ICA går ut med stort prislöfte till kunderna

2025 02 21

ICA Gruppen har redovisat sitt resultat för det gångna året.

Och siffrorna är positiv läsning för matjätten som nådde sina finansiella mål.

Totalt uppvisade ICA en ökad försäljning under hela året och kan idag konstatera ett rörelseresultat på 6,1 miljarder kronor.

Resultatet får bolagets ledning att gå ut med ett löfte till kunderna: stora investeringar för att kunna erbjuda låga priser är att vänta.

– Både ICA Sverige, de fristående ICA-handlarna och Rimi Baltic bedrev under året ett omfattande arbete med att säkerställa konkurrenskraftiga priser och ett högt prisvärde, inte minst på vardagsvaror samt frukt och grönt, framhåller Nina Jönsson, vd för ICA Gruppen, i en kommentar.

Lovar sänkta priser

Det arbetet kommer inte att ta slut.

Tvärtom.

– Arbetet resulterade i prissänkningar på vardagsvaror, ökade inslag av kampanjer i både fysiska butiker och online, sortimentsanpassningar och en fortsatt utveckling av egna märkesvaror. Investeringarna i pris är långsiktiga och kommer att fortsätta med full kraft under 2025, fortsätter Nina Jönsson.

– När vi nu blickar framåt gör vi det utifrån en stark position och en tydlig målbild. Även om konjunkturläget ser ut att ljusna under det kommande året, tror vi att det ökade fokuset på pris är här för att stanna. Vi kommer därför fortsätta investera i sänkta priser.

Bröt löftet förra året

Redan i januari 2024 gick ICA ut och lovade lägre priser under året.

Matjätten hävdade att man investerat en dryg miljard för att sänka ordinariepriser och “bibehålla redan låga priser”.

Flera gånger samma år noterade dock oberoende Matpriskollen att löftet lös med sin frånvaro.

I juni, tre månader efter den utlovade sänkningen skulle inledas, hade Ica till och med höjt sina matpriser med 0,6 procent.

– Det skulle få en stor effekt för den allmänna matprisbilden i Sverige om denna sänkning också skulle nå konsumenterna. Vi fortsätter därför att följa utvecklingen, sade Matpiskollens vd och grundare Ulf Mazur vid tillfället.

Fakta: ICA Gruppens årsredovisning för 2024

  • Nettoomsättningen ökade med 6,5 procent till 157,2 Mdkr.
  • Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster och IFRS 16 leasingeffekter uppgick till 6,1 Mdkr (5,8), motsvarande en rörelsemarginal om 3,9 procent (4,0). 
  • Nettoskulden minskade med över 6 Mdkr till 14,6 Mdkr, vilket huvudsakligen var en konsekvens av starka kassaflöden, fastighetsavyttringar samt den nyemission som genomfördes i slutet av året, riktad mot fristående ICA-handlare.

Källa: ICA Gruppen

Foto: ICA Gruppen/Jessica Gow

Text: Redaktionen


Oväntat besked om Bregott

2025 02 20

Mejeriföretaget Arla går som tåget.

Under 2024 ökade omsättningen med hela 13,8 miljarder euro, vilket motsvarar omkring 157 miljarder kronor.

Nettoresultatet, det vill säga vinstmarginalen, landade på 401 miljoner euro (cirka 4,5 miljarder kronor).

Nu föreslår Arlas styrelse en rekordhög utdelning till mjölkbönderna som tillsammans äger koncernen.

Utdelningen föreslås uppgå till 2,2 eurocent per kilo levererad mjölk vilket motsvarar cirka 292 miljoner euro (motsvarande cirka 3,2 miljarder kronor).

Det är den högsta utdelningen till bönderna i företagets historia. 

– Arlas starka resultat 2024 visar böndernas och medarbetares engagemang och professionalism. Vårt konkurrenskraftiga mjölkpris och finansiella resultat speglar vår förmåga att navigera i en komplex värld och leverera värde till våra intressenter, säger Jan Toft Nørgaard, mjölkbonde och styrelseordförande för Arla.

Ökar i Sverige – Bregott pekas ut

Efter en tuff ekonomisk tid med stigande räntor och inflation så noterar Arla Sverige återigen gröna siffor.

Under fjolåret ökade omsättningen med 3,6 procent till 1 592 miljoner euro, motsvarande cirka 18 miljarder kronor.

Smörpaketen Bregott pekas ut som en nyckel till framgången.

Under 2024 introducerade Arla tre nya förpackningsstorlekar av Bregott. De nya paketen mottogs positivt och varumärket växte och tog marknadsandelar.

– Våra varumärken återhämtade sig under 2024, vilket förstås känns väldig roligt. Samtidigt är lönsamheten fortsatt pressad. Att vi är ett globalt kooperativ gör oss dock bättre rustade att ta oss an dessa oroliga tider, och jag är glad att mjölkpriset till våra ägare mjölkbönderna steg markant förra året, säger Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige.

– Lönsamheten för svenska bönder måste öka om de ska kunna fortsätta utveckla sina gårdar, göra viktiga investeringar i hållbarhet och producera mjölken vi behöver för att trygga svensk livsmedelsförsörjning.

Oväntat besked

Att Bregott ökar i försäljning är något oväntat.

Arlas lansering av de nya förpackningsstorlekarna utlöste en kritikstorm.

Sveriges Konsumenter – en samarbetsorganisation som verkar för konsumenternas intressen genom ökad konsumentmakt – var en av flera kritiker

Organisationens generalsekreterare Jan Bertoft kallade bland annat de nya förpackningarna för ”ett klockrent exempel på krympflation”.

– Mindre förpackningar till samma pris är ett sätt att smyga igenom en prishöjning. I grunden tycker vi att det är ohederligt, sade Bertoft till SvD.

Arla dementerar

Arla har förnekat att den nya satsningen skulle vara krympflation.

Företaget hänvisar till att de nya storlekarna har tagits fram för att möta ett förändrat konsumentbehov.

Foto: Arla Sverige

Text: Redaktionen


Kunder avråds från fem företag – sämst i hela Sverige

2025 02 20

Över 300 företag har i år hamnat på Råd & Röns ökända svarta lista.

Det är fler är någonsin tidigare.

Företagen som hamnat på listan är de som är sämst på att följa beslut från Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som ofta grundas på anmälningar från missnöjda kunder.

Det kan till exempel röra varor som inte levereras eller återbetalningar som uteblir.

Besluten är inte tvingande, men företag som inte följer dem riskerar att hamna på Råd & Röns svarta lista.

Och det är den som nu presenteras.

Hundratusentals kunder

På listans topp 5 hittas flera välkända företag.

Längst upp bland nya ärenden hamnar den kinesiska klädbutiken Shein. Den onlinebaserade butiken lockade, tillsammans med Temu, nästan 600 000 svenska konsumenter i höstas.

Enligt Svensk Handel har hela 71 procent av befolkningen någon gång handlat från en kinesisk plattform.

Sheins placering i år grundar sig framför allt på ärenden där kunder inte fått sina pengar tillbaka efter att ha returnerat varor.

Shein: "Tekniska problem"

Den kinesiska klädjätten har svarat på kritiken.

I ett uttalande framhåller företaget att man “åtagit sig att kontinuerligt förbättra våra processer för att säkerställa att alla kundklagomål hanteras effektivt och rättvist”.

Enligt Shein ligger tekniska problem i kommunikationen med ARN bakom flera av klagomålen.

– Vi har varit i kontakt med ARN i ett försök att förbättra och upprätthålla tydliga kommunikationslinjer till förmån för våra kunder. Vi uppskattar våra kunders tålamod och förblir dedikerade till att lösa dessa problem så snabbt som möjligt, skriver företaget till TV4 Nyheterna.

74 procent följer

Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas.

Enligt myndigheten följer 74 procent av anmälda företag nämndens beslut, baserat på siffror från 2024.

Det var en minskning med fem procentenheter jämfört med 2023.

– En viktig förklaring till detta är att allt fler anmälningar riktar sig mot utländska företag som inte vill medverka i processen vid ARN. Här ser vi till exempel köp som genomförts via sociala medier. Vi ser även att tvister som rör gränsöverskridande köp genom dropshipping ökar, säger Marcus Isgren, chef på ARN.

Topp 5 på Svarta listan:

Antal ärenden hos ARN anges inom parentes.

  1. Shein (23)
  2. Ryanair (18)
  3. Turkish Airlines (16)
  4. Asos (14)
  5. Zula Stockholm (10)

Källa: Råd & Rön.

Hela listan över alla 300 företag finns hos Råd & Röns hemsida här (bakom betalvägg).

Foto: Rupixen

Text: Redaktionen