EUFORI I RYSSLAND: ”Slå till mot Paris och London”

2025 02 19

Efter Donald Trumps återkomst till Vita huset har USA svängt i synen på Ukraina och Rysslands fullskaliga invasion av landet.

De senaste dagarna har Trump-administrationen ställt sig bakom flera av de krav som Kreml lagt fram för att avsluta sitt anfallskrig.

I tisdags inledde dessutom USA och Ryssland fredsförhandlingar utan Ukraina.

Eufori i Moskva 

Den amerikanska tvärvändningen uppskattas i Ryssland.

De senaste dagarna har Kremls propagandakanaler gått på högvarv, rapporterar den amerikanska tidskriften Newsweek.

Den ryske statsvetaren Sergej Michejev är en av flera ryska profiler som jublar över USA:s vändning.

– Det är verkligen goda nyheter. Det skiljer sig drastiskt från allt vi har sett tidigare, säger han i ett tv-framträdande och tillägger:

– Om du jämför retoriken hos Trumps team med Bidens retorik, så är det skilda världar.

Hotar flera länder

Sergej Michejev nämner också Trump-administrationens inställning till Natos artikel 5, som innebär att en attack mot en allierad är en krigsförklaring mot hela Nato.

Den ryske statsvetaren noterar att USA:s försvarsminister Pete Hegseth sagt att amerikanska styrkor inte kommer att placeras i Ukraina

Michejev tolkar beskedet som att USA ger Moskva fritt spelrum i Europa. Han utfärdar sedan ett hätskt hot mot europeiska  Natoländer.

– Vi bör göra klart för européerna att vi i och med detta kan slå till mot Paris, London och Bryssel. Vi kan glömma artikel 5. Amerikanerna kommer inte ställa upp.

Aktiverades 2001

Artikel 5 har endast aktiverats en gång under Natos historia.

Efter terrorattackerna den 11 september 2001 åberopade USA den omtalade Natoartikeln.

LÄS MER HÄR: 
Zelenskyj till hårt angrepp mot Trump

Foto: President of Russia Office resp Geralt

Text: Redaktionen


19nov2025

JUST NU: Ryssland tvingas till akut åtgärd – erbjuder 40 procent

2025 11 19

Ryssland rear ut sina naturtillgångar till Kina.

Ryssland har stora utmaningar med att dra in pengar till landets krigskassa.

Stora företag i landet tvingas minska eller helt pausa sin verksamhet då efterfrågan stagnerat, mycket på grund av de hårda sanktionerna från väst.

För några veckor sedan kom rapporter om att Ryssland reade ut sin olja för ett få den exporterad.

Nu rear man också ut sin naturgas.

– Det ryska företaget Novatek erbjuder stora rabatter till kinesiska köpare av energiråvaror för att exportera sin gas, rapporterar Reuters, med hänvisning till anonyma källor.

Jätterea

Köpare i Kina importerar alltså nu den ryska gasen med stora rabatter.

– Enligt dessa källor har det ryska företaget sänkt priserna med mellan 30 och 40 procent sedan augusti. Innan rabatterna hade de inte sålt något alls, rapporterar Reuters.

Både EU och USA har infört sanktioner mot det ryska bolaget.

LÄS OCKSÅ: Ryssland rasande – ”ni har förstört i 12 år”

Nära partnerskap

Bandet mellan Kina och Ryssland har många gånger verkat gränslöst.

Men i förra månaden kom rapporter om att Kina har börjat begränsa sin import från grannen i norr.

– Kina har begränsat tillgången på högteknologisk utrustning, även om detta sällan diskuteras offentligt, uppgav Ildar Nuriev, ägare av det ryska maskinverktygsföretaget Tatpromstan, rapporterade Newsweek.

Framgång för sanktionerna

Kinas begränsning kan ses som en framgång för västerländska sanktioner med syftet att försvaga den ryska krigskassan.

Exporten till Kina har de senaste åren hjälpt Ryssland att hålla igång sin ekonomi.

– Ändå har många kinesiska företag visat att de inte är immuna mot västerländska påtryckningar som syftar till att urholka Rysslands krigföringsförmåga, framhåller Newsweek.

– Ryska importörer har rapporterat växande svårigheter att göra transaktioner med kinesiska banker sedan förra året, och exporten av varor med både civila och militära funktioner till Kinas grannländer har också i allt större utsträckning stött på problem.

LÄS OCKSÅ: Rysk vara väller in i Europa – och det är varken gas eller olja

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


19nov2025

Elbilar kör för snabbt – begränsning föreslås

2025 11 19

Elbilarna har en helt annan acceleration än många bensin- och dieseldrivna bilar.

Nu kommer ett förslag om att accelerationen behöver begränsas.

Det är storproducenten Kina som driver den nya begräsningen och bakgrunden är att öka säkerheten i trafiken, rapporterar Vi Bilägare.

Förslaget innebär bland annat att nya elbilar ska ha en spärr som begränsar bilens acceleration.

– Kinas har utarbetat nya nationella säkerhetsstandarder för motorfordon som inkluderar betydande begränsningar av accelerationsförmåga och förbättrade säkerhetsåtgärder för elfordon, rapporterar nyhetssajten Car News China.

Fem sekunder

Enligt förslaget ska nya bilar, både rena elbilar och hybrider, ha en spärr som gör att accelerationen från 0 till 100 kilometer i timmen ska ta minst 5 sekunder.

– Denna åtgärd syftar till att minska säkerhetsriskerna kopplade till överdriven acceleration, framhåller nyhetssajten.

Många elbilar, också vanliga familjebilar som exempelvis Volvo EX30 och Tesla Model Y, har idag snabbare acceleration än vad som kan komma att tillåtas hos kinesiska tillverkare framöver, uppger Vi Bilägare.

Andra krav

I det kinesiska förslaget finns också andra krav för framtidens elbilproduktion.

Till exempel ska motorns strömförsörjning strypas direkt om hastigheten sjunker väldigt snabbt.

Alla dörrar på bilen ska också ha ett handtag med mekanisk funktion, så att det går att öppna även om bilen skulle sakna ström.

Förslaget ligger just nu i en utredningsprocess, och inget beslut har fattats ännu.

LÄS OCKSÅ: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Elbilar i Sverige

I oktober minskade försäljningen av nya personbilar i Sverige jämfört med föregående år.

– I oktober registrerades 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året, säger Mobility Swedens vd Mattias Bergman, i ett uttalande.

Men när det gäller eldrivna bilar är försäljningen kvar på fjolårets nivå.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, uppger Mobility Sweden.

– Laddhybriderna har haft en kraftig volymökning och står nu för 27 procent av årets nyregistreringar – den högsta andelen i Europa.

LÄS OCKSÅ: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Foto: My Energy

Text: Redaktionen