Ny avgift kan införas i svenskt turistparadis

2025 04 09

Varje år besöker cirka en miljon gäster den populära skidorten Åre i norra Sverige.

Nu kan besöket bli dyrare.

Kommunstyrelsen i Åre planerar att införa en turistskatt, rapporterar TV4.

–  Vi har svårt som kommun att bära kostnaderna som turismen medför på samhället. Det blir ökade kostnader för bland annat räddningstjänst och vatten och avlopp, säger Reine Barkered, ledamot av kommunstyrelsen i Åre, till tv-kanalen. 

Barkered representerar Västjämtlands Väl som är ett av flera lokalpartier som vill införa en turistskatt.

Enligt politikern kan besökare i Åre behöva betala skatten när de checkar in på hotellet. Det ska röra sig om en daglig avgift på cirka 15-20 kronor per person och dygn.

”Åker någon annanstans”

Förslaget väcker blandade reaktioner.

Vissa turister anser att en turistskatt låter som ett rimligt förslag. Andra reagerar kraftfullt mot den nya skatten.

– Ingen bra idé, det är redan så dyrt här som det är. Skulle det bli en turistskatt här då väljer jag nog att åka någon annanstans, säger en turist till TV4.

Flera kommuner vill införa turistskatt

Flera av Sveriges ledande turistkommuner är positiva till införandet av turistskatt.

Enligt en undersökning från SVT vill elva av Sveriges 22 främsta turistkommuner införa en sådan skatt.

Gotland är en av dem.  

– Många tycker att det är tillräckligt dyrt att åka hit. Men vi är några debattörer som tycker att om Barcelona och Rom kan införa avgifter så borde vi kunna göra det här också, har Region Gotlands tidigare kulturchef Björn Ahlsén sagt till Aftonbladet.

Finansministern: Dålig idé

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) gillar inte förslaget.

Enligt henne finns det flera skäl till att inte införa en turistskatt.

–  Många kommuner är också glada över turismen. Den skapar jobb och gynnar företagandet på mindre orter, har Svantesson sagt till SVT.

Foto: H. Morkel 

Text: Redaktionen


Helt ny funktion i bilar – Volvo först i världen

2025 06 05

Volvo introducerar nu en helt ny funktion i bilarna.

På torsdagen har Volvo gett ett unikt besked.

Biljätten introducerar “världens första multiadaptiva säkerhetsbälte i kommande Volvo EX60”.

Det framhåller bolaget i ett pressmeddelande.

Helt ny funktion

Det nya säkerhetsbältet debuterar i den kommande helt elektriska Volvo EX60 2026.

Det är utformat för att “bättre skydda människor genom att anpassa sig till trafikvariationer och personen som bär det, tack vare realtidsdata från bilens avancerade sensorer”.

Använder data

Volvo meddelar att det nya multiadaptiva säkerhetsbältet kan använda data som matas in från inre och yttre sensorer för att anpassa skyddet och anpassa inställningen baserat på situationen och individens profiler.

Det handlar då exempelvis om längd, vikt, kroppsform och sittposition.

– Till exempel kommer en större passagerare i en allvarlig krock att få en högre bältesbelastningsinställning för att minska risken för huvudskador, meddelar Volvo.

– Medan en mindre passagerare vid en mildare krock kommer att få en lägre bältesbelastningsinställning för att minska risken för revbensfrakturer.

Så fungerar det

Det hela uppnås genom att “avsevärt öka” antalet så kallade lastbegränsande profilvariationer, som hanterar den kraft som appliceras på de åkande i händelse av en olycka. 

Och tack vare programuppdateringar ”over-the-air” blir det enligt Volvo bättre med tiden.

– På mindre än ett ögonblick analyserar bilens system de unika egenskaperna hos en krock – som riktning, hastighet och passagerarposition – och delar den informationen med säkerhetsbältet.

“Stor uppgradering”

Åsa Haglund, chef för Volvo Cars säkerhetscentrum, kommenterar saken.

– Det här är en stor uppgradering av det moderna trepunktsbältet, en uppfinning från Volvo som introducerades 1959 och som beräknas ha räddat över en miljon liv, säger hon.

– Det är ett utmärkt exempel på hur vi utnyttjar realtidsdata med ambitionen att bidra till att rädda miljontals fler liv.

Foto: Remy Lovesy

Text: Redaktionen


JUST NU: Stort problem på Sweden Rock – över femtio personer drabbade

2025 06 05

Många festivalbesökare har fått tillhörigheter stulna.

I dagarna har Sweden Rock Festival lockat många rockälskare till Sölvesborg.

Den återkommande festivalen är ett av årets största rockevenemang i landet.

Under torsdagskvällen kommer besked om problem – över femtio personer har fått sina tillhörigheter stulna.

Det meddelar polisen.

Mobiltelefoner stulna

Det är mobiltelefoner som har tagits.

– Under onsdagen har en stor mängd mobiltelefoner stulits i publikhavet framför scen på Sweden Rock Festival i Norje, meddelar polisen sent på torsdagen.

– Ett femtiotal personer har blivit av med sina mobiltelefoner under en och samma konsert på onsdagskvällen. Efter konserten hittades många mobilfodral som slängts på marken framför scen. 

Polisen har inte gett besked om några gripanden.

Polisen uppmanar

Polisen tipsar besökare om hur man på bästa sätt kan skydda sig mot fickstölder.

Så här lyder råden:

- Stoppa plånboken och mobiltelefonen i innerfickan, inte i bakfickan.

- Om du har din mobil och plånbok i en väska, håll den framför kroppen och lägg inte värdesaker i ytterfacken.

- Många ficktjuvar använder sig av en avledande manöver medan en medhjälpare passar på att ta din mobiltelefon eller plånbok. Det kan till exempel vara att någon spiller något på dig eller tumlar in i dig i en publikhavet.

Det är Sweden Rock

Vid årets Sweden Rock Festival får besökare bland annat lyssna på band som Slipknot, Scorpions och Sabaton.

Festivalen äger rum mellan den fjärde och den sjunde juni.

Startade 1992

Fröet till det som idag är en av världens mest välrenommerade rockfestivaler såddes 1992, då under namnet Sommarfestivalen i Olofström.

– 1999 ändrades namnet till Sweden Rock Festival. Fokuset på hårdrock blev ännu tydligare, med bland andra Manowar, Mercyful Fate och Motörhead i startfältet, förklarar festivalen om verksamheten.

– Idag är Sweden Rock en av de mest berömda rock- och metalfestivalerna i världen med besökare från över 60 olika länder varje år. 

Foto: J. Wennington

Text: Redaktionen