Hela Sverige kan få sänkt elräkning – två städer först ut

2025 02 27

Elnätsräkningen som kom i början av februari chockade många hushåll.

Anledningen till den ovanligt saftiga fakturan är den nya prismodellen som lanserats bland flera stora elnätsföretag, bland annat jätten Ellevio med en miljon kunder.

Modellen innebär att en större del av avgiften baseras på hushållens effekttoppar – det vill säga de timmar per månad som det används mest energi.

Men nu presenteras en ny tjänst som ska göra det lättare för företag och privatpersoner att styra sitt effektuttag – och därmed sänka sina elnätskostnader.

Kan bli standard i hela EU

Lösningen är ett så kallat API och tar tagits fram av Tekniska verken, Göteborg Energi och Research Institute of Sweden, RISE.

Redan den 1 mars kommer tjänsten, som beskrivs ha potential att bli standard i Norden och EU, att erbjudas för elnätskunder i Linköping och Göteborg.

– De nya effektavgifterna kan innebära att bara en kort stunds elbilsladdning på fel tid och med hög effekt kan höja månadsräkningen med hundralappar och tvärtom. För den som kan ladda på låg effekt under natten, när belastningen på elnäten är mindre samtidigt som elpriset är lägre, kan det finnas pengar att spara. Med det nya API:et kan kunderna styra och optimera på ett enklare sätt, säger Niklas Thidevall, projektledare på RISE, i en kommentar.

"Påverkar kostnaden väsentligt"

Det handlar i grunden om en datalösning.

API:et möjliggör för leverantörer inom energioptimering, elbilsladdning och smarta hem att få tillgång till nätbolagens elnätsavgifter. Datan läses in av maskiner och används av leverantörerna för att ge kunderna möjlighet att styra när elen ska förbrukas.

Lösningen är både öppen och kostnadsfri.

I Linköping, där tjänsten testats för 1 750 elbilsägare, visas en “märkbar förändring” kopplat till effektuttaget, enligt Tekniska verken.

– I vår uppföljning ser vi att elbilsanvändare som använder vår spetsigare prislista "alternativ" tydligt påverkar sina effekttoppar genom att aktivt styra sin förbrukning från dag till natt, vilket har minskat deras sammanlagda effektuttag med upp till 20 procent jämfört med samma period föregående år, säger Christian Andersson, affärsutvecklare Elnät, Tekniska verken.

– Detta visar att genom att optimera sin elanvändning kan man både minska belastningen på elnätet och påverka sina kostnader väsentligt.

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


JUST NU: USA varnar – “alla bör evakuera omedelbart”

2025 06 17

Donald Trump uppmanar till “omedelbar evakuering”.

Det framhåller USA:s president under natten till tisdagen.

Han vänder sig till hela den iranska huvudstaden Teheran med den skarpa varningen.

– Iran skulle ha skrivit på den “deal” jag bad dem att skriva på. Vad synd, och vilket slöseri med människoliv. Enkelt uttryckt, Iran kan inte ha kärnvapen. Jag har sagt det om och om igen, uttrycker Trump på Truth Social och tillägger:

– Alla borde omedelbart evakuera Teheran!

Ansluter till krismöte

Uppmaningen kommer samtidigt som Trump i förtid lämnar det pågående G7-sammanträdet för ett krismöte i Vita huset, meddelar Vita husets talesperson Karoline Leavitt på X.

USA:s försvarsminister Pete Hegseth lovar i samma veva att USA skickar militära förstärkningar till Mellanöstern.

– Att skydda amerikanska styrkor är vår främsta prioritering och dessa förstärkningar har som syfte att förstärka våra försvarsställningar i regionen, framhäver Hegseth på samma plattform.

Uppgifter: skickar stort hangarfartyg

Enligt uppgifter till Reuters skickar USA även det stora hangarfartyget Nimitz till samma område till följd av ett “akut militärt behov”.

Iran uppgavs igår förbereda den ”största och mest intensiva robotattacken på israelisk mark i historien”.

Läs mer om konflikten mellan Israel och Iran genom här:

Iran förbereder ”största attacken i historien”

Storbritannien skickar stridsflyg

”Kommer mycket mera” – Trump ger sig in i kriget

USA kan dras in i krig – hotar slå tillbaka

Foto: White House Official Photographer (Information: Vita Huset avstår från feb 2025 att uppge fotograf för många av sin bilder)

Text: Redaktionen


Vanlig skylt stoppas – plockas bort från svenska vägar

2025 06 17

Under större delen av sommarhalvåret kan du se samma typ av skylt längs många vägar i Sverige.

Men det är bara en tidsfråga innan det inte går längre.

Trafikverket har nämligen fattat beslut om att sätta stopp för fenomenet.

Det handlar om hemmagjorda loppisskyltar som ofta sätts upp intill vägarna och i dikesrenar, vilket inte är tillåtet.

Egna skyltar som visar vägen till exempelvis gårdsbutiker eller försäljning av honung eller färska ägg är också i farozoenen.

– De utgör en trafikfara och kommer plockas bort, bekräftar Carl Magnusson, som jobbar som sektionschef Underhåll på Trafikverket, till Borlänge Tidning.

Måste ansöka om tillstånd

Att organisera loppmarknader är en vanlig företeelse under sommaren.

Likaså att marknadsföra evenemangen med egengjorda skyltar. Men det är få som vet om att skyltarna är förbjudna – om de sätts upp för nära vägen.

Anledningen är att de bedöms störa trafiken genom att exempelvis skymma sikten om den står innanför tre till fem meter åt sidan från dikets utsida, vilket i regel är måttet för vägområdet.

Men skylten kan även ryka om den står utanför, eftersom det krävs tillstånd från markägare och ibland även bygglov.

– Den som vill ha en skylt längs vägen kan exempelvis ansöka om att få en godkänd vägvisningsskylt hos Trafikverket, säger Carl Magnusson.

Dessa får myndigheten inte röra

Att söka tillstånd för att sätta upp en skylt är dock inte gratis. Exakt hur mycket det kostar beror exempelvis på skyltens storlek.

Men det finns ett sätt att undvika att Trafikverket blandar sig i. Och det är att sätta upp skylten på din egen tomt.

– Den kan vi inte plocka ned. Vi går inte in på någons tomt och plockar ned en skylt, säger Carl Magnusson till SR.

Sker varje år

Enligt Trafikverket görs liknande insatser varje år.

Skyltarna är helt enkelt inte förenliga med säkerheten på vägarna.

– En del skyltar kan vara trafikfarliga om de har en olämplig placering som stör sikten eller tar uppmärksamhet från körningen. Skyltarna i vägområdet gör det också svårare när vi arbetar med att rensa diken och röja sly eller gräs, för att skapa en trygg och säker miljö för våra trafikanter, säger Bob Kolmodin, projektledare på Trafikverket.

Foto: P. van der Meulen

Text. Reda