Elstöd till Sveriges hushåll – Upp till 6 000 kronor per hushåll

2022 01 13

Hushållen ska få rejält med stöd på grund av de höga elpriserna nu i vinter.

Det meddelar S-regeringen i form av finansminister Mikael Damberg (S) och energiminister Khashayar Farmanbar (S)  i dag.

Ersättning för tre månader

Hushållen ska nu få ersättning för de ovanligt höga elpriserna som varit aktuella i december, januari och februari.

– De elpriser vi sett under hösten och vintern har varit alldeles för höga. Vi ska inte ligga på de nivåerna, säger Khashayar Farmanbar (S).

En exceptionell åtgärd

Totalt satsar regeringen 6 miljarder kronor på elstöd till hushållen.

Det är ytterst ovanligt att staten går in och ger ekonomiskt stöd för höga priser på en öppen marknad.

– Det här är en exceptionell åtgärd i en exceptionell situation, säger Mikael Damberg (S).

Berör 1,8 miljoner hushåll

Sammanlagt kommer nu 1,8 miljoner svenska hushåll att få ta del av stödet. För hushåll med en månadsförbrukning på över 2 000 kilowattimmar blir det 6 000 kronor i stöd.

– Vi behöver göra åtgärder på kort sikt för dem med höga elräkningar, säger energiministern Khashayar Farmanbar (S).

Ohållbart beroende av fossil energi

Energiministern menar att de höga elpriserna är oacceptabla och betonar att orsaken är att Europa blivit beroende av fossil energi vars priser nu ökat kraftigt.

– Det sätter svenska konsumenterna i ett svårt läge. Det är inte okej att det blir så för att Europa har ett ohållbart beroende av fossil energi, säger Khashayar Farmanbar (S).

Alldeles för höga priser

– De elpriser som vi har sett under hösten och under vintern är alldeles för höga. Vi ska inte ligga på de nivåerna, säger energiminister Khashayar Farmanbar (S).

Man behöver inte ansöka

Hur mycket man får i kompensation beror på hur mycket el man har förbrukat och stödet riktas till alla som har villor eller småhus och som värms upp med el.

Hushållen kommer inte att behöva ansöka om pengarna utan utbetalningen ska göras automatiskt via elnätsbolagen.

Elnätbolagen får hantera saken

– Vi går nu till elnätsbolagen för att se till att ersättningen betalas ut till de som drabbats. Det är en komplicerad åtgärd, säger energiminister Khashayar Farmanbar (S).

Oerhört glädjande

Energiministern är mycket glad över dagens besked.

– Jag förstår att människor känner en oro för sin ekonomi. Idag kan vi meddela att vi avsätter drygt sex miljarder kronor för att ge stöd till de hushåll som fått kraftigt höjda elräkningar, det känns oerhört glädjande, säger han.

ANALYS

De höga elpriserna har blivit något av en kostnadschock för många hushåll runt om i Sverige och S-regeringens besked idag blir därför ett välkommet och välbehövligt tillskott i plånboken för många drabbade familjer.

Svar till Moderaterna

Moderaterna har tidigare gått ut med ett förslag om att slopa elskatten under januari och februari vilket skulle ge 1 500 – 2 000 kronor per månad för en vanlig villa. S-regeringens meddelande i dag innebär att de neutraliserar den aktuella frågan om ersättning för de höga elpriserna vilket har stor betydelse ett valår som detta.

Ytterst ovanligt

Att betala ut pengar till enskilda personer som drabbas av höga kostnader av tjänster eller varor som inhandlats för privat bruk på en öppen marknad är extremt ovanligt. Samtidigt är det extremt höga priser och då el inte är vilken vara som helst utan något man inte klarar sig utan så är många helt beroende av elen.

Foto: Regeringskansliet


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen