EU:s order – göra exakt som Sverige

2025 03 25

EU kommer att ge order om att alla medlemsländer ska göra som Sverige.

EU har såtts på hårda prov den senaste tiden.

Oron över USA:s nya utrikespolitik, där Europa bland annat får ett betydligt större eget ansvar för sin egen säkerhet, har fått EU:s medlemsländer att vidta en lång rad åtgärder.

Nu vill EU att alla länder tar efter Sverige och Norden inom ett viktigt område.

”Hindra panik”

Det handlar om hur man förbereder sig för kris och krig.

EU:s kommissionär för krishantering, Hadja Lahbib, ger nu ett nytt besked om hur man vill att unionen ska förbereda sig för krig eller allvarliga kriser, rapporterar AFP.

Lahbib vill att varje hushåll i unionen ska ha ett tredagars ”överlevnads-kit” redo i händelse av kris eller krig. Förslaget ska formellt presenteras på onsdag.

Kontentan av förslaget är dock att Bryssel vill att varje medborgare ska vara utrustad för att klara sig själv i 72 timmar.

– Att veta vad man ska göra i händelse av fara, i olika möjliga scenarier, är också ett sätt att hindra att människor får panik, säger Lahbib.

Nordiska länder ses som föredömen

Enligt planen ska hushållen uppmanas till att ha vissa viktiga saker hemma i ett kit. Det kan handla om vatten på flaska, energibarer, ficklampa, tändstickor, ID-handlingar i en vattentät påse, och så vidare.

Den nya strategin för beredskap har hämtat inspiration från de nordiska länderna, uppger nyhetsbyrån.

I Sverige, Finland och Danmark anses man ha ansträngt sig extra mycket för att informera om vilka förberedelser som krävs om krisen eller kriget kommer.

”Har en lång tradition”

I Sverige finns bland annat broschyren ”Om krisen eller kriget kommer”, som 2024 har skickats ut i en ny version till 5,2 miljoner hushåll i Sverige.

Den är framtagen av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

– Sverige har en lång tradition av att tala klarspråk med sin befolkning, för att var och en ska ha verktygen att stärka sin egen beredskap – så att vi ska bli starkare tillsammans, skrev statsminister Ulf Kristersson (M) på Facebook i samband med utskicket.

Även inom EU har det kommit förslag om att en handbok bör skickas ut till alla hushåll.

Den strategi som nu ska lanseras kommer att lanseras utöver de redan befintliga nationella strategierna.

EU vill också lansera en ”nationell beredskapsdag” i varje medlemsland, för att främja spridandet av information om hur man ska agera i händelse av kris eller krig.

Foto: Christian Lue resp Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Här är Sveriges ”sämsta” mobiloperatör – 2,8 miljoner kunder

2025 10 27

Missnöjet mot landets mobiloperatörer ökar bland svenska kunder.

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland privatkunder har minskat kraftigt – från ett kundhetsnöjdhetsbetyg på 68,7 till 66,5.  

Sämst av alla

Störst kundmissnöje orsakar Tre, som har omkring 2,8 miljoner kunder. Mobiloperatören får värdet 61,5 på indexet som mäts mellan 0 och 100 – där betyg över 75 visar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller lägre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Högst upp på listan hamnar de små aktörerna Vimla (82,5) och Fello (81,7).

Enligt Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, finns det en tydlig förklaring till de små företagens topplaceringar.

Kunderna har skiftat fokus, uppger Parmler – från att endast bry sig om teknisk kvalitet och mobiltäckning till att värdera en helhetsupplevelse som inkluderar allt från priser och abonnemang till personlig kontakt.

– Vi ser att kunderna idag har ett annat beteende än tidigare. Kunderna ser bortom det grundläggande och värdesätter operatörer som är transparenta, flexibla och enkla att ha att göra med. De vill inte känna sig låsta av långa avtal eller betala för tjänster de inte använder, säger Parmler.

LÄS MER: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet av mobiloperatörer bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Vimla (82,5)
  2. Fello (81,7)
  3. Comviq (75,5)
  4. Halebop (74,1)
  5. Hallon (72,3)
  6. Övriga (67,1)
  7. Telia (66,6)
  8. Branschen (65,8)
  9. Telenor (63,9)
  10. Tele2 (63,3)
  11. Tre (61,5)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Tung rapportvecka: Techjättarna i fokus 

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen


Akut förbud för 4,3 miljoner ryssar – kalabalik i rysk region

2025 10 27

Ett omedelbart köpstopp införs i en rysk region med över fyra miljoner invånare.

Det handlar om Sverdlovskregionen i västra centrala Ryssland.

Regionens omkring 4,3 miljoner invånare förbjuds från att köpa 95-oktanig bensin, rapporterar oberoende Moscow Times.

Köpstopp har införts på samtliga bensinmackar i regionen.

– Vi har någon form av problem med bränsleförsörjningen i vår stad. Jag besökte tre bensinstationer i morse – de har slut på 95-oktanig och G-Drivebensin, säger en invånare i staden Jekaterinburg till tidningen.

En annan stadsbo uppger att bilister förgäves kör runt i cirklar och letar efter bensin. En tredje vittnar om att ambulanser står still på grund av bensinbristen.

Oljeproduktionen stagnerar

Bensinstoppet i Sverdlovsk införs samtidigt som Ukraina fortsätter att attackera ryska oljeraffinaderier.

Sedan början av augusti har ukrainska styrkor regelbundet angripit oljeanläggningar i Ryssland.

Luftattackerna har varit framgångsrika.

Den ryska oljeproduktionen har minskat kraftigt. De senaste veckorna har flera ryska regioner infört ransonering och fryst bränslepriserna.

Samtidigt har Moskva tvingats minska sin egen export av bensin och diesel för att klara av krisen.

LÄS MER: Putins nya taktik i kriget

Larmet: ”På gränsen till kollaps”

BBC:s Rysslandskorrespondent Steve Rosenberg har tidigare rapporterat att ryska medier skriver om att landet ”står på gränsen till en fullständig bränslekris”.  Detta efter att ukrainska drönarattacker slagit ut en stor del av oljeproduktionen.

– Ryssland står på gränsen till en fullskalig bränslekris, och förare rapporterar om kilometerlånga köer vid bensinstationer i de östra delarna av landet. Många väntar i timmar på att tanka – ofta förgäves, uppgav Rosenberg i sitt nyhetsbrev i slutet av augusti.

LÄS OCKSÅ: Amerikanskt stridsflygplan och helikopter har kraschat

Foto: V. Milevskij

Text: Redaktionen