Hård kritik mot Strandhäll – Men väljarna tänker inte som media

2021 12 01

Kritiken i media är nu hård mot Annika Strandhäll (S) men min bedömning är att många väljare har stor förståelse för hennes situation och sannolikt även upplever att kritiken är empatilös och överdriven.

I kväll finns bland annat följande rubriker i riksmedia:

--Det är dumt att ljuga Strandhäll

--Vad har Strandhäll koll på egentligen

Nio missade betalningar

Bakgrunden är TV4 Nyheternas avslöjande om 9 fall från 2018 och framåt där missade betalningar har gått till Kronofogden. Samtidigt uppgav den nyvalda klimat- och miljöministern att hon har ordning på sin ekonomi och att hon inte haft några betalningsanmärkningar.

Sambon skötte ekonomin

Ministern ger nu följande förklaring.

– Innan min man gick bort 2019 så var det han som skötte både vår hushållsekonomi och min privatekonomi, säger Annika Strandhäll till TV4 Nyheterna idag.

Sambon tog sitt liv

2019 lämnade hon sin ministerpost i Regeringen Löfven då en familjemedlem avlidit. En tid senare framkom det att de var hennes sambo som avlidit och 2020 framkom det att han hade tagit sitt liv.

Ett tuff tid bakom sig

– Jag har varit väldigt öppen och transparant med den enormt tuffa tid som jag har haft bakom mig de senaste två åren efter att min man gick bort. Och jag har fokuserat väldigt mycket på mitt eget mående och mina barns mående. Det är uppenbart att jag kunde definitivt varit mycket mer nogrann med min privatekonomi, säger Annika Strandhäll till TV4 Nyheterna idag.

Kände inte till betalningskraven

DN har ställt flera frågor till Annika Strandhäll idag och ministern svarar att hon inte kände till betalningskraven.

– Framåt kommer jag vara extremt noga. Jag kommer nogsamt gå genom de olika delarna i min ekonomi och se om det är något mer som behöver hanteras och framför allt vara väldigt noga med vad jag gör framåt. Vi är också i en stabilare fas i min familj nu än vad vi har varit, säger Strandhäll till DN.

Nyheter för ministern

– Och nej, jag har inte berättat detta för Magdalena Andersson. Det här var saker som var väldigt mycket nyheter för mig, säger Strandhäll till tidningen.

ANALYS

Min bedömning är att många väljare – oavsett partifärg – resonerar så här:

▪Det finns många familjer där den ena sköter ekonomin och den andra gör andra sysslor – man delar upp uppgifterna. Då litar den andra på att räkningarna betalas i tid.

▪Alla människor och familjer kan drabbas av personliga problem. Och att en familjemedlem begår självmord är givetvis bland det värsta man kan drabbas av. Då är det självklart att man kommer ur balans en period – och ja, då kan man missa räkningar.

Att överhuvudtaget kunna ta sig tillbaka från en sådan djup tragedi är en stor kamp i sig.

Och till sist – givetvis är det alltid fel att inte betala sina räkningar i tid. Men man måste se till varje enskilt fall och mitt prognos är att väljarna i detta fall bedömer att det fanns förståeliga skäl till varför räkningarna i detta fall inte var betalade.


Sverige först ut – nya regler för alla bilar

2024 05 03

Snart ska så kallad fordonsmärkning bli standard i Sverige.

Det uppger regeringen i dag, torsdag.

Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att analysera och föreslå en fordonsmärkning för lätta fordon – det vill säga personbil och lätt lastbil.

Fordonsmärkningen innebär att fordonets utsläpp ur avgasröret, energiprestanda och utsläpp under hela livscykeln måste redovisas vid försäljning och marknadsföring.

Ska underlätta

Den nya regeln kommer göra det enklare för konsumenter att välja klimatsmarta fordon.

Det framhåller miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L).

–  En tredjedel av Sveriges utsläpp kommer från inrikes transporter. Det handlar om miljontals ton koldioxidekvivalenter per år som nu snabbt ska ner hela vägen till noll. Och den resan behöver gå snabbt. För att skapa förutsättningar för det inför regeringen nu ytterligare en åtgärd från klimathandlingsplanen, säger hon och tillägger:

– Den nya fordonsmärkningen ska ge konsumenterna möjlighet att göra välinformerade och klimatsmarta val när de köper nya eller begagnade personbilar och lastbilar.

Går ut med datum

Energimyndigheten ska redovisa sitt uppdrag senast 30 oktober 2025.

Myndigheten ska framför allt titta på hur beräkningar av livscykelutsläpp för fordon kan förbättras liksom hur fordonsmärkningen kan utformas på ett lättbegripligt sätt.

Sverige väntas därmed bli först i EU  med fordonsmärkning.

”Glädjande”

Beskedet välkomnas av Gröna Mobilister, en ideell förening som eftersträvar en klimatsmart och miljövänligt transportpolitik.

– Glädjande att regeringen går vidare med miljödeklaration av bilar med livscykelperspektiv. Om Sverige går före är chansen stor att resten av Europa följer efter. I år ska EUs 25 år gamla bilmärkningsdirektiv utvärderas, framhåller Gröna Mobilister i ett inlägg på X.

Foto: Obi - @pixel8propix

Text: Redaktionen


Jättelarm om Swedbank

2024 05 02

Swedbank utgör en risk för Sveriges säkerhet.

Det uppger författarna och journalisterna Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge i den nya boken ”Honungsfällan”.

Boken tar avstamp i Uppdrag Gransknings avslöjande om penningtvättskandalen i Swedbank 2019.

Journalisterna har ägnat mer än fyra år åt att granska storbanken och vad som pågick bakom kulisserna.

I den nya boken kan de avslöja att Swedbank systematiskt utnyttjats av den ryska underrättelsetjänsten FSB.

Enligt en källa med insyn har den ryska underrättelsetjänsten spionerat på chefer och högt uppsatta medarbetare inom Swedbank under flera år. FSB uppges även ha infiltrerat och utpressat anställda på banken, bland annat en högt uppsatt bankchef som förfördes av en prostituerad kvinna under en tjänsteresa till Ryssland.

”Har varit farligt för Sverige”

Den ryska underrättelsetjänstens information om Swedbanks ledning uppges vara så omfattande att FSB hade en särskild mapp märkt med ”Swedbank” på avdelningen  för ekonomiskt kontraspionage – Direktorat K. Det rapporterar DN som intervjuat författarna.

Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge beskriver den ryska infiltrationen av Swedbank som en ”jätterisk”  för både banken och Sverige.

– Swedbank är ett av våra viktigaste bolag. Om bankerna faller så faller vi allihopa, vi lägger vår tillit i deras händer. Att det finns personer i ledningen för en så viktig institution som har haft en moralisk kompass som på så många olika sätt går att ifrågasätta, det har varit farligt för Sverige som nation, säger Gordh Humlesjö till DN.

–  Det är inte våra slutsatser utan det är källor från Säpo som vittnar om det, fortsätter han och hänvisar till att Säkerhetspolisen undersökt Swedbanks affärer i Estland.

I februari 2019 avslöjade SVT att storbanken kan ha använts för omfattande och systematisk penningtvätt.  Minst 40 miljarder kronor ska ha slussats mellan konton i Swedbank och Danske Bank. Finansinspektionen utredde händelserna och gav Swedbank en varning. Banken tvingades även betala fyra miljarder kronor i sanktionsavgift.  

Har försökt sätta käppar i hjulet

Bokens förläggare Daniel Sandström berättar att utgivningsdatumet för Honungsfällan har fått skjutas upp flera gånger. Advokater och pr-konsulter har försökt påverka innehållet, uppger Sandström.

– Planen har hela tiden varit att släppa boken när den är färdig, varken förr eller senare. Det som drog ut på tiden var alla advokater och försöken till påverkan som vi behövt hantera. Berörda parter fick ta del av manus redan i februari, sedan har de konstant arbetat för att försvåra publiceringen, säger han till Dagens Opinion och tillägger:

– Jag har aldrig varit med om något liknande.

Boken ges ut på fredag, den 3 maj.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen