Rusning till Dollarstore – här är produkterna som gör succé
2025 03 08
En särskild kategori av produkter har skapat kundrusning till Dollarstore.
Butikskedjan Dollarstore blir allt mer populär bland svenska konsumenter.
Under 2024 hade Dollarstore en försäljningsökning, och kedjan har planer på att fortsätta expandera under 2025.
Kunder lockas särskilt av en kategori produkter.
Köpbeteendet förändras
Dollarstore har hamnat i en position där de i viss mån utmanar matjättarna.
Kunderna köper nämligen allt fler livsmedelsprodukter hos butikskedjan, rapporterar Dagligvarunytt. Även försäljningen av hushållsprodukter ökar.
Livsmedelsprodukterna stod för hela 55,4 procent av Dollarstores totala försäljning under 2024, enligt tidningen.
Försäljningen av sådana produkter har ökat med 6,8 procent.
– Kundernas köpbeteende fortsatte att vara försiktigt, vilket återspeglades i ett mindre antal produkter i kundkorgen och ett större fokus på kampanjprodukter och livsmedelsprodukter, säger vd Mika Rautiainen.
Det har också skett en stor ökning av försäljningen av hushållsprodukter.
Vill expandera
På Dollarstore finns alltifrån bryggkaffe, läsk och godis till toalettpapper, tvätt- och diskmedel. Det är produkter som många kunder säkert vill ha till ett billigt pris i tider av prisökningar.
Succén för Dollarstore har därför fortsatt, och butikskedjan har även öppnat fem nya butiker under 2024.
Företaget har även tidigare meddelat att man vill fortsätta expandera under 2025, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.
– Nu har vi totalt 134 butiker över hela Sverige och det kommer definitivt bli fler under 2025, vilket jag verkligen ser fram emot, sade Fredrik Holmström, Head of Expansion på Dollarstore, i november.
I februari i år lanserade Dollarstore också det nya varumärket Miny, som beskrivs som ett ”färgsprakande livsstilsvarumärke” som är tänkt ”för de små och för de lite äldre som vill sätta guldkant på tillvaron”, enligt företaget.
Foto: Dollarstore
Text: Redaktionen