Kunder avråds från fem företag – sämst i hela Sverige
2025 02 20
Över 300 företag har i år hamnat på Råd & Röns ökända svarta lista.
Det är fler är någonsin tidigare.
Företagen som hamnat på listan är de som är sämst på att följa beslut från Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som ofta grundas på anmälningar från missnöjda kunder.
Det kan till exempel röra varor som inte levereras eller återbetalningar som uteblir.
Besluten är inte tvingande, men företag som inte följer dem riskerar att hamna på Råd & Röns svarta lista.
Och det är den som nu presenteras.
Hundratusentals kunder
På listans topp 5 hittas flera välkända företag.
Längst upp bland nya ärenden hamnar den kinesiska klädbutiken Shein. Den onlinebaserade butiken lockade, tillsammans med Temu, nästan 600 000 svenska konsumenter i höstas.
Enligt Svensk Handel har hela 71 procent av befolkningen någon gång handlat från en kinesisk plattform.
Sheins placering i år grundar sig framför allt på ärenden där kunder inte fått sina pengar tillbaka efter att ha returnerat varor.
Shein: "Tekniska problem"
Den kinesiska klädjätten har svarat på kritiken.
I ett uttalande framhåller företaget att man “åtagit sig att kontinuerligt förbättra våra processer för att säkerställa att alla kundklagomål hanteras effektivt och rättvist”.
Enligt Shein ligger tekniska problem i kommunikationen med ARN bakom flera av klagomålen.
– Vi har varit i kontakt med ARN i ett försök att förbättra och upprätthålla tydliga kommunikationslinjer till förmån för våra kunder. Vi uppskattar våra kunders tålamod och förblir dedikerade till att lösa dessa problem så snabbt som möjligt, skriver företaget till TV4 Nyheterna.
74 procent följer
Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas.
Enligt myndigheten följer 74 procent av anmälda företag nämndens beslut, baserat på siffror från 2024.
Det var en minskning med fem procentenheter jämfört med 2023.
– En viktig förklaring till detta är att allt fler anmälningar riktar sig mot utländska företag som inte vill medverka i processen vid ARN. Här ser vi till exempel köp som genomförts via sociala medier. Vi ser även att tvister som rör gränsöverskridande köp genom dropshipping ökar, säger Marcus Isgren, chef på ARN.
Topp 5 på Svarta listan:
Antal ärenden hos ARN anges inom parentes.
- Shein (23)
- Ryanair (18)
- Turkish Airlines (16)
- Asos (14)
- Zula Stockholm (10)
Källa: Råd & Rön.
Hela listan över alla 300 företag finns hos Råd & Röns hemsida här (bakom betalvägg).
Foto: Rupixen
Text: Redaktionen