Nytt krav aktuellt: godkända dieselbilar kan plötsligt underkännas
2025 03 11
Mängder av dieselbilar slinker igenom besiktningen trots att de borde underkännas.
Det larmet kommer från Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, på tisdagen.
Enligt ny statistik godkänns i princip samtliga svenska dieselbilar vid avgasmätning, medan nio procent får rött ljus i bland annat Tyskland, Belgien och Nederländerna.
I Sverige släpps 99,79 procent av bilarna igenom trots att många av dem borde underkännas, enligt branschen.
– Att bara två promille får underkänt är ett bevis på att regelverket är katastrof, säger Tord Fornander, ordförande för FBB, i en kommentar och tillägger:
– Vi släpper igenom bilar med extrema utsläpp, vilket skadar både hälsan och miljön. Fler dör i förtid av luftföroreningar än i trafikolyckor. Sverige och Transportstyrelsen måste agera.
Använder annan metod
Siffrorna från FBB baseras på över 630 000 avgasmätningar vid svenska besiktningar under fjolåret och drygt två miljoner i Europa.
Att skillnaden är så stor beror enligt branschen inte på att svenska bilar är renare eller bättre, utan om vilken metod som används för att mäta dem.
I Sverige används en 50 år gammal metod, som beskrivs som en med “betydligt mer generösa gränsvärden”, än den moderna teknik som upptäcker trasiga eller manipulerade partikelfilter som andra EU-länder har anammat.
"Måste bort från vägarna"
Resultatet är tydligt, enligt FBB.
Det leder till att dieselbilar “med skyhöga utsläpp godkänns utan problem”.
– Vi vet att en liten andel av bilarna står för nästan alla partikelutsläpp. Det är dessa vi måste identifiera och få bort från vägarna. Den här statistiken borde göra det omöjligt för Transportstyrelsen att fortsätta bromsa – nu måste myndigheten börja införa partikelräkning, säger Tord Fornander.
Kan komma som en chock
Transportstyrelsen har redan inlett en utredning om att införa partikelräkning. Utöver branschens omedelbara krav har myndigheten även uppmanats av EU-kommissionen att införliva metoden.
Börjar Sverige mäta på samma sätt som andra EU-länder kan det dock bli en chock för många dieselbilsägare.
Det skulle innebära att drygt 60 000 dieselbilar som idag godkänns plötsligt kan underkännas utifrån EU:s regelverk, enligt siffror från bilsajten Carup.
Foto A. Podrez
Text: Redaktionen