2025 04 24
Swedbank stänger en rad kontor för spontana besök över hela Sverige.
Storbanken ligger i botten när det gäller kundnöjdheten bland svenska privatkunder, enligt en mätning från Svenskt Kvalitetsindex.
Swedbank har framför allt fått kritik för att vara otillgängliga och har själva lovat att bli bättre att svara i telefon.
– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, sade Anna-Karin Laurell, chef för Svensk bankverksamhet på Swedbank, till Di i februari.
Stänger för spontanbesök
Samtidigt har en rad Swedbankkontor över hela Sverige stängt för spontana besök.
Totalt handlar det om 23 av 142 kontor i landet som tagit bort möjligheten, enligt Lapplandsbaserade Lokaltidningen.
Förändringen trädde i kraft den 3 mars och istället hänvisas kunder till telefon eller internet för enklare bankärenden.
Det är ett besked som tagits emot av kraftig kritik på flera orter som berörs.
– Många är förtvivlade, säger en bankkund i skånska Klippan till HD.
Rusningen: långa köer
Nu syns också konsekvenserna av att möjligheten till spontanbesöken försvunnit, i kombination med begränsade öppettider.
I Helsingborg ringlar sig köerna långa utanför Swedbanks kontor, rapporterar HD.
Väktare har behövt kallas in för att hålla ordning.
– Det är extra mycket idag, eftersom det är första dagen efter påsk. Det här är exceptionellt, säger Swedbanks presschef Hannes Mård till tidningen.
Två av tre kunder ringer
Enligt Swedbank tar två av tre kunder kontakt via telefon. Banken menar att anpassningen är nödvändig.
Det handlar inte heller om att kontoren läggs ned, utan de omvandlas till rådgivningskontor.
Liknande trender syns över hela landet, från söder till norr.
I Jönköping stängde Swedbank för spontabesök redan 2021 medan exempelvis Haparanda omfattas av de nya villkoren som infördes nu i mars.
– För att anpassa oss till våra kunder omfördelar vi resurser så att vi kan möta våra kunder där de vill träffa oss. Det skapar förutsättningar för att öka vår tillgänglighet på telefon, förklarar Charlotte Nilsson, presskommunikatör på Swedbank, för Haparandabladet.
LÄS MER: Så mycket bör “de flesta” hushåll ha i akutbuffert – enligt storbanken
Foto: MarcusOscarsson.se
Text: Redaktionen