Agnes Wold sågar myten: så ofta bör du duscha egentligen

2025 04 09

Det är viktigt att duscha regelbundet för att hålla sig ren.

Uppfattningen är vanlig bland människor i hela världen, inte minst här i Sverige.

Enligt en undersökning av Novus från ifjol duschar de allra flesta svenskarna varje dag, alternativt 3-4 gånger i veckan.

Vanan förpassas ofta också vidare från vuxna till barn.

Helt onödigt, enligt Agnes Wold, överläkare och professor i klinisk bakteriologi vid Göteborgs universitet.

Det är ur en social aspekt, bra att göra det, för att barnen tycker att det är lite kul. Men att duscha barnen för att de ska bli rena är meningslöst ur ett medicinskt syfte, för det går inte att duscha bort bakterier, säger hon till tidningen Må Bra.

"Inte byggd för att tvätta sig"

Agnes Wold har uttalat sig i liknande termer tidigare.

Enligt experten kan duschen få motsatt effekt – du får egentligen fler bakterier på kroppen efteråt.

– Ur bakteriesynpunkt är det helt förkastligt att duscha, säger Agnes Wold till Femina.

Hon påtalar ofta att duschen är ett modernt påhitt. Första halvan av 1900-talet var det ingen som duschade, istället badades det, och människan överlevde ändå.

– Och i gamla bondesamhället badade man kanske två gånger om året utan att det hände någonting. Människoarten är ju inte byggd för att tvätta sig, vi har levt i en miljon år innan det fanns duschar.

Får bestämma själv

Enligt Agnes Wold tar det uppemot åtta timmar innan man är ren igen efter en dusch.

Hon återkommer i flera intervjuer till att det är ett mänskligt påhitt att tvätta sig med tvål och vatten. Inga djur sysslar med sådant.

– Vi har en massa föreställningar om vad som är rent och smutsigt. Sådana föreställningar finns i alla kulturer och alla är väldigt besatta av detta, men det har ingenting att göra med ifall  det finns bakterier eller inte utan det har man senare hittat på, säger experten i ett P1-avsnitt.

Hur ofta man egentligen ska duscha finns det inget exakt svar på. 

Agnes Wold understryker att det är upp till individen själv att bestämma.

– Jag tycker att det är bättre att blaska av på strategiska ställen där det kan lukta lite och så, säger Agnes Wold till radion.

Foto: Kaboompic.com resp  Johan Wingborg

Text: Redaktionen


JUST NU: Helt ny tv-kanal i Sverige – konkurrent till SVT

2025 10 22

En sprillans ny tv-kanal som tävlar om SVT:s kärnmålgrupp kommer att ha premiär till hösten.

I oktober lanseras gratiskanalen AfterWork TV, AWTV, som vill “möta den växande efterfrågan på innehåll som speglar och engagerar en mogen publik”.

Bakom satsningen står Pluto TV som har samlat profiler som bland annat Richard Olsson, känd från Bingolotto och Vem vet mest, och veteranen Agneta Sjödin till sina nya program.

Vi ser en tydlig efterfrågan på kvalitetsinnehåll som riktar sig till en publik som ofta förbises i dagens medielandskap. Med AfterWork TV ökar vi vårt redan stora utbud av gratis underhållning i Sverige och stärker vår position som streamingtjänsten som har något för alla. Säger Jesper Dahl, General Manager Pluto TV, Nord- och Central Europa, i ett uttalande.

"Målgruppen ska tas på allvar"

Utbudet kommer att bestå av nyproducerade svenska program. Personliga intervjuer och program om hälsa, träning, resor, husdjur och relationer är några exempel som nämns.

– Det är dags att vi tar denna målgrupp medialt på allvar och skapar innehåll åt och tillsammans med dem. Vi ska fokusera på glädje, energi och inspiration och vara en källa till positiva inslag i vardagen, säger Poppe Linge Gimling, producent och kanalchef, Afterwork TV.

Yvonne Ryding, som kommer att leda programmet “Skönhet med Yvonne”, jublar åt satsningen på en äldre målgrupp.

– En stor och viktig grupp med mycket potential, konstaterar hon i samma pressutskick.

LÄS MER: Rusning till biograferna – ny skräckfilm krossar förväntningarna

Piken mot SVT

Richard Olsson håller med.

Den tidigare SVT- och TV4-profilen kommer att vara programledare för “Nyfiken på”, ett reseprogram där programledaren besöker nya platser, städer och länder.

Han antyder även att det är just SVT:s traditionella tittargrupper man konkurrerar med.

– Det föds nya 60-åringar varje dag och då är det extra intressant att skattefinansierade statliga medier sviker sin kärnmålgrupp och hellre satsar på ungdomar som aldrig tittat på tv. Då är det det fantastisk att Pluto TV vill satsa på denna målgrupp genom att ta in AWTV i sitt programutbud, säger Rickard Olsson.

Premiären för Afterwork TV är den 23 oktober på Pluto TV. Kanalen kommer att vara tillgänglig både som linjär kanal och on demand.

LÄS OCKSÅ: Årets bästa tv-film är utsedd – finns på Netflix 

Foto: 

Text: Redaktionen


22okt2025

Nytt butikskoncept till Norden – kan komma till Sverige

2025 10 22

Sveriges nordiska grannländer satsar på ett nytt butikskoncept.

Det ansträngda säkerhetspolitiska läget i Europa och Norden gör att frågan om beredskap är högaktuell.

I händelse av krig eller annan kris kan livsmedelsförsörjningen drabbas hårt.

I Sverige uppmanas alla invånare att ha en viss beredskap hemma.

– Tänk efter hur du skulle klara dig en vecka utan vatten eller mat. Om du är förberedd kan du klara krisen bättre, framhåller MSB.

I de Sveriges nordiska grannländer planeras nu ett nytt butikskoncept med inriktning krisberedskap.

Nordiska satsningar

I Danmark, Norge och Finland förbereder man nu för att inrätta krisbutiker, rapporterar Dagligvarunytt.

I Danmark stärks 50 butiker över landet för att klara minst två dygn utan ström eller omvärldskontakt.

Norge ska förbereda närmare 100 butiker för att klara att hålla driften utan ström, varuleveranser eller betalningsfunktioner.

Den finska dagligvaruhandeln har tillsammans med statliga myndigheter i landet planer på 300 beredskapsbutiker.

Finland och Danmark har som mål att konceptet ska vara klart inom tre till fyra år.

Läs också: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris

Kan komma till Sverige

I nuläget finns inga liknande planer i Sverige.

Butikskedjorna önskar att staten ska gå in med resurser och riktlinjer för hur konceptet skulle kunna utvecklas.

– Att fullt ut förbereda en butik för långvariga och omfattande störningar är en mycket stor investering och innan det eventuellt görs bedömer vi att vi skulle behöva tydligare politiska ramar, uppger Coops pressansvarige Therese Knapp, till Dagligvarunytt.

Livsmedelsverket har tilldelats 30 miljoner kronor för pilotprojektet ”Robusta butiker”, för att ta fram lösningar som kan bli en modell för Sverige att arbete efter.

– Vår uppfattning är att det fortfarande saknas en tydlig kravbild. Den måste det offentliga definiera, och dit har vi ännu inte kommit, uppger Axfoods kommunikationsdirektör Sara Kraft Westrell, till Dagligvarunytt.

Läs mer: “Ser värre ut än Northvolt” – ny tung konkurs kan vänta i Sverige

Foto: L. Mimietz

Text: Redaktionen