Hård kritik för iskalla bussar – Resenärer fick åka i 7 grader

2022 01 03

Det var minus 32 och vi hade 7 grader inne i bussen. Iskallt!

Det säger busspendlaren Philip Lidén i Norsjö i Västerbotten till SVT och han inte är glad på Skellefteå Buss.

Politiskt ansvar i botten

Ansvaret ligger ytterst hos politikerna som styr Region Västerbotten. Regionen äger Länstrafiken i Västerbotten AB som är den aktör som upphandlar kollektivtrafiken i Västerbottens län. Problemen med kalla bussar har drabbat flera resenärer den senaste tiden.

Uppskattas inte av resenärerna

Det har tidvis varit rejält kallt i norra Sverige och när man står och väntar på bussen i 32 minusgrader har man förhoppningar om att komma in i en varm buss. Blott 7 plusgrader är inget som uppskattas av resenärerna hos Skellefteå Buss.

Fruktansvärt kallt

– Det var fruktansvärt kallt. Jag hade på mig täckbyxor, jacka, mössa och vantar. När det är 32 minusgrader ute måste det vara varmare bussar, säger säger Philip Lidén till SVT. Han åkte buss från Norjsö till gymnasieskolan i Lycksele.

Väldigt olyckligt

Bussbolaget förklarar att föraren hade att välja på att ställa in bussresan men att folk då inte hade kommit fram dit de skulle.

– Det var väldigt olyckligt. En sådan gång så skulle man kanske rent ha ställt in den turen. Men då gör chauffören en avvägning att det är bättre att turen går. Men så klart olyckligt att det var så kallt hela färden. Och det ska inte vara på det sättet, säger Marie Larsson som är vd för Skellefteå buss, till SVT.

Värmen kollas fyra gånger per dygn

Hon förklarar att det var fel på bussen men det åtgärdades när den kom in till Skellefteå.

– Vi har väldigt mycket rutiner som är insatta de här kalla månaderna. Minst fyra gånger per dygn kontrolleras utrustning i bussarna och värmepaketen som finns i bussen och kopplingarna till dem, säger hon.

Bussar svårare än bilar

Hon förklarar att bussar är lurigare än bilar.

– Det är inte som att värma en bil. En buss tar mycket längre tid att värma upp och det kan inträffa att värmepaketen inte fungerar men vi gör absolut allt det vi kan för det är en viktig fråga för oss att resenärerna får åka i behagligt uppvärma bussar.

Klagomål på fler bussbolag

Även bussbolaget Transdev som trafikerar E4:an i Västerbotten har fått klagomål om kalla bussar.

 – Det gäller två av våra 25 bussar. Värmarna har gått sönder och vi har haft svårt att få fram reservdelar, säger Transdevs marknads- och kommunikationschef till SVT.

Socialdemokraterna

Region Västerbotten styrs av Socialdemokraterna med regionråd Peter Olofsson (S) i spetsen och Region Västerbotten äger Länstrafiken i Västerbotten AB som ansvarar för upphandlingen av busslinjerna.

– Vi har också stött på hos bussbolagen. Så här ska det inte vara och i deras avtal står det angivet att bussarna ska hålla minst 18 plusgrader – annars kan de drabbas av vite, säger Länstrafikens vd Harriet Söder, till SVT.

Äger inga egna bussar

Länstrafiken i Västerbotten förklarar läget på sin webbsida.

– Länstrafiken äger inga egna bussar och har inga chaufförer anställda. Vi anlitar trafikföretag med egna bussar och chaufförer. Länstrafiken anlitar i dag ungefär 30 bussföretag och ett stort antal taxientreprenörer.

Fem största bolagen

Regionens avtal med trafikföretagen ställer krav på bland annat miljö, kvalitet, trafiksäkerhet och funktionsanpassning. De största bolagen som trafikerar Västerbotten busslinjer är följande:
◾Transdev

◾Skellefteå buss

◾Centrala Buss

◾Vilhelmina Taxi

◾Busspoolen

Foto: Länstrafiken Västerbotten FB


JUST NU: Världsberömd snabbmatskedja öppnar i Sverige

2025 09 17

I flera år har det ryktats om att en berömd amerikansk snabbmatskedja ska öppna i Sverige.

Och nu är det bekräftat.

På tisdagsmorgonen låter Taco Bell meddela att kedjan slår upp portarna redan nu till vintern.

Därmed etablerar sig den ikoniska restaurangen även på den svenska marknaden.

– Att få möjligheten att introducera Taco Bell till den svenska marknaden är en milstolpe för oss i Europa, säger Matthew Johnson   från New Marker Entry Lead i ett uttalande.

– Den svenska marknaden är både nyfiken och snabb på att omfamna nya matkoncept, vilket gör den till det perfekta steget i vårt nästa internationella kapitel. Vi vet att fans här har väntat på den här dagen och vi är glada att äntligen kunna leverera.

40 miljoner gäster

Taco Bell finns idag i 32 länder och har över 40 miljoner besökare i hela världen . I USA finns över 8 000 restauranger som tillhör kedjan, som är flitigt förekommande i populärkulturen och därmed ett välbekant varumärke globalt.

Den första restaurangen i Sverige kommer att öppna i Stockholm vintern 2025 och bakom lanseringen står T B Group Scandinavia AB.

– Vi ser så mycket fram emot att få erbjuda det vi i Sverige länge har väntat på, säger Monir Kalgoum, vd på T B Group Scandinavia AB.

– Detta kommer att bli mer än bara en restaurang, detta blir starten på något större. Taco Bell är mer än bara matupplevelsen, det är en livsstil! 

LÄS OCKSÅ: City Gross och Stora Coop sågas

Annonserar på Arbetsförmedlingen

Taco Bell Corp är ett dotterbolag till Yum! Brands, Inc. Den senare beskreivs som “världens ledande mexikanskinspererade snabbmatskedja”.

I dess restauranger serveras “skräddarsydda” tacos, burritos och andra specialiteter.

Redan för en vecka sedan hade kedjan börjat annonsera om att man söker anställda för jobb i Stockholm.

Taco Bell-restaurangen kommer sannolikt att förläggas vid Mall of Scandinavia i huvudstaden, enligt uppgifter till Nöjesguiden.

LÄS MER: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryssland hotar Norge

2025 09 17

Ryssland eskalerar sin retorik mot Nato efter den senaste drönarkränkningen av Polens luftrum.

Nyligen hävdade bland annat Dmitrij Medvedev, vice ordförande i ryska säkerhetsrådet, att det polska förslaget om en så kallad flygförbudszon över Ukraina skulle innebära “ett krig mellan Nato och Ryssland”.

Nu ökar ryska företrädare den aggressiva tonen. Den här gången även mot Norge.

– Kreml trappar upp sin retorik och hotar Natoländer, uppger tankesmedjan Institute for the Study of War.

"Militariserar" Svalbard

Det är Nikoaj Korchunov, Rysslands ambassadör i Norge, som anklagar norska tjänstemän för att inkräkta på “ryska” bosättningar på norskt territorium, 

Han har även under flera veckors tid riktat ilskna utspel mot det han kallar för “militarisering” av områden i Norden samt Arktis.

– Alliansens ökade aktivitet på den "norra flanken" hotar vår nationella säkerhet. Det ökar sannolikheten för farliga incidenter. Det leder också till ökad militär-politisk spänning i Arktis, säger Kurchunov i rysk media enligt norska Dagbladet.

Det förekommer även utspel om att Norge militariserar Svalbard, den norska ögruppen belägen i Norra ishavet.

– Korchunov reagerar bland annat på att norska myndigheter har betonat att en attack mot ögruppen kommer att utlösa Natos artikel 5, framhåller Dagbladet med hänvisning till ett uttalande från det ryska utrikesdepartementet.

LÄS MER: EU bromsar – skjuter upp sanktioner mot Ryssland

"Helt ogrundat"

Redan förra månaden kom liknande anklagelser från Ryssland. Då från biträdande chefen för pressavdelningen vid ryska utrikesdepartementet, Aleksej Fadeyev.

Ryssarna pekade bland annat ut anläggningar där satelliter används för “dubbel användning”, det vill säga även för militära ändamål, som inte regleras i Svalbardfördraget.

Anklagelserna om att Norge använder Svalbard för så kallad "dubbel användning" är helt ogrundade. Det finns inga bevis för att Norge använder Svalbard för militära ändamål under täckmantel av civil verksamhet, har Kari Aga Myklebost från UiT, Norges arktiske universitet, tidigare sagt till Dagbladet.

LÄS OCKSÅ: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

Foto:

Text: Redaktionen