Mängder av falska webbsidor – fyra varumärken pekas ut
2025 02 25
Bedrägerimetoden nätfiske har fått stort genomslag de senaste åren.
I Sverige är nätfiske den vanligaste metoden bedragare använder för att komma åt lösenord eller bank- och kortuppgifter.
Bedrägerierna går till på olika vis, men målet är detsamma. Bedragarna vill få användare att klicka på en länk eller lämna ut känslig information såsom lösenord eller kontouppgifter.
En vanlig metod för att uppnå detta är att lansera falska webbsidor på nätet.
Nu avslöjar cybersäkerhetsföretaget NordVPN att stora teknikföretags varumärken i hög utsträckning används för att lura internetanvändare.
I synnerhet används fyra stora varumärken:
- Microsoft
- Netflix
Google dominerar
Enligt undersökningen fanns det under 2024 cirka 85 000 falska webbplatser som utgav sig för att vara någon av Googles webbplatser och tjänster. Det varumärke som förfalskades näst flest gånger var Facebook med 6 000 falska webbplatser. På tredje plats med närmare 5 000 falska webbplatser hamnade Microsoft, och på fjärde plats hittas Netflix med cirka 4 000 falska webbplatser.
– Merparten av alla phishing-attacker baseras på cirka 300 kända varumärken som förfalskats. Även om företagen själva inte gör något fel invaggar deras varumärkeskännedom en falsk känsla av trygghet och får människor att sänka garden. Detta gör att det inte enbart är individen själv som faller offer vid ett lyckat bedrägeriförsök, utan även att varumärkena vars rykten skadas.
Det säger Adrianus Warmenhoven, cybersäkerhetsrådgivare på NordVPN, i ett uttalande.
Stoppat miljardtals bedrägeriförsök
Enligt Warmenhoven tenderar webbplatser med videoklipp att innehålla flest säkerhets- och integritetshot.
Under fjolåret stoppade NordVPN 1,5 miljarder försök att injicera skadlig kod från videosajter genom sin funktion Threat Protection Pro.
– Förutom skadlig kod innehåller falska webbplatser ofta påträngande annonser och spårare. Under 2024 blockerade Threat Protection Pro cirka 7 miljarder annonser och 119 miljarder spårare – och det enbart på sajter för videouppladdning. Detta motsvarar 25 procent av alla spårare som blockerades under året, säger Adrianus Warmenhoven.
Foto: J. Schnobrich
Text: Redaktionen