Japansk jätte storsatsar på Sverige – 1 000 nya jobb

2025 03 12

Den japanska kraftjätten fortsätter sin storsatsning i Sverige.

En japansk gigant inom energi fortsätter nu sin satsning på Sverige och Ludvika.

Detta när man bygger ut sin fabrik i staden ytterligare för att stödja fortsatt tillväxt – och därmed genererar över 1 000 nya jobb.

Läs mer: Mardrömsbesked för biljätte – närmar sig kollaps

Det handlar om Hitachi

Det är Hitachi, med över 270 000 anställda världen över, som nu meddelar att den svenska satsningen fortsätter. 

Hitachis fabrik i Ludvika kommer därför att utökas med en ny anläggning och det japanska företaget räknar med att detta kommer att möjliggöra en femdubbling av sin testkapacitet för att möta “kundernas växande efterfrågan på avancerade energilösningar.”

Totalt kommer företaget investera 700 miljoner kronor i projektet. 

“En unik plats där allt började”

Hitachi meddelar att man med nya kontorsytor hoppas kunna öka samarbetet och effektiviteten bland de medarbetare som utgör ett stort antal av de 2 000 ytterligare nyanställningar man tidigare aviserat i Sverige.

En som gläds över nyheten är Tobias Hansson, vd för Hitachi Energy i Sverige.

– Jag är glad över att vi får ytterligare en stor expansion i Ludvika, en unik plats där allt började för 125 år sedan och som fortsätter att utvecklas och attrahera medarbetare från hela världen. Den expertis och kompetens som finns i Ludvika inom högspänd likström är unik och något vi är stolta över globalt, säger Hansson i ett pressmeddelande.

Hitachi sammanfattar själva satsningen i fyra punkter:

  • 700 miljoner kronor i investering för att stärka Ludvikas roll som globalt kompetenscentrum för högspänd likström (HVDC)
  • Femfaldig ökning av testkapaciteten för Modular Advanced Control for HVDC System (MACH™)
  • Nytt besökscenter för att stärka kund- och partnerkontakt
  • Attraktiv ny kontorsarbetsplats med plats för 1 000 personer

Läs vidare: Obligatorisk regel börjar gälla snart – för 800 000 svenska turister

Foto: Krook och Tjäder (Hitachi Sverige)

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Megaprojekt för 2 miljarder dollar – ”Trump tycker det är tufft”

2025 07 18

Trump vill förverkliga ett megaprojekt som uppges kosta 2 miljarder dollar.

President Donald Trump satsar gärna på projekt med stort symbolvärde.

Nu har Trump planer på att genomföra ett megaprojekt som har hånats av demokrater.

Projektet kan kosta hela 2 miljarder dollar, enligt källor.

”Gillar det för att det är tufft”

Donald Trumps planer på att återöppna det ökända fängelset Alcatraz, som stängdes 1963, har av kritiker beskrivits som orealistisk – och ren symbolpolitik.

Men Trump menar allvar med sina planer på att återigen göra Alcatraz till ett högsäkerhetsfängelse, rapporterar Axios.

Källor inom administrationen säger dock att kostnaden beräknas till hela 2 miljarder dollar.

Representanter för administrationen har gjort flera besök på den ökända fängelseön i San Francisco.

Justitieminister Pam Bondi och inrikesminister Doug Burgum deltog vid en guidad tur på ön i San Francisco Bay på torsdagen.

Trumps intresse för Alcatraz motiveras mer av symbolik än av nödvändighet, uppger tidningen. Alcatraz förekommer i många filmer och har förr haft farliga fängelseinterner som Al Capone.

– Han gillar det för att det är tufft, säger en av Trumps rådgivare, enligt tidningen.

Tre alternativ

Administrationen tycks ändå mena allvar med projektet, som man alltså uppskattar kommer att kosta 2 miljarder dollar.

Exakt vad som ska ske är dock inte bestämt. Det tycks finnas tre alternativ som övervägs, enligt tidningen.

Antingen skapar man ett högsäkerhetsfängelse som skulle kosta mer än 2 miljarder dollar. Det skulle kräva att alla nuvarande byggnader rivs och att man bygger nytt från grunden.

Andra alternativet är ett mindre fängelse för 1 miljard dollar som inte skulle uppta hela ön.

Ett tredje alternativ är att låta någon privat fängelseentreprenör bygga och driva fängelset.

– Vi är fortfarande i ett tidigt skede. Vi behöver mycket mer studier, mycket mer specificitet, innan presidenten bestämmer sig. Men 2 miljarder dollar kan helt enkelt vara för mycket pengar för honom, säger en tjänsteman inom administrationen.

Det återstår alltså att se om Trump väljer att ge nytt liv åt det ökända fängelset.

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok resp Avinash Kumar

Text: Redaktionen


JUST NU: Kritiserad metod bakom Hemnets framgång – ”arbetar i gränslandet”

2025 07 18

Trots en svajig bostadsmarknad gör Hemnet ett starkt resultat.

Bakom den starka trenden ligger en kritiserad och ifrågasatt annonstyp som nyligen lanserats.

Det totala antalet annonser har minskat på bostadsplattformen, men tack vare en ny och dyrare annonstyp som går under namnet Hemnet Max redovisar ändå bolaget ett starkt resultat.

Under det andra kvartalet redovisades ett resultat som låg 24 procent högre än förra året under motsvarande period, rapporterar SvD.

Kritiserat paket

Över 40 miljoner besök görs på Hemnet.se varje vecka.

I början av maj skrev marcusoscarsson.se om kritiken mot det nya paketet som var plattformens första nya annonspaket sedan 2020.

– Varje nytt paket som är större och dyrare än tidigare devalverar värdet på de tidigare paketen. Vissa mäklare tycker att detta var droppen, sa Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, till Di då.

Ökad synlighet

Hemnet motiverade paketet med “hög efterfrågan på tilläggstjänster”.

Framför allt utlovades ökad synlighet för den som valde att nappa på erbjudandet.

– Vi har skapat Hemnet Max för de som verkligen vill maxa sin bostads­försäljning, sa Lisa Farrar, COO på Hemnet, i en kommentar till Di då.

”I gränslandet”

Kritiken mot bostadsplattformen har också handlat om att prissättningen ansetts monopolliknande.

Jonas Gustafsson är sedan i våras ny vd för Hemnet och har uttryckt att bolaget arbetar ”i gränslandet” när det gäller den nya annonstypen, uppger SvD.

– I Stockholm ser vi att Hemnet Max i genomsnitt ger 40 procent högre budpremier och 75 procent fler annonsvisningar, säger han till tidningen.

– Max är fortfarande nytt. Det är första gången Hemnet har fyra olika annonstyper. Men trenden med olika paket har pågått länge.

Efter rapporten lyfte bolagets aktie med 7 procent.

Efter en svagare vår med en nedgång på omkring 25 procent har nu aktien återhämtat sig och gått upp runt 15 procent sedan lägsta noteringen.

Foto: Hemnet

Text: Redaktionen