Matbolag i konkurs – skulle ta över med egna produkter

2025 03 20

Matföretaget Havredals går i graven.

Havredals är ett av flera företag som på senare år har tagit sig an marknaden med egna produkter.

Bolaget grundades år 2019 och har utvecklat växtbaserade alternativ till bland annat kyckling och nötkött.

Nu har de ekonomiska bekymren dock blivit för stora – och Havredals går i konkurs, rapporterar Breakit.

Skulle ta över

Utöver alternativ till kyckling och nötkött konkurrerade Havredals även med Oatly när det kommer till havrebaserade drycker.

Bolaget har bland annat backats av Almi Invest och SLU Holding, och har sedan starten tagit in totalt 21 miljoner kronor.

Gick med förlust

Enligt siffror från det senaste tillgängliga bokslutet omsatte Havredals 4 miljoner kronor med en förlust på 7 miljoner.

De har ännu inte kommenterat konkursbeskedet.

Plantbaserad mat

Havredals fokuserade på att utveckla plantbaserad mat som alternativ till traditionella kötträtter.

– Havredals introducerar utsökta växtbaserade livsmedel gjorda på nordiska favabönor, förklarar bolaget själva om verksamheten.

– Upptäck vår köttliknande konsistens utan soja, medvetna ingredienslistor och rättvisa priser. Inköpta och producerade i Sverige.

På bönor

Havredals fortsätter.

– Våra produkter är tillverkade av den regenererande och kvävebindande favabönan. Favabönor används som täckodling och behöver inte gödslas. En mycket mer hållbar ingrediens än soja.

Havredals är det senaste i en rad företag som går i konkurs.

Lågkonjunkturen fortsätter att skörda offer och bolag runt om i Sverige i flera  branscher dukar under.

På torsdagsmorgonen gav Riksbanken besked om styrräntan som alltså stannar på 2,25 procent.

Det var ett besked som näringslivet inte ville ha, men inflationsoro fortsätter att skapa problem och centralbanken med Erik Thedéen i spetsen har valt att inte röra reporäntan den här gången.

Nästa gång Riksbanken ger ett penningpolitiskt besked är den 8 maj – men ingenting tyder i nuläget på att räntan kommer sänkas avsevärt i år.

Foto: M. Vigerova

Text: Redaktionen


JUST NU: Flygresor hos Ving och Apollo stoppas omedelbart

2025 09 30

Flera resejättar drabbas av inställda flyg med kort varsel.

Anledningen är det plötsliga konkursbesked som damp ned på tisdagsmorgonen, vilket fick avgångar att stoppas med omedelbar verkan.

Det handlar om flygbolaget Braathens som kastar in handduken för sin Airbus-verksamhet, och det får konsekvenser även för bland annat Ving och Apollo, enligt Di.

"Vi beklagar"

Det är främst just de två researrangörerna som drabbas av att Braathens går i konkurs. Ving och Apollo hade tecknat ett treårigt avtal med Braathens för två år sedan.

Vi beklagar naturligtvis all påverkan det här mycket tragiska beslutet har för externa parter, och vi har informerat de enstaka aktörer vars flygningar berörs, säger Alice Hedin som är Braathens presskontakt, till tidningen.

Även SAS påverkas av konkursen och har hittills ställt in tre flyg, enligt Expressen.

Löst "alternativ"

Totalt ska det handla om åtta flygningar från researrangörer som påverkas av Braathens konkurs bara idag tisdag.

Två av dem arrangeras av Apollo samt ett tur- och returflyg från Norge och Danmark med Ving.

Enligt Alice Hedin har man dock löst “alternativ produktion” för flera av rutterna.

LÄS MER: Flygbolag ansöker om konkurs – avgångar ställs in omedelbart

Återkallar licensen

Efter konkursbeskedet har Transportstyrelsen i Sverige återkallat den operativa licensen från Braathens vilket innebär att bolaget inte längre får genomföra flygningar.

– Transportstyrelsen har sedan en tid tillbaka följt den ekonomiska utvecklingen för Braathens International Airways och bedömer nu att bolaget inte längre har förutsättningar att uppfylla de krav som regelverket ställer på ett flygbolag. Därför beslutar vi om att återkalla den operativa licensen för Braathens International Airways, säger Simon Posluk, enhetschef på Transportstyrelsen, i ett uttalande.

Drygt 200 anställda berörs av konkursen.

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige kastar in 200 miljarder kronor

2025 09 30

Sveriges regering ger besked om en mångmiljardsatsning.

Landets järnvägar måste rustas upp.

Och det rejält, enligt regeringen.

Nu skjuter Tidöpartierna till ytterligare 200 miljarder kronor för att satsa på svensk infrastruktur. Totalt handlar det om en “historiskt stor satsning” värd 1 171 miljarder kronor mellan åren 2026 och 2037, meddelar bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

 Människors vardag ska underlättas genom att vägarna håller och tågen kommer fram i tid, framhåller ministern i en debattartikel i Aftonbladet.

– Det är viktigt för att kunna skjutsa barnen, ta sig till och från jobbet eller hälsa på en släkting i annan del av landet. Det är också viktigt för stärkta förutsättningar för effektiva godstransporter som främjar jobb och tillväxt i hela landet.

Klart om 25 år

Satsningen innebär att järnvägen därmed kommer att vara helt färdigreparerad om 25 år, enligt Trafikverket, rapporterar DN.

– Under decennier har det slarvats med underhållet. När regeringen tillträde var underhållsskulden därför över 100 miljarder kronor. Dåliga vägar och försenade tåg är en vardag för luttrade pendlare och företagare i hela landet, menar Andreas Carlson.

LÄS OCKSÅ: Flygbolag ansöker om konkurs – avgångar stoppas

På bristningsgränsen

Skicket på de svenska järnvägarna har under en längre tid varit föremål för kritik. Svenska folket åker mer tåg än någonsin, men på ett slitet järnvägsnät som har beskrivits vara på bristningsgränsen.

Förseningar har ökat och järnvägsunderhållet hade i våras växt till 91 miljarder kronor, enligt SVT.

Med tiden så finns det en risk att resenärer tappar förtroendet och slutar resa med tåget. Då kan det ta väldigt lång tid att vinna tillbaka det förtroendet, sade Carl-William Palmqvist, docent i järnvägsteknik vid Lunds universitet, till tv-kanalen i våras.

"Enormt lyft"

Nu ska dock “trenden brytas”, lovar Andreas Carlson.

Kommande tolv år satsar regeringen 354 miljarder kronor på vägunderhåll, tillräckligt mycket för att komma i kapp med hela det eftersatta underhållet till 2037. Det är ett enormt lyft för Sverige. Vi satsar också stort på BK4, den högsta viktklassen på lastbilar.

LÄS OCKSÅ: Chockhöjning kan vänta alla som kör laddhybrid – 1 400 procent

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Text: Redaktionen