Vanlig åsikt om elbilar stämmer inte – det är tvärtom
2025 02 25
Sverige har länge kritiserats för att inte fylla behovet av laddmöjligheter för elbilar.
Så sent som för ett år sedan låg genomsnittet på 28 bilar per elbilsladdare – hälften av vad EU rekommenderar.
I vissa kommuner saknades laddare överhuvudtaget.
Sedan dess har det blivit bättre, men häromdagen förklarade Riksförbundet M Sverige att det fortfarande är långt ifrån tillräckligt.
– Trots ett betydande tillskott finns fortfarande en stor brist, 22 000 laddstolpar saknas i hela landet, uppgav konsumentorganisationen.
Biljätte avlivar myten
Ovanstående har bidragit till en generell uppfattning om att det är svårt att hitta tillfällen och möjligheter att ladda sin bil.
Men den myten avlivas nu i en ny undersökning av Volkswagen.
Enligt biljätten är det en myt som helt enkelt inte stämmer. Istället är åsikten tvärtom bland folk som kör elbil.
– Trots debatten om höga elpriser och långa köer till laddstolpar visar undersökningen att majoriteten av elbilsägare är nöjda med sina laddmöjligheter, framhåller Volkswagen på tisdagen.
Väldigt få är missnöjda
Den färska undersökningen visar att det, i motsats till vad många tror, är få som upplever laddköer som ett problem.
– När det kommer till publika snabbladdare uppger 58 procent av de svarande att de fungerar bra, medan endast 8 procent är missnöjda. Färre än 5 procent upplever att köer är vanligt, informerar Volkswagen.
LÄS MER: Läkare: Folk blir sjuka av elbilar – många drabbade av samma åkomma
"Behovet minskar"
Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige, understryker att utbyggnaden av fler publika laddstationer har haft en positiv effekt.
Vad som också framgår i undersökningen är att en stor del av elbilsägarna bor i eget hus och i första hand laddar hemma med egen laddbox.
– Vi ska i sammanhanget också komma ihåg att elbilarnas allt längre räckvidd gör att behovet av att ladda utmed vägarna minskar. Det är idag inte omöjligt att att ta sig från exempelvis Stockholm till populära skidorter i svenska fjällen på ett fulladdat batteri, säger Sten Forsberg.
– Dessutom gör förvärmningen av batteriet att laddtiden vid snabbladdningsstationerna sjunker. Denna funktion är standard i alla våra elbilar som säljs idag.
Foto: Precious Madubuike
Text: Redaktionen