Färre patienter behöver intensivvård – tack vare vaccineringen

2021 12 04

Av de 307 personer som sjukhusvårdas för covid-19 i Sverige är 24 inlagda på intensivvårdsavdelning vilket är lägsta andelen hittills under pandemin.

Detta framgår av SvD:s nya sammanställning som med andra ord visar att av de som blir så pass sjuka att de måste söka sjukhusvård så är det rekordmånga som inte behöver läggas in på intensiven.

En vaccinationseffekt

– Att färre är inlagda på iva är definitivt en vaccinationseffekt. Det kunde man se redan i slutet av våren 2021. När stora delar av de känsligaste grupperna hade blivit vaccinerade såg man att inflödet på iva var mindre, även om det fortfarande fanns en hel del patienter inom slutenvården, säger stabsläkare Fatimah Dabo Pettersson som är  medicinskt sakkunnig inom krisberedskap och katastrofmedicin på Socialstyrelsen till SvD.

Var uppe nära 25 %

Statistiken om en låg andel på intensiven kommer från i onsdags förra veckan och motsvarar att cirka 8 % av alla sjukhuspatienter ligger på intensiven. Det kan jämföras med att 10 – 15 % av alla patienter låg på intensiven under andra och tredje vågen redovisar SvD.

Och i april 2020 låg nära 25 % på intensiven.

Nu ökar smittspridningen igen

Just nu ökar smittspridningen i Sverige men det är ännu osäkert i hur pass stor utsträckning det även kommer att leda till att fler behöver vårdas på sjukhus. En viss uppgång har setts i en del regioner men det tar några dagar från smitta till dess att man behöver vård och det är för tidigt att säga hur omikron kommer att påverka utvecklingen.

Rejäl uppgång senaste dagarna

I går onsdag hade antalet covidpatienter på intensiven ökat från 24 till 41 enligt Svenska Intensivvårdsregistret.

Antalet sjukhusvårdade covidpatienter totalt har under november ökat från 213 till 289 enligt tidningen.


JUST NU: Legendariskt rockband gör comeback – ska turnera genom Sverige

2025 11 10

År 2011 tackade det ikoniska rockbandet för sig.

Elva år senare gjorde The Ark comeback och stod återigen på scen inför totalt 150 000 fans.

Sedan dess har det varit tyst.

Men nu annonserar det legendariska svenska bandet ytterligare en återkomst – fyra år efter den senaste succén.

– The Ark är ett av de mest ikoniska och älskade banden i Sverige och att få möjligheten att arrangera hela nio konserter med dem i sommar känns fantastiskt. Vi ser fram emot att skapa oförglömliga kvällar tillsammans med både bandet och publiken, säger Markus Westberg, vd på Nöjet Konsert, i ett uttalande.

Avslutar i Umeå

Den första konserten av nio går av stapeln i Halmstad på Hotel Tylösand den 1 juli.

Hela turnén avslutas den 15 augusti på Skeppsbron i Umeå.

 Vi gjorde 2022 års turné på lite darrande ben, som en slags kärleksfull minnesresa. Då hände något; det som skulle bli en tillfällig återförening under en sommar, väckte istället något till liv, framhåller bandet i en kommentar och fortsätter:

– Det föddes något större än vi anat. Vi ville mer. Tillsammans. Inte för att återupprepa, utan för att skapa något ihop igen. Helt plötsligt började det också växa fram musik. 2026 kokar vi ner allt vi varit till kärnan av vilka vi är. 

Efter den förra comebacken 2022 handlar den nya återkomsten om en helt ny upplevelse, enligt The Ark.

– Det här är inte bara ett återbesök, utan vi vill skapa den ultimata The Ark-upplevelsen. En visuell och musikalisk helhet som är essensen av The Ark, menar bandet.

Svenska legendarer

The Ark bildades 1991 i Rottne utanför Växjö och frontas av sångaren Ol Salo.

Sedan debuten har The Ark etablerat sig som en av de mest inflytelserika och karismatiska grupperna inom modern svensk pop- och rockhistoria, skriver Nöjet Konsert inför återkomsten.

LÄS MER: Rockband drabbas av tungt konkurshot

Här är alla konsertdatum

1 juli Halmstad, Hotel Tylösand

16 juli Borgholm, Slottsruinen

17 juli Varberg, Societetsparken

18 juli Helsingborg, Sofiero Slott

21 juli Burgsvik, Grå Gåsen

25 juli Sundsvall, Svartvik

31 juli Göteborg, Bananpiren

14 augusti Luleå, Södra Hamnplan

15 augusti Umeå, Skeppsbron

Biljetterna släpps den 14 november.

LÄS OCKSÅ: Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent

Foto: N. Shizuru

Text: Redaktionen


10 november 2025

Omtalad mjölk stoppas helt – säljs på Willys och Ica

2025 11 10

För två och ett halvt år sedan släpptes en helt ny mjölkdryck på marknaden.

Det var Norrmejerier som stod för satsningen “Norrlogisk”, en ny mellanmjölk som skulle ge minst 25 procent lägre klimatavtryck än den genomsnittliga svenska mjölken.

Projektet gick bland annat ut på att bönderna använde gödsel med mindre klimatpåverkan och att djuren fick äta sojafritt foder och metanreducerande fodertillskott.

Läggs ned: kunderna ratade den

Mjölken rullades ut i hela Sverige hos såväl Ica och Willys i 1,5-litersförpackningar med en prislapp på 30 kronor, enligt Jordbruksaktuellt.

Även Coop har sålt mjölken.

Men nu läggs projektet och klimatvarumärket ned, rapporterar SR.

Anledningen är att kunderna har ratat produkten.

– Jag tycker det är synd när vi försöker bidra till ett mer hållbart klimat, att konsumenterna inte tycker det är bra, säger Göran Olofsson, ordförande för Norrmejerier, till radion.

"Ingen efterfrågan"

Enligt Göran Olofsson kan timingen vara en av förklaringarna till varför mjölken inte har lyft.

– Det fanns helt enkelt ingen efterfrågan, eller för låg efterfrågan. Konsumenten tyckte helt enkelt inte den var värd sitt pris, kanske var det fel läge.

Fodertillskottet som användes var det EU-godkända tillskotten bovaer, som skapat en del rubriker utomlands efter att ha blivit föremål för granskning i Danmark, enligt BBC.

Tillverkaren, DSM-Firmenich, har hävdat att tillsatsen dock är “bevisad, effektiv och säker”.

Det beskedet ger även Jordbruksverket i Sverige.

– Mjölk från kor som fått bovaer är säker att dricka. Bovaer får ges till mjölkkor i syfte att minska metan­ut­släppet från kornas våm, skriver myndigheten på sin hemsida.

LÄS MER: Oväntad upptäckt om salt – inte bara blodtrycket som påverkas

Tio gårdar ingick

I projektet Norrlogisk ingick från början tio gårdar. Målet var att fler skulle följa efter.

Nu blir det inte så.

Efter att försäljningssuccén uteblivit läggs alltså satsningen ned knappt tre år efter lanseringen.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: Mårten Ryner/Axfood

Text: Redaktionen