Nya regler för lampor på bilen – kan införas inom kort

2025 04 10

Klagomålen haglar över starka halvljus som bländar andra trafikanter.

Nu har Transportstyrelsen fått nog.

Förändring är på gång för att skärpa reglerna för vilken styrka som ska få lov att användas i strålkastarna på bilen.

– Vi överväger att införa en mer modern kontroll av strålkastare, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen, till SR.

Kan införas redan nästa år

De starka lamporna bländar såväl trafikanter framför bilen som de som kommer i motsatt riktning.

Syftet med Transportstyrelsens utredning är att motverka problemet.

Nya kontrollmetoder i besiktningen väntas regeländringen lär troligen leda till att kraven på lampornas styrka ska justeras, enligt radiokanalen.

Däremot ska bilägare inte behöva byta ut lampor i sina nuvarande fordon.

Senast 1 januari nästa år ska de nya reglerna trä i kraft, enligt myndighetens mål.

– Det är först på senare tid som vi förstår att tekniken sprungit iväg på ett sätt så att man skulle behöva göra något, säger Anders Gunneriusson.

LÄS MER: Vanligaste felet i besiktningen – var fjärde bil underkänns

Flera länder har klagat

Xenon- och LED-strålkastare är tekniken som möjliggjort de starka halvljusen.

Problemet med att folk bländas är dock varken nytt eller unikt för Sverige.

I England finns en organisation som går under namnet “Lightmare” 

– Vår organisation har bildats för att bekämpa den växande trafiksäkerhetsfrågan med bländande ljus som minskar en förares förmåga att uppfatta faror som försätter mer sårbara och mindre iögonfallande trafikanter i riskzonen och bländar mötande förare, framhåller Lightmare.

Fick gehör

Den brittiska organisationen fick stort gehör för ett antal år sedan och fick World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations, en arbetsgrupp inom FN, att diskutera problemet.

Målet var att sätta upp riktlinjer för fordon över hela världen som bland annat EU skulle behöva anpassa sig efter, rapporterade bland annat Teknikens värld vid tillfället.

Foto: M. Bird

Text: Redaktionen


JUST NU: Lagerjätte går i konkurs

2025 10 22

Ett bolag som förlorade 124 miljoner kronor på Northvolts konkurs tvingas kasta in handduken.

Det handlar om transport- och lagerbolaget Logs Logistics AB, som är beläget i Borlänge.

Bolaget har erbjudit transporter och lagringstjänster till flera stora aktörer – bland annat LKAB, SSAB, DB Schenker och Wibax, rapporterar Branschaktuellt.

Men nu är det slut. På onsdagen meddelar bolaget att man ansöker om konkurs.

– 2025 har varit ett turbulent år, där vår näst största kund, Nortvolt, först ställde in betalningarna och sedan även gick i konkurs. Vi har försökt att hantera bortfallet, men vår ryggsäck blev allt för tung att bära, framhåller Log Logistics i ett uttalande enligt tidningen.

Konkursförvaltare blir Henrik Schef på Zedendahl advokatbyrå i Avesta.

Nytt bolag

Trots konkursen kommer verksamheten att fortsätta i ny kostym. Bolaget har startat upp Logs L&T AB som ska driva en liknande verksamhet.

–  Då vi i övrigt har en livskraftig verksamhet har vi i dag beslutat att göra en omstart. En extern finansiering kommer att tillföra det kapital och de garantier som behövs, vilket ger oss en stabil grund att stå på, framhåller Log Logistics enligt Branschaktuellt.

LÄS MER: Nu vänder det på byggmarknaden | Ekonomibladet

Konkurserna minskar

Under september minskade antalet konkurser med tre procent jämfört med motsvarande period i fjol, rapporterar affärs- och kreditinformationsföretaget UC.

Flera branscher noterar kraftiga nedgångar – bland annat minskade antalet konkurser inom partihandeln med 10 procent.

–  För sjätte månaden i rad har UC noterat sjunkande konkursnivåer vilket indikerar en långsiktig stabilisering. Antalet nystartade bolag ökade med cirka 16 procent, rapporterar UC.

LÄS OCKSÅ: Slovakien svänger helt om Ryssland – på ett villkor | Ekonomibladet

Foto: 

Text: Redaktionen


22 okt 2025

Explosioner i Ungern och Rumänien

2025 10 22

Oljeraffinaderier i Ungern och Rumänien har drabbats av explosioner.

Rysk olja är fortfarande en viktig inkomstkälla för den ryska krigsmakten för att finansiera sitt krig i Ukraina.

Trots påtryckningar från EU fortsätter flera av unionens medlemsländer att importera rysk energi.

– Explosioner har inträffat vid oljeraffinaderier i Rumänien och Ungern. Båda har kopplingar till Ryssland, enligt lokala medier, rapporterar Kyiv Independent.

I Rumänien

I södra Rumänien raffinaderiet Petrotel-Lukoil drabbats av en explosion.

Anläggningen ägs av ett dotterbolag till Lukoil som är ett av Rysslands största privatägda olje- och gasbolag.

En person skadades allvarligt och fick föras till sjukhus.

Mot bakgrund av den senaste tidens ukrainska attacker mot rysk oljeinfrastruktur har lokala myndigheter inte uteslutit möjligheten att explosionen orsakades av en attack.

– Men det finns andra potentiella orsaker, som den mänskliga faktorn eller tekniska fel, framhåller de rumänska myndigheterna, uppger tidningen.

Ungerns största oljeraffinaderi

I nära anslutning till explosionen i Rumänien inträffade också en explosion vid Ungerns största oljeraffinaderi.

– Anläggningen, som ligger i staden Szazhalombatta, tar emot råolja från Ryssland, rapporterar Kyiv Independent.

Det ungerska oljeraffinaderiet ligger 27 kilometer från Budapest och ägs av det ungerska oljebolaget MOL.

Anläggningen fattade eld efter explosionen och stängs nu tillfälligt.

Inga personskador har rapporterats.

LÄS MER: Tvärvändning om Trump och Putin

Försörjs av rysk olja

Raffinaderiet försörjs med råolja från Ryssland genom Druzbaledningen.

En av anläggningens nyckelkomponenter är ett destillationstorn som separerar flytande blandningar från råolja.

Rysslands oljeraffinaderi i Novokuibyshevsk utsattes också för en drönarattack i samband med explosionerna i Ungern och Rumänien.

Ukraina har inte kommenterat explosionerna vid oljeraffinaderier i Rumänien och Ungern, och inte heller om drönarattacken i Ryssland.

LÄS MER: Ryskt dunderfiasko – stor attack har misslyckats

Foto: T. Eilertsen

Text: Redaktionen