Annika Strandhäll (S) föreslår ny åldersgräns i Sverige

2025 04 02

Regeringen vill att det ska bli olagligt att betala för sexuella tjänster över internet.

Den som betalar för att någon annan filmar sig själv i ett sexuellt sammanhang kan straffas med fängelse, enligt lagförslaget.

Och den som driver sådana webbplatser kan dömas för koppleri.

– En kriminalisering av köp av sexuell handling som utförs på distans är en naturlig utveckling eftersom gränsen mellan våra verkliga och digitala liv alltmer suddas ut och sexindustrin har förändrats, framhåller regeringen i ett uttalande.

Vill gå ännu längre

Samtliga riksdagspartier stödjer regeringens förslag.

Men S-toppen Annika Strandhäll vill gå ännu längre.

Hon vill förbjuda plattformen Onlyfans, där många användare säljer pornografiskt innehåll.

Dessutom vill Strandhäll att det ska införas en 18-årsgräns på porrsajter.  

– Från S-kvinnors sida så ser vi ett stort problem med den tillgång på grov våldspornografi som väldigt unga barn i Sverige i dag har, bara genom ett knapptryck på sina telefoner, säger hon till Expressen.

Enligt Strandhäll skulle åldersgränsen kunna kontrolleras genom att samtliga användare tvingas legitimera sig.  

– Det skulle kunna vara med Bank-ID till exempel. Jag som politiker ska inte föregå de tekniska lösningarna, utan där får man ju titta på hur andra länder har gjort.

Kritiken: ”Ska de förbjuda min arbetsplats”

Regeringens förslag har kritiserats – bland annat av flera användare som säljer pornografiskt innehåll på Onlyfans.

– Jag förstår att tjejer kan råka illa ut, men jag som tycker om mitt yrke? Ska de förbjuda min arbetsplats? säger en kvinna till SVT Nyheter.

"Det är som dag och natt" 

Regeringen beskriver Onlyfans och liknande plattformar som en inkörsport till prostitution.

Onlyfansmodellen Josefin Ottosson håller inte med.

–  Jag kan bara prata utifrån mig själv. Men jag skulle aldrig någonsin träffa någon i verkligheten, säger hon till SvD.

– Det är som dag och natt. Att säga nej via en chatt är verkligen inte svårt för mig, men det är skillnad när man står ”face to face”.

Redan i sommar 

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Foto: S-kvinnor

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen