Stora problem för Skatteverket – inför deklarationen

2025 03 18

Idag öppnar möjligheten att deklarera i Skatteverkets e-tjänst.

Men det dröjde inte länge förrän problemen uppstod.

Flera användare har slagit larm om besvär med att logga in och komma åt sina handlingar.

Det visar statistik från tjänsten Downdetector som följer tekniska strul hos olika hemsidor och plattformar.

"Går inte att logga in"

Från klockan 08 och framåt på tisdagen skjuter de inrapporterade avbrotten fullkomligt i höjden.

Det är vanligt att vissa problem rapporteras löpande under hela dagen, skriver Downdetector.

På sociala medier har folk redan börjat klaga över strulet.

– Det går inte att logga in och deklarera? Beror det på tidpunkten, för många deklarerar nu? frågar sig en person på Skatteverkets Facebooksida.

Frågan har inte besvarats av myndigheten.

Skatteverket har strax före klockan 09 inte heller kommenterat det tekniska besvären på sin hemsida eller i någon annan kanal.

Vad problemen beror på eller hur länge det väntas pågå är därmed oklart på tisdagsmorgonen.

– Webbplatsen kan inte nås, lyder meddelandet när man försöker logga in, enligt Expressen.

Då kommer pengarna

För den som dock har lyckats ta sig in, och när det går för samtliga, kan skatteåterbäringen i år komma redan mellan den 8 och 11 april.

Det förutsätter dock att deklarationen godkänns digitalt, exempelvis med sms eller i e-tjänsten, senast den 2 april utan några ändringar eller tillägg.

– För att du ska få din utbetalning behöver Skatteverket veta vilket bankkonto pengarna ska skickas till. Om du inte redan har ett konto registrerat hos Skatteverket är det enkelt att anmäla i e-tjänsten i samband med att du deklarerar, säger Johan Schauman, deklarationsexpert på Skatteverket.

LÄS MER: Skatteverket varnar – gör särskilda kontroller i år

Extra kontroller

Får man inte återbäringen i april utbetalas den i de flesta fall istället i juni.

Behöver Skatteverket dock genomföra extra kontroller kan det ta längre tid.

– Områden som vi särskilt kontrollerar i år är reseavdrag och generellt uppgifter som man fyller i själv, där risken för fel är störst. Uthyrning och försäljning av tjänster via plattformsföretag hör också till områden som vi tittar extra på, säger Jan Janowski, även han deklarationsexpert på Skatteverket.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stort larm inför svenska sommaren – varningar i flera län

2025 05 15

Stora delar av Sverige kan påverkas av vattenbrist i sommar. Kolla vilka delar av landet här.

Det har regnat ovanligt lite inför sommaren i år – något som märks när man ser till Sveriges grundvattenmagasin.

I vanliga fall brukar dessa vara välfyllda, men inte i år. Den knappa nederbörden har lett till en oro för vattenbrist både i södra Sverige och längs med Norrlands kustremsor.

De regioner som berörs mest är för närvarande Gotlands, Kalmar, Blekinge och Skåne län, rapporterar Sveriges geologiska undersökning, SGU.

– Det är troligt att det blir fler meddelanden (om risk för vattenbrist) framöver om det inte blir blötare väder. Vi bedömer att det finns en förhöjd risk för konsekvenser i sommar, säger Carl-Erik Hjerne, hydrogeolog vid SGU, till SR.

“Dåligt utgångsläge inför sommaren”

SGU varnar i ett nyligt pressmeddelande om att det är svårt att förutspå exakt hur låga grundvattennivåerna blir, eftersom det oftast är som lägst under slutet av sommaren beroende på hur vädret blir under de närmaste månaderna.

Men det är ett dåligt utgångsläge inför sommaren och det blir alltmer troligt att vi kommer få låga eller ovanligt låga grundvattennivåer på många platser i Götaland och Svealand under sommaren, heter det i pressmeddelandet.

Läs mer: Tsunamivarning har utfärdats i Medelhavet

Här är det störst risk för vattenbrist

Enligt SGU finns det också en stor risk för att grundvattenivåerna i de små magasinen kommer att bli ovanligt låga i Götaland samt stora delar av Svealand och Norrlandskusten under juli.

Vad gäller de stora magasinen varnar man särskilt för vattenbrist i Skåne, Blekinge, Småland samt på Öland och Gotland.

– Det gäller dock långt ifrån alla eftersom grundvattentillgången varierar stort mellan olika platser och brunnar. En del upplever aldrig några utmaningar med vattenförsörjningen medan andra återkommande har problem, uppger SGU.

Läs också: Enorm ökning i Sverige väntas – gäller alla med fjärrvärme

Foto: E. Thoresson

Text: Redaktionen