Fel priser i flera Coopbutiker – pågått hela veckan

2025 02 28

Många kunder höjde säkert på ögonbrynen när de såg prisskyltarna på Coop i veckan.

Rubriker om höjda matpriser har avlöst varandra de senaste åren.

Av det skälet var Coops aviserade rabatter i veckan sannolikt ett välkommet besked.

I flera butiker skyltades det nämligen om kraftiga prissänkningar på ost – rabatter på närmare hundra kronor.

Men det rörde sig om ett misstag, rapporterar Göteborgs-Posten.

– Vi har en störning på den centrala databasen för artikel och prisvård och det gör att vårt skyltsystem inte hämtar rätt ordinariepriser, förklarar Peter Nordman, som är försäljning- och driftchef på Coop Väst, för tidningen.

Pågått hela veckan

De felaktiga skyltarna ska ha funnits i minst två Coopbutiker i Göteborg under torsdagen.

Och misstaget ska ha pågått hela veckan, enligt GP.

Fadäsen gällde specifikt Arlas ostar där det stod "spara 87 kronor", det vill säga nästan en halvering av priset.

Saken var dock att skylten inte visade rätt ordinariepris. Rabatten låg i verkligheten på 55 kronor eftersom det felaktiga ordinariepriset på 186 kronor egentligen var 154 kronor.

– Vi har nu gått ut med en uppmaning om att våra butiker manuellt behöver uppdatera sina ordinariepriser till att störningen är åtgärdad, framhåller Peter Nordman.

Ostpriset har stigit kraftigt

Ost är annars en av de varor som påverkats mest av de senaste årens prishöjningar.

Bara under det senaste året har priset ökat med 4,9 procent, enligt en granskning från oberoende Matpriskollen i februari.

Mejerivaror generellt drar iväg ordentligt, exempelvis ökar Skånemejeriers produkter med drygt tio procent.

Men det är även flera andra mindre mejerier vars priser ökar med 5-10 procent. Här ser vi att prishöjningarna inte slagit igenom i alla butiker ännu och att Arla Foods under månaden inte höjt ännu – så vi förväntar oss höjningar på deras sortiment i februari i stället, säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen.

"25 procent dyrare"

När Swedbank sammanställde prislappen för storbankens matkasse för två veckor sedan drog banken en liknande slutsats: prisökningarna har varit störst på mejeri, ost och olja. 

– Trots en måttlig prisökning det senaste året är matkassen 25 procent dyrare idag jämfört med för tre år sedan. Under samma period har lönerna ökat med elva procent, så det är inte så konstigt att många upplever dagens livsmedelspriser som höga, säger Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom.

Foto: Coop Sverige

Text: Redaktionen


Larm om populärt sötningsmedel – helt ny bieffekt

2025 05 31

Ett av Sveriges vanligaste sötningsmedel påverkar hur hjärnan reglerar hunger och kroppsvikt.

Det visar ny forskning som publicerat i den ansedda vetenskapliga tidskriften Nature Metabolism.

Sötningsmedlet som pekas ut i studien är sukralos som används i många olika livsmedel – exempelvis läsk, desserter, godis, glass, sylt, såser, cider och kosttillskott. 

Upptäckt helt ny bieffekt

Sukralos är kalorifritt och används för att ge söt smak utan att tillföra energi. 

Nu har forskare upptäckt att det vanliga sötningsmedlet har en oönskad bieffekt.  

Sukralos ökar aktiviteten i hypothalamus – ett område i hjärnan som är centralt för aptitreglering, rapporterar Psykiatrispecialisterna som tagit del av studien.

– Detta tyder på att även om sucralosa inte innehåller kalorier, kan det utlösa neurala svar kopplade till ökad hunger och förändra hjärnans kommunikation med områden som är involverade i motivation och sensorisk bearbetning, framhåller företaget i ett uttalande.

Med andra ord kan sukralos leda till ökad hunger, trots att sötningsmedlet påstås ha motsatt effekt.

– Dessa resultat föreslår att sucralosa kan öka hjärnans känslighet för matrelaterade signaler och göra oss mer mottagliga för att söka mat. Effekterna varierade beroende på kroppsvikt och kön, med kvinnor som visade starkare hjärnrespons än män, skriver Psykiatrispecialisterna.

FAKTA: Sukralos

- Sukralos är ett sötningsmedel som är mycket sött och används för att ge söt smak utan att tillföra energi. Det är baserat på sockerarten sackaros och är cirka 600 gånger sötare än vanligt socker. Sukralos tas delvis upp i kroppen och utsöndras snabbt utan att brytas ner.

- Sukralos används i många olika livsmedel till exempel läsk, desserter, konfektyr, glass, sylt, såser, cider och kosttillskott. Det är stabilt och tål uppvärmning. Därför är sukralos lämpligt för användning i matlagning och bakning.

Källa: Livsmedelsverket

Foto: StockSnap resp Hiking333

Text: Redaktionen


Klassisk dryck gör comeback i Sverige

2025 05 31

En ny undersökning indikerar att ett stort trendbrott är på väg att inträffa i Sverige.

En klassisk dryck är nära att göra comeback.

Det handlar om mjölken, som de senaste åren har försvunnit från många svenskars vardag. Mjölkkonsumtionen har sjunkit med hela 36 procent under de senaste 30 åren, enligt statistik från Jordbruksverket och Statistiska centralbyrån.

Men nu är den klassiska drycken på väg tillbaka.

Det visar en färsk undersökning från Norrmejerier. Enligt undersökningen har svenskarnas attityd till mjölken förändrats ordentligt, vilket indikerar att drycken återigen kan bli en självklarhet i varje kylskåp.

Undersökningen visar att 74 procent av svenskarna känner till mjölkens höga proteininnehåll, och 63 procent ser den som ett bra alternativ till återhämtningsdrycker med tillsatser.

– Det nyväckta intresset för mjölk handlar om mer än hälsa – det handlar också om ett intresse för det äkta och lokala. När fler väljer svensk mjölk, stärker det inte bara kroppen utan också den svenska mjölkproduktionen och Sveriges livsmedelsberedskap, säger Maria Skogelid, kategorichef för mejeri på Norrmejerier.

Kopplas till hälsosam livsstil

Enligt Norrmejerier har mjölkkonsumtionen redan ökat i Sverige – framför allt bland hälsointresserade konsumenter. Många svenskar väljer att dricka mjölk efter träningspasset, berättar Maria Skogelid.

Nu förutspå mejerichefen att mjölken kan bli framtidens energidryck.

– Att unga uppger att de föredrar naturliga alternativ till proteinshakes visar att mjölken har framtiden för sig. Vi tror att den har potential att bli nästa stora hälsodryck.

Växtbaserade alternativ tappar mark

I USA har konsumtionen av mjölk ökat, samtidigt som växtbaserade alternativ tappar marknadsandelar, rapporterar Dagligvarunytt.

Enligt en studie från det statliga forskningsinstitutet RISE har växtbaserade alternativ både fördelar och nackdelar.

RISE undersökning visar att:

- Växtbaserade mejerialternativ hade högre fiberhalt och lägre proteinhalt än mejeriprodukter. 

- Smaksatta mjölk-/yoghurtalternativ hade högre energi- och sockerinnehåll än naturella produkter. 

- Berikade mejerialternativ hade liknande eller högre innehåll av mikronäringsämnen, jämfört med mejeriprodukter. 

- Ekologiska jämfört med konventionella mejerialternativ hade lägre innehåll av mikronäringsämnen, förutom D-vitamin. 

Foto: Pexels

Text: Redaktionen