Amerikansk matjätte ska ta över Sverige – mitt i bojkotten
2025 03 05
Det svenska och europeiska missnöjet med USA sedan Donald Trumps installation i Vita huset fortsätter att växa.
Facebookgruppen “Bojkotta varor från USA” hade i måndags, på bara en vecka, samlat 34 000 medlemmar i Sverige.
På onsdagen har över 54 000 personer gått med i gruppen, vars syfte är att “sätta press på administrationen” i USA.
– Gruppen har fötts ur den frustration som vi, och många med oss, känner över att världen sedan 20 januari 2025 har blivit en betydligt mer osäker och oförutsägbar plats, framhåller skaparen.
Lovar storsatsning
Mitt i dramatiken går en amerikansk matjätte ut och lovar storsatsning på den svenska marknaden.
Det handlar om Costco med över 800 butiker i världen, men hittills bara en i Sverige.
– Costco är fortfarande relativt okänt på den svenska marknaden och bolaget ser en stor möjlighet för expansion genom att öka medlemsbasen och vinna kundlojalitet genom att fortsätta erbjuda högkvalitativa produkter och tjänster till lägsta möjliga pris, framhåller kedjans svenska bolag i årsredovisningen, som sajten Dagligvarunytt tagit del av.
Blöder pengar
Den hittills enda Costcobutiken i Sverige ligger i Täby. Ytterligare en förbereds just nu i skånska Burlöv och planeras att öppna våren 2025.
Men verksamheten blöder pengar.
Det andra verksamhetsåret i Sverige, mellan september 2023 och augusti 2024, slutade med ett minusresultat på 186 miljoner kronor.
Resultatet är visserligen bättre än året dessförinnan och i linje med styrelsens förväntningar, som samtidigt låter meddela att planen är att öka medlemsbasen och antalet varuhus i Sverige för att börja gå med vinst.
Planen: ska ta över hela Sverige
Costcos långsiktiga ambitioner är stora. För mindre än ett år sedan talades det om att lågprisjätten skulle “erövra Sverige”.
Kedjan beskrivs som en ganska annorlunda butik jämfört med vad svenska kunder är vana vid.
Alla kunder måste vara medlemmar, vilket kostar 500 kronor per år.
Dessutom behöver man handla i bulk för att tjäna på att välja Costco, och utbudet varierar ganska kraftigt.
– Om det kommer att slå och bli stort här är fortfarande rätt oklart, det kräver ett helt annat sätt att tänka kring inköp och de flesta av oss är inte vana vid att köpa i bulk, sade Ulf Johansson från Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, till DN i juni 2024.
Foto: F. Chamaki
Text: Redaktionen