Sverige varnas för ryskt anfall

2025 03 22

Chefen för den svenska Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (Must) varnar för en rysk attack mot Sverige.

Sverige befinner sig i ett prekärt säkerhetspolitiskt läge.

I en intervju med Politico tidigare i vår varnade den svenske Mustchefen Thomas Nilsson för att en rysk attack mot Sverige mycket väl riskerar att bli verklighet.

Åtminstone när Rysslands krig med Ukraina är över.

– Ryssland fortsätter att vara det största hotet mot Sverige, uppgav Nilsson då.

“Kan förändra hotbildning”

Nu berör Mustchefen återigen risken för en framtida konflikt med landet i öst.

I en intervju med SR under lördagen förklarar han att rysk militär med stor sannolikhet kommer att omfördela militära resurser i vår riktning.

Så fort de får en sådan möjlighet.

Det vill säga mot vårt närområde, Baltikum, Finland, och Sverige. Så det är en del som skulle kunna förändra den hotbildning vi har i dag, säger Nilsson till radiokanalen.

“Anfall mot kritiska funktioner”

Precis som tidigare påpekar Nilsson att det först måste till någon form av vapenstillestånd i Ukraina – eller åtminstone att striderna där minskar i omfattning – för att Ryssland ska kunna rikta kikarsiktet mot något annat land.

Att Sverige skulle utsättas för en fullständig militär invasion, det vill säga att Ryssland startar ett nytt fullskaligt krig som i Ukraina, tror han dock inte.

– Det kanske man inte har kapacitet till, men man skulle kunna utmana vissa delar, mindre, territoriella delar. Man skulle kunna rikta anfall mot kritiska samhällsfunktioner, som påverkar länders funktionalitet, säger Nilsson till kanalen.

Efter en fred i Ukraina skulle Sverige kunna bli ett nytt militärt mål för Ryssland inom tidsramen två till fem år, enligt Mustchefen.

Foto: President of Russia Office samt L. Mimietz (Bilden är ett montage)

Text: Redaktionen


21 oktober 2025

Körkortsregler ändras vid årsskiftet

2025 10 28

Nya regler för körkort träder i kraft i januari.

Körkortsregler planeras att förändras från och med nästa år.

Detta då Transportstyrelsen vill modernisera de svenska reglerna kring alkohol och körkort.

Vill slopa krav

Det kan bli lättare att behålla körkortet för personer som haft alkoholrelaterade problem.

Transportstyrelsen föreslår att Sverige ska slopa sina särskilt strikta krav, som i dag gäller även vid skadligt alkoholbruk som inte räknas som beroende.

Förslaget innebär att endast personer med konstaterat alkoholberoende ska omfattas av körkortsbegränsningarna – inte de som haft ett tillfälligt eller måttligt skadligt bruk.

– Om en läkare gör bedömningen att du är olämplig som förare ska han eller hon meddela oss på Transportstyrelsen. Denna generella regel kvarstår. Vi menar att med detta förslag kan fler få behålla sitt körkort och vi har ändå möjlighet att hindra de personer som kan utgöra en allvarlig trafiksäkerhetsrisk, säger Katarina Norén, enhetschef på Transportstyrelsen.

LÄS MER: Larmet: 600 000 bilister är en trafikfara – ”Politikerna gör inget”

Kritik gällande reglerna

De nuvarande bestämmelserna har länge kritiserats för att vara för hårda och för otydliga.

Många förare har berättat att de avstått från att söka hjälp för alkoholproblem av rädsla för att förlora körkortet.

Transportstyrelsen menar att förändringen även kan förbättra trafiksäkerheten på sikt.

Detta då det kan leda till att förare vågar söka vård tidigare, vilket i längden kan resultera i färre olyckor på vägarna.

PEth-tester ändras

En viktig förändring gäller användningen av PEth-tester – blodprov som mäter alkoholkonsumtion över tid.

I dag används de ofta i körkortsärenden, men det ska förändras.

Enligt det nya förslaget ska PEth-tester endast användas när en läkare har fastställt en beroendediagnos.

Förslaget har skickats ut på remiss till bland annat Socialstyrelsen, Polisen, IOGT-NTO, MHF och Svenska Taxiförbundet.

Förenklar regelverket

Transportstyrelsen menar att förändringen både moderniserar och förenklar det svenska regelverket.

– Vårt förslag innebär att reglerna underlättar för vården, blir modernare, enklare och anpassas till den kravnivå som EU:s medlemsstater kommit överens om, säger Katarina Norén.

De nya körkortsreglerna beräknas gälla från och med den 15 januari 2026.

LÄS MER: Priset för parkering chockhöjs

Foto: A. Lazic-resp Transportstyrelsen

Text: Redaktionen


Experterna: Så bra är nya Volvo ES90

2025 10 28

Nu kommer fräscha bedömningar av Volvos nya elbil.

Volvo Cars har som bekant startat produktionen av nya, helt elektriska Volvo ES90 för den europeiska marknaden.

– Helt elektriska ES90 är en viktig milstolpe när Volvo Cars kliver in i en ny era av säkerhet, hållbarhet och teknik som sätter människan i centrum, säger Francesca Gamboni, Chief Industrial Operations Officer på Volvo Cars, i ett pressmeddelande.

Nu har de första recensionerna av den nya elbilen börjat ramla in.

Det är Volvo ES90

Här är några viktiga nyckeltal gällande Volvo ES90:

- Volvo ES90 kan köras upp till 700 km på en full laddning.

- Det snabbaste stället att ladda är vid en DC-snabbladdningsstation. 

- Laddning från 10 till 80 procent tar cirka 22 minuter vid DC-snabbladdningsstationer. 

- Maximal motoreffekt: 680 hk.

- Total elförbrukning: 15.9 kWh/100 km.

-  Priset i Sverige börjar på cirka 929 000 kr för grundmodellen.

Experternas recensioner

Top Gears recensent Jason Barlow var snabbt ute – och ger Volvo ES90 åtta av tio i betyg.

Han lyfter först fram det bästa med bilen.

– Extremt välpolerad att köra, raffinerad, vacker interiör och snygg, skriver Barlow.

Och sedan det mer negativa.

– Låt oss hoppas att alla fel har blivit åtgärdade. Köregenskaperna skulle kunna vara mer distinkta.

“Tyst men dyr”

Ellis Hyde hos Auto Express är mer skeptisk.

Han skriver att “nya Volvo ES90 inte lever upp till priset”.

“Polestar är bättre”

Nya Volvo ES90 har många pluspoäng, men Polestar 4 gör allt och mer för betydligt mindre pengar, menar Hyde.

– För de som kör långa sträckor erbjuder Volvo ES90 en otroligt tyst och rymlig kupé, imponerande räckviddssiffror, äkta ultrasnabb laddningsförmåga, bra åkkomfort och en sofistikerad skandinavisk känsla, framhåller han.

– Trots det känns det för oss som att den saknar eftertanke på vissa områden, särskilt när det gäller tekniken och baksätet.

Startpriset på den nya elbilen är något ansträngande, understryker bilrecensenten.

Foto: Volvo Cars

Text: Redaktionen