Näringslivet ställer skarpt krav – om invandring

2025 03 03

Svenskt Näringsliv ställer ett skarpt krav om invandring, och går emot regeringens linje.

Organisationen Svenskt Näringsliv kräver flera åtgärder för att säkra Sveriges framtida välfärd.

Sveriges demografiska utmaningar riskerar att leda till allvarliga problem, menar näringslivsorganisationen – som nu går emot regeringen i fråga om invandring.

Kritiserar regeringen

Det är framför allt i frågan om arbetskraftsinvandring som Svenskt Näringsliv kräver en kursändring.

Detta eftersom det behöver arbetas mer i Sverige, menar organisationen.

– Vi behöver en ”Arbetslinjen 2.0”. Det innebär att fler ska arbeta fler timmar, både bland de som står utanför arbetsmarknaden i dag och de som kan komma hit från andra länder, säger Svenskt Näringslivs vice VD Karin Johansson till DN.

De demografiska utmaningarna innebär att vi även behöver ta hit kompetens från andra länder genom arbetskraftsinvandring, menar hon.

Svenskt Näringsliv är därför kritiska till regeringens beslut att höja lönegolvet för arbetskraftsinvandrare, från 80 till 100 procent av medianlönen, rapporterar tidningen.

– Det är fel att välja bort internationell kompetens i ett läge där svenska företag redan går på knäna i rekryteringen, säger hon.

Problem med kompetensförsörjningen

Av samma orsaker är Svenskt Näringsliv även kritiska till förslag om sänkt arbetstid.

Svenska folket behöver jobba fler timmar, inte färre, menar organisationen.

Svenskt Näringsliv har flera gånger tidigare gått ut och betonat vikten av arbetskraftsinvandring, bland annat för att pensionsavgångarna blir allt större, det föds färre barn och många företag vittnar om att de har svårt att hitta personal med rätt kompetens.

– Det stora problemet är kompetensförsörjningen. Den är i sin tur kopplad till vår svenska tillväxt och utvecklingen av BNP, har Svenskt Näringslivs chefsekonom Sven-Olov Daunfeldt tidigare sagt på organisationens hemsida.

– Vi behöver massvis med arbetare, understryker han.

Även akademikerfacket Saco har kritiserat regeringens beslut att höja inkomstkravet för arbetskraftsinvandring.

Regeringen har försvarat beslutet bland annat med att Sverige i första hand behöver högkvalificerad arbetskraftsinvandring.

Foto: DreamPixer

Text: Redaktionen


JUST NU: Svensk granne sänker skatten till noll procent – på ett villkor

2025 10 20

Inkomstskatten tas bort.

Det nya lagförslaget presenterar Polens president Karol Nawrocki.

Men det gäller inte för alla.

– Polens president har undertecknat en ny lag som inför noll inkomstskatt för föräldrar som uppfostrar minst två barn, uppger nyhetskanalen Euronews.

Skattereformen ska gälla för familjer som tjänar upp till 140 000 zloty, motsvarande omkring 350 000 svenska kronor, per år.

För alla som har föräldraansvar

Skattelättnaden är tillgänglig för alla föräldrar som har föräldraansvar för barn, inklusive vårdnadshavare och fosterföräldrar.

En genomsnittlig polsk familj förväntas få omkring 1 000 zloty, motsvarande runt 2 500 kronor, mer i månaden tack vare den nya skattelagen, enligt beräkningar som polska myndigheter gjort.

– Den faktiska effekten av de nya reglerna kommer att synas först i skattedeklarationen för 2026, som kommer att lämnas in 2027, rapporterar nyhetskanalen.

LÄS OCKSÅ: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg

Syftar till att minska skattebördan

Syftet med reformen är att minska skattebördan för familjer och öka den disponibla inkomsten.

Men det är också för att stimulera konsumtionen och uppmuntra till förvärvsarbete.

Den polske presidenten hade nollskatt för barnfamiljer som ett av de viktigaste vallöftena i sin presidentkampanj.

– Redan i mars presenterade han sitt så kallade "kontrakt med polackerna", där han tillkännagav införandet av skattelättnader från och med den första dagen av sitt presidentskap, uppger Euronews.

Nollskatten för barnfamiljer är bara en del av ett större reformpaket som också inkluderar en sänkning av momsen, avskaffande av kapitalvinstskatt och införande av en kvotbaserad pensionsindexering.

Finansieringen

Finansieringen av reformen kommer att ske genom en åtstramning av skattesystemet.

Finansiella experter i landet anser att det är orealistisk att uppnå enbart på detta sätt.

Och reformen möts också av en annan kritik.

– Skatteexperter varnar för att de verkliga fördelarna främst kommer att gynna de rikaste medborgarna, uppger nyhetskanalen.

LÄS OCKSÅ: Prissmäll väntas för svenska hushåll – på grund av Norge

Text: Redaktionen


20 oktober 2025

Här är Sveriges ”sämsta” bredbandsbolag – över 2 miljoner kunder

2025 10 20

Missnöjet med landets bredbandsoperatörer ökar bland svenska kunder.  

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland både privat- och företagskunder har minskat kraftigt. I genomsnitt uppgår kundnöjdheten bland privatkunder till 65 procent – en minskning med hela 3 procentenheter jämfört med föregående år.

Bäst och sämst

Sämst i klassen är bredbandsjätten Tele2, som har över två miljoner privatkunder i Sverige. Bolaget får värdet 60,2 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan för andra året i rad. Bolaget får värdet 74,8, vilket är bäst av alla på listan.  

– Det känns otroligt inspirerande att se hur vårt långsiktiga arbete med kvalitet och enkelhet fortsätter att uppskattas. Vi vill att varje kund ska känna att de får en snabb, stabil och trygg uppkoppling utan krångel. Att vi nu får toppbetyg i alla kategorier visar att vi levererar på det löftet, säger Ownits marknadschef Erik Linde.

Servicen pekas ut

Att kundnöjdheten minskar i genomsnitt förklaras av att flera av bredbandsbolagens serviceaspekter får sämre omdömen än tidigare. I synnerhet handlar det om hur väl kunderna hålls informerade och hur kontakten upplevs.

– Vi ser att fler kunder haft kontakt med sin operatör, men betygen för dessa kontakter har sjunkit. Det tyder på att fler situationer kräver kontakt men att bemötandet och kommunikationen inte alltid möter förväntningarna, säger Johan Palmer, vd Svenskt Kvalitetsindex.

LÄS MER: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg 

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Ownit (74,3)
  2. Bredband2 (70,2)
  3. Bahnhof (69,7)
  4. Övriga (67,0)
  5. Telia (65,1)
  6. Branschen (65,0)
  7. Telenor (64,4)
  8. 3 (62,5)
  9. Tele2 (60,2)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Oväntad faktura skickas ut – betala inte

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen