Kryphål i lagen – folk får köra bil trots indraget körkort
2025 02 25
Ett kryphål i lagen gör att fortkörare och rattfyllerister slipper straff.
Under 2024 fattade Transportstyrelsen beslut om att återkalla 38 709 körkort, en ökning med 5,8 procent jämfört med 2023.
Men av de som blir av med sitt körkort kan tusentals köra vidare precis som vanligt.
Detta på grund av ett kryphål i lagen, rapporterar Sveriges Radio.
"Låter astronomiskt"
Personerna slipper nämligen undan straffet genom att undvika delgivning.
Det innebär att de helt enkelt struntat i att ta emot beslutet om att körkortet återkallas – och ett sådant beslut börjar inte gälla förrän det har delgivits.
Hans Qvant, gruppchef på trafikpolisen i Halland, häpnar när han får höra hur många rattfyllerister och fortkörare som kör vidare på grund av “kryphålet”.
– Det låter ju astronomiskt. Jag trodde inte att det var så mycket, säger han till P4 Halland.
"Uppenbart farliga i trafiken"
Radiokanalens granskning har hittat uppemot 1 000 fall där folk som blivit av med körkortet vägrar ta emot beslutet om återkallelse.
Det handlar om rattfyllerister och fortkörare, men även dementa och personer med allvarlig psykisk störning som kunnat köra på i flera år trots att deras körkort dragits in.
– Det är så pass många att det är ett problem för det kan vara folk som är uppenbart farliga i trafiken, säger Ted Snölilja, utredare på Transportstyrelsen, till radion.
Sticker ut i statistiken
Vanligaste skälet till att ett körkort återkallas är ett väsentligt trafikbrott, till exempel att man har kört för fort.
Förra året ökade den typen av återkallelser med 5,2 procent. Men det som sticker ut mest är att antalet återkallelser på grund av flera mindre trafikförseelser ökade från 1 703 till 1 873 vilket är högsta antalet i kategorin någonsin.
– Om en förare återkommande rapporteras för mindre trafikförseelser är det en signal om att man inte är beredd att rätta sig efter de regler som styr trafiken. Det kan ge oss tillräckliga skäl att agera, även om varje förseelse var för sig inte skulle motivera ett återkallande, säger Åsa Bergqvist, enhetschef på Transportstyrelsen.
Foto: M. Krahn
Text: Redaktionen