Klassisk maträtt återvänder till McDonalds – togs bort från menyn

2025 03 14

En saknad maträtt på McDonalds meny gör plötsligt comeback.

Klassikern är tillbaka.

Efter att ha försvunnit från menyn 2016 har många trogna McDonaldskunder längtat, men nu behöver de inte vänta länge till.

Nu återvänder nämligen kycklingwrappen McWrap till kedjans svenska restauranger, rapporterar tidningen Café.

Bekräftar: Gästerna har talat

I Norge återlanserades wrapen redan i januari tidigare i år, efter att ha varit borta från menyn i knappt tre år.

– För många av våra gäster är det här efterlängtade nyheter, sade Kristina Johansen, kommunikationschef för McDolands i Norge, till Dagbladet då.

Genast satte spekulationerna igång om maträtten skulle göra comeback även i Sverige.

Inte minst efter att McDonalds själva den senaste tiden lagt upp flera videoklipp på sociala medier som hintat om att förändringen är på gång.

Och nu är det bekräftat.

– Våra gäster har verkligen gjort sina röster hörda, säger Michaela Bognäs på McDonalds Sverige enligt Café.

"Fantastiskt engagemang"

Datumet som McWrap återvänder är satt till 18 mars.

Enligt Michaela Bognäs har kommentarer och meddelanden strömmat in för att få tillbaka produkten. Till och med namninsamlingar har skapats med syftet att få McDonalds att ändra sig.

– Det är fantastiskt att se ett sådant engagemang, och vi är otroligt glada att nu kunna uppfylla deras önskan och välkomna tillbaka McWrap till menyn.

Gått rykten

Redan för två år sedan började ryktena cirkulera om en comeback för McWrap.

Detta efter att produkten plötsligt dykt upp på McDonalds beställningsskärmar på en restaurang i Malmö.

Vid det tillfället handlade det dock om ett fel i systemet. Den som beställde menyn fick istället en burgare med ost chilimajonnäs.

– Vi har inga planer att ta tillbaka McWrap, sade McDonalds Sveriges presschef Henrik Nerell till Sydsvenskan då.

Nu har restaurangjätten alltså ändrat sig.

Foto: J. Kenda

Text: Redaktionen


2okt2025

Alarmerande upptäckt om vanlig solkräm

2025 10 02

Flera solkrämer försvinner från hyllorna efter en alarmerande upptäckt.

En studie i Australien har avslöjat att flera populära solskyddsmedel inte ger det skydd som tillverkarna hävdar.

– En produkt, Ultra Violette's Lean Screen Skinscreen, är tänkt att erbjuda en solskyddsfaktor på SPF 50+. Men studien visade ett resultat på endast SPF 4, uppger BBC.

Varnar för fler

Undersökningen, som är gjord av den australiensiska läkemedelsmyndigheten, varnar också för ytterligare 20 solskyddsmedel från andra märken som delar samma basformel.

– De preliminära testerna indikerar att det är osannolikt att denna basformulering har en SPF som är större än 21. Vissa varor kan vara så lågt som fyra, konstaterar studiens författare, rapporterar BBC.

Av de 21 produkter som namnges i studien har åtta återkallats i Australien.

Försäljningen av ytterligare tio produkter har pausats och ytterligare två håller på att ses över.

LÄS OCKSÅ: Lågprisjätte vill öppna 100 nya butiker

Globala konsekvenser

Australien har den högsta andelen hudcancerfall i världen.

Landet har några av de strängaste solskyddsreglerna i världen.

– Skandalen har orsakat en massiv motreaktion från kunder i landet, och experter har varnat för att den också kan få globala konsekvenser. Problem har identifierats med både tillverkningen av vissa solskyddsmedel och hos laboratorierna som testar skyddsfaktorn, framhåller nyhetskanalen.

Problem i branschen

Som ett resultat av studien har nu tillverkaren av basformeln i solkrämerna, Wild Child Laboratories Pty Ltd, avbrutit tillverkningen.

Företaget menar att studien belyser ett bredare problem i branschen.

– De avvikelser som rapporterats i de senaste testerna är en del av ett bredare branschomfattande problem, säger företagets chef Tom Curnow, i ett uttalande.

Han framhåller också att man aldrig kan mäta exakt skyddsfaktor i ett laboratorium.

– Flera faktorer utanför laboratoriet, såsom tillverkningsvariabilitet mellan batcher, råvaruskillnader, förpackning, lagringsförhållanden, produktens ålder och hantering på marknaden, kan påverka SPF för produkter som säljs senare, uppger han.

LÄS OCKSÅ: Chockade kunder på stormarknad - "En skräckupplevelse"

Foto: P. Murray-Pietsch

Text: Redaktionen


“Alla behöver skydda sig” – Skatteverket går ut med meddelande

2025 10 02

Skatteverket går ut med ett meddelande till alla med digital närvaro.

Det är dags att ta bedrägerierna på stort allvar.

– När risken för hackerattacker ökar i samhället behöver alla skydda sin digitala information, lyder ett meddelande som Skatteverket går ut med på torsdagen.

Skatteverkets meddelande

Skatteverket vill att privatpersoner ska göra mer för att skydda information som de hanterar i dokument och handlingar.

Det kan också handla om att vara uppmärksam på hur och när du skickar e-post, klickar på länkar och hur du använder din dator eller telefon.

Är svårt

Peter Burgos, it-säkerhetsspecialist på Skatteverket, säger att bedragarna blir allt mer kreativa, och att svenskarna därmed måste ta hotet på allvar.

– I takt med att vi blir mer uppmärksamma på, och skeptiska mot, vanligt förekommande phishing-mejl så utvecklas även tillvägagångssätten för angripare att rikta sina attacker, säger han.

– Med hjälp av AI kan utskicken se väldigt professionella ut, vilket kan lura vem som helst.

Läs mer: Chockhöjning kan vänta alla som kör laddhybrid – 1 400 procent

Det ska du tänka på

Som privatperson kan du tänka på att vara extra uppmärksam på mejl och sms, meddelar Skatteverket.

– Om du har fått ett mejl eller sms som ser ut att komma från Skatteverket, men som du misstänker är falskt ska du inte klicka på länkar, skanna qr-koder, öppna bilagor eller svara på meddelandet, framhåller myndigheten.

“Gör det inte enkelt”

Skatteverket tar upp att det förekommer bedrägerier där avsändaren utger sig komma från myndigheten.

Det är bara ett exempel på en lång rad myndigheter och företag vars varumärken kapas av bedragare.

– Lämna inte heller uppgifter som bankkontonummer eller kreditkortsnummer. Skatteverket efterfrågar aldrig dina kontouppgifter i mejl eller sms. Det gör vi endast via våra e-tjänster som du loggar in på med din e-legitimation.

Peter Burgos säger att privatpersoner ska “tänka smart”, “agera smart” och “inte göra det lätt för angriparen”.

Läs mer: Länsförsäkringar uppmanar bilister – gäller oktober och november

Foto: Fialotta Bratt Skatteverket

Text: Redaktionen