BILBRANSCHEN: Jätten sparkar 650 anställda

2025 04 03

Den tyska bildelsjätten Webasto sparkar 650.

De plötsliga avskedningarna i bilbranschen fortsätter.

På torsdagen kommer ett nytt sådant besked från Tyskland – ett land där många bolag i bilbranschen har fått det svårt på sistone.

Den här rör gången rör det sig om bildelsjätten Webasto som sparkar 650 anställda.

Det framhåller bolaget i ett pressmeddelande.

Sparkar 650

Företaget framhåller att de arbetar för att “förbättra effektivitet och produktivitet som en del av ett pågående omstruktureringsprogram för att stärka konkurrenskraft och framtida lönsamhet”.

Detta kräver enligt bolaget anpassning av kapaciteten i Tyskland och därmed en minskning med cirka 650 tjänster fram till slutet av 2025. 

“Tufft beslut”

Webastos styrelseordförande Jörg Buchheim kommenterar beskedet.

– Det var ett tufft beslut, men ett beslut som också var oundvikligt för Webasto på grund av marknadsutvecklingen, säger han i ett pressmeddelande.

– Det bidrar väsentligt till att göra Webasto rustat för framtiden på lång sikt. Vi kommer att genomföra de planerade personalåtgärderna med största respekt för våra medarbetares sociala trygghet och i linje med vår företagskultur.

Det är Webasto

Webasto grundades redan 1901 och har utvecklats över åren.

Webasto är idag en internationell partner till fordonsindustrin med fokus på två affärsområden: Tak och Elektrifiering. 

Med mer än 50 anläggningar finns företaget representerat på alla större fordonsmarknader världen över.

Ett av många

Webasto är ett av många företag i bilbranschen som har drabbats hårt av den senaste tidens problem.

Svag köpmarknad, osäkerhet kring tullar och höga räntor har ställt till det ordentligt i branschen.

Tyskland är ett land där många företag som är underleverantörer till den bredare industrin har tvingats säga upp anställda och genomföra kostnadseffektiviseringar.

Under gårdagen gav USA:s president Donald Trump besked om omfattande tullar – någonting som ställer till det ytterligare för den globala fordonsindustrin.

Foto: C. Aranda

Text: Redaktionen


Tung konkurs i bilbranschen – kraschar efter 130 år

2025 08 18

Ytterligare ett bolag i den tyska bilindustrin går under.

Under de senaste åren har krisen i den tyska bilindustrin intensifierats.

Underleverantörerna har fått det oerhört svårt – och konkursansökningarna lämnas in på rullande band.

Nu kommer besked om att ytterligare ett tyskt bolag i bilindustrin tvingas tacka för sig – och det efter 130 år, rapporterar tyska medier.

Går i konkurs

Krisen inom den tyska bilindustrin drabbar nästa företag. 

Nu har ledningen för företaget Werkzeugbau Laichingen ansökt om att inleda ett konkursförfarande vid tingsrätten i Stuttgart. 

Enligt konkursförvaltaren Martin Mucha har den minskade orderingången i kombination med försvårade finansieringsvillkor visat sig vara en för stor belastning.

Företaget med säte i Laichingen, som är specialiserat på tillverkning av verktygsmaskiner för bilindustrin, har för närvarande cirka hundra anställda och kan se tillbaka på en cirka 130-årig företagshistoria, uppger tyska T-online.

Flera problem

Enligt Mucha, partner på advokatbyrån Grub Brugger i Stuttgart, påverkar den fortsatta svagheten inom fordonssektorn även leverantörs- och maskinbyggnadsföretagen.

– Orderingången minskade. Dessutom hade man svårt att få nödvändig finansiering, säger Mucha.

Tufft för tyskarna

Krisen i branschen är tuff för tyskarna.

Bilindustrin står för ungefär en femtedel av landets industriproduktion, och om man räknar med leverantörskedjan genererar den cirka sex procent av BNP, enligt Capital Economics. 

Branschen sysselsätter direkt cirka 780 000 personer – och stöder miljontals andra arbetstillfällen, rapporterar BBC.

“Så många kriser”

Simon Shütz, talesperson för den tyska bilindustriförbundet, har tidigare i år satt ord på krisen.

– Det finns så många kriser, en hel värld av kriser. När en kris är över, kommer en annan, säger han.

Omställningen till eldrivna bilar bidrar till utmaningarna, menar talespersonen.

– Övergången från förbränningsmotor till eldrift är en mycket stor process. Vi investerar miljarder i ombyggnaden av alla fabriker. Och det tar tid, det råder det ingen tvekan om.

Foto: C. Aranda

Text: Redaktionen


Andersson till attack – ”Har tappat kontrollen”

2025 08 18

Magdalena Andersson (S) går till angrepp mot Ulf Kristersson (M).

På måndagseftermiddagen uttrycker Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson stort missnöje gentemot Sveriges statsminister.

Andersson anklagar Kristersson för att ha tappat kontrollen över sin regering.

Hon pekar på vad hon menar är en splittring gällande arbetskraftsinvandring och Israel, rapporterar Expressen.

“Har tappat kontrollen”

Ebba Busch (KD) och Maria Malmer Stenergard (M) har anklagats för olika linjer vad gäller Israelpolitiken.

Utrikesminister Maria Malmer Stenergard har därför kallats till utrikesutskottet för att klarhet ska bringas i frågan.

– Det är en kritisk period just nu, då är det viktigt för Sverige att vi kan vara en stark internationell röst, säger nu Magdalena Andersson.

– Men det blir svårt när statsministern uppenbart inte har kontroll över regeringens politik.

“Helt unikt”

Andersson menar även att Ulf Kristersson duckar frågor gällande ämnet, och att det ger en dålig internationell bild av Sverige.

– Att vice statsministern och statsministern driver olika linjer i en viktig utrikespolitisk fråga, det är helt unikt, säger hon.

Statsministern har ännu inte svarat på kritiken från Socialdemokraternas partiledare.

“Jag driver linjen”

Malmer Stenergard har själv sagt att det är hon som driver regeringens utrikespolitiska linje.

– Jag företräder regeringens politik som utrikesminister, och den är samordnad och tydlig, har hon sagt till TV4.

– Sen får enskilda partier också driva egna frågor, men den linjen som jag driver är den samordnade linjen.

Inte bara Andersson

Tidigare på måndagen har även Centerpartiets partiledare Anna-Karin Hatt framfört liknande kritik.

Hatt kritiserar regeringen för vad hon menar är en otydlig Israelpolitik.

– Vice statsministern säger en sak och utrikesministern säger någonting annat. Nu behöver statsministern sätta ner foten och tydliggöra regeringens och Sveriges hållning, säger C-ledaren till SR Ekot.

Foto: Socialdemokraterna

Text: Redaktionen