BILBRANSCHEN: Jätten sparkar 650 anställda

2025 04 03

Den tyska bildelsjätten Webasto sparkar 650.

De plötsliga avskedningarna i bilbranschen fortsätter.

På torsdagen kommer ett nytt sådant besked från Tyskland – ett land där många bolag i bilbranschen har fått det svårt på sistone.

Den här rör gången rör det sig om bildelsjätten Webasto som sparkar 650 anställda.

Det framhåller bolaget i ett pressmeddelande.

Sparkar 650

Företaget framhåller att de arbetar för att “förbättra effektivitet och produktivitet som en del av ett pågående omstruktureringsprogram för att stärka konkurrenskraft och framtida lönsamhet”.

Detta kräver enligt bolaget anpassning av kapaciteten i Tyskland och därmed en minskning med cirka 650 tjänster fram till slutet av 2025. 

“Tufft beslut”

Webastos styrelseordförande Jörg Buchheim kommenterar beskedet.

– Det var ett tufft beslut, men ett beslut som också var oundvikligt för Webasto på grund av marknadsutvecklingen, säger han i ett pressmeddelande.

– Det bidrar väsentligt till att göra Webasto rustat för framtiden på lång sikt. Vi kommer att genomföra de planerade personalåtgärderna med största respekt för våra medarbetares sociala trygghet och i linje med vår företagskultur.

Det är Webasto

Webasto grundades redan 1901 och har utvecklats över åren.

Webasto är idag en internationell partner till fordonsindustrin med fokus på två affärsområden: Tak och Elektrifiering. 

Med mer än 50 anläggningar finns företaget representerat på alla större fordonsmarknader världen över.

Ett av många

Webasto är ett av många företag i bilbranschen som har drabbats hårt av den senaste tidens problem.

Svag köpmarknad, osäkerhet kring tullar och höga räntor har ställt till det ordentligt i branschen.

Tyskland är ett land där många företag som är underleverantörer till den bredare industrin har tvingats säga upp anställda och genomföra kostnadseffektiviseringar.

Under gårdagen gav USA:s president Donald Trump besked om omfattande tullar – någonting som ställer till det ytterligare för den globala fordonsindustrin.

Foto: C. Aranda

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Unik skatt på gång – ska införas i Sverige och övriga världen

2025 04 11

Världens första globala utsläppsskatt någonsin ligger på bordet.

Det är FN:s sjöfartsorgan som är på väg att införa obligatoriska regler i arbetet med att fasa ut användningen av fossila bränslen inom den globala sjöfarten.

Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, kommer nu i veckan att kalla till förhandlingar i London om saken, rapporterar CNBC News.

På agendan står bland annat åtgärder för att minska klimatpåverkan från världens sjöfart, som står för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

"En total gamechanger"

Sara Edmonson är chef för globalt påverkansarbete i den australiska gruvgiganten Fortescue.

Hon kallar samtalen för “absolut historiska”.

– Jag tror att det skulle vara en total gamechanger. Ingen annan industri på global nivå har gjort ett åtagande av den här storleken.

– Och jag skulle hävda att de flesta länder inte har gjort det heller, säger Edmonson till CNBC.

"Ett av årtiondets största avtal"

Några av de förslag som ligger bordet gäller en global standard för marina bränslen.

Även en ekonomisk förhandling om en länge omdiskuterad koldioxidavgift, alternativt ett koldioxidkreditsystem, lär vänta.

Om planerna sätts i verket skulle de kunna utgöra ett av årtiondets största klimatavtal, erfar tv-kanalen.

Tullarna kan bli problem

Det finns emellertid faktorer som kan sätta käppar i hjulet för en ambitiös koldioxidskatt. 

Exempelvis skulle de amerikanska tullarna, ett globalt handelskrig och motvilja från enskilda FN-länder kunna bli problem.

– Det finns också många diskussioner kring avgiftsliknande strukturer, eftersom ordet “avgift” i mycket polariserade länder som USA, Australien och till och med i Kina, uppenbarligen kan vara mycket utmanande, säger Edmonson.

– Men jag tror att det finns riktigt bra diskussioner kring avgiftsliknande strukturer som i slutändan skulle ha en likvärdig effekt.

Östater som Fiji, Marshallöarna, Vanuatu, Barbados, Jamaica och Grenada tillhör några av de största förespråkarna för en global koldioxidskatt.

Brasilien, Kina och Saudiarabien är tre av de främsta kritikerna.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen