Polisen varnar – ny masskjutning kan inträffa

2025 02 06

En liknande massaker som den som inträffade i Örebro i tisdags kan ske igen.

Det framhåller polisen och kriminalkommissarien Anders Ahlqvist.

Folk som befinner sig i snarlika sammanhang som den utpekade gärningsmannen riskerar att triggas och bli så kallade “copycats”.

– Det har man inte minst sett i USA, att det här kan inspirera andra människor som är i en liknande situation. Det finns en profilering på de här personerna och det här kan utlösa en handling, säger Anders Ahlqvist till Sveriges Radio.

Skola bombhotades igår

Bedömning är att skjutningen i Örebro, där elva personer förlorade livet, kan inspirera personer som ringer in och hotar på låtsas – men också personer som kan utföra faktiska våldsdåd likt det på Risbergska skolan. 

– Det finns en och annan som upptäcker att det kan vara kul och givande att skicka in ett hot. Och då stänger man skolorna, säger Anders Ahlqvist.

Ett exempel på detta skedde så sent som på onsdagen i Motala, då ungdomar framförde ett bombhot mot en skola i staden. Bara en dag efter skjutningen i Örebro.

– Oerhört olämpligt, framhöll polisen enligt lokaltidningen MVT.

Svårbedömt

Händelsen i Motala bedömdes som ofarlig, men polisen åkte ändå ut till skolan och svarade på frågor. En anmälan om olaga hot upprättades och kommunen skickade ut information till vårdnadshavare.

För polisen är det svårt att bedöma nivån på hot, som ofta kan vara så korta som ett par rader i ett mejl. Men de måste tas på allvar – och det kräver resurser.

Av det skälet uppmanar nu Anders Ahlqvist föräldrar att tala med sina barn om saken så att ungdomar inte börjar hota i oförstånd.

Misstänkta gärningspersonen

Rickard Andersson, 35, misstänks för massmordet i Örebro. 

Han var okänd för polisen och har av tidigare vänner och anhöriga beskrivits som en enstöring. De digitala spåren från den misstänkta gärningsmannen är närmast obefintliga.

Polisen har vid upprepade tillfällen uppgett att det inte finns några uppgifter som tyder på att några ideologiska motiv låg bakom skjutningen.

Den misstänkta gärningsmannen dog i samband med dådet.

Foto: Polisen

Text: Redaktionen


Försäkringsbolag avlivar vanlig myt om telefoner

2025 07 22

Under sommaren ökar antalet mobilskador drastiskt.

Många har varit med om det åtminstone en gång.

Man tappar mobiltelefonen i vattnet eller råkar spilla vätska på den.

Många tar då beslutet att lägga den blöta mobiltelefonen i ris – ett knep som har blivit mycket populärt.

Ett finskt försäkringsbolag avlivar dock nu den myten – och uppger att det istället kan skada telefonen.

Avlivar myten

Antalet mobilskador ökar under sommaren med cirka 90 procent jämfört med november–december.

Enligt försäkringsbolaget Lokal-Tapiola beror cirka 15 procent av bräckage på mobiltelefoner på ett eller annat sätt på fukt – mobilen har vanligtvis antingen simmat i sjön, havet eller toalettstolen.

Den som då väljer att lägga telefonen i ris gör inte rätt, menar försäkringsbolaget.

Inte ris

Lokal-Tapiola Pirkanmaas ersättningsdirektör Antti Määttänen förklarar.

I många skadeanmälningar anges fortsättningsvis att den våta telefonen har lagts bland ris, säger Määttänen.

– Att det skulle vara nyttigt att lägga en våt telefon i en rispåse är en urban legend. Det är inte till någon nytta.

Läs mer: Kjell & Company tvingas agera – kunderna sviker kedjan

Kan vara skadligt

Määttänen fortsätter.

– Riset varken försnabbar eller gagnar torkningen av telefonen och därtill kan de små partiklarna i riset till och med skada anordningen. Även Apple ger samma råd.

Det ska man göra

Määttänen förklarar vad man ska göra istället för att lägga mobiltelefonen i ris.

– Efter att en telefon har badat i en toalettstol eller tappats i havsvatten ska den snabbt spolas av med rent vatten. 

– Först ska du stänga av telefonen, om möjligt. Torka sedan utsidan av telefonen med en handduk, trasa eller med skjortärmen. Ta bort SIM-kortet och dess hållare.

Nya smarttelefoner kan i praktiken inte öppnas så till exempel Apple rekommenderar att man ännu ger den en mild skakning så att uttaget är neråt och vätskan rinner ut.

Läs mer: Svenskt företag har blivit global sensation – värderingen rusar

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kivra överväger stor förändring för användare

2025 07 22

Kivra kan komma att bli en betaltjänst.

Kivra har blivit allt mer populärt bland svenskarna under de senaste åren.

I dagsläget finansieras tjänsten av myndigheter och företag – medan det är avgiftsfritt för användarna.

Det kan snart vara på väg att ändras, rapporterar sajten Mobil.

Kan börja ta avgift

Den populära digitala brevlådan testar just nu en modell där användare kan betala för att ta emot kvitton och betala fakturor.

I och med att få användare berörs så bedöms det handla om ett begränsat test.

– Att hantera fakturor och kvitton kan komma att få en prislapp om du använder Kivra, understryker dock Mobil.

Bekräftar test

Även sajten Tekniksmart uppmärksammar Kivras test.

De uppger att det handlar om ett så kallat A/B-test.

– Målet med A/B-test är att se effekten av en förändring innan den slår igenom på bred skala, menas det.

Testet tycks undersöka hur många som är beredda att betala 200 kronor per år för att ta emot kvitton och betala fakturor.

Kivra bekräftar testet, och uppger att det genomförs för att samla feedback.

Det är Kivra

Kivra är en digital brevlåda som samlar räkningar och annat som ska betalas.

Tjänsten har drygt 6 miljoner användare i Sverige.

Över 47 000 företag och myndigheter skickar via Kivra

Via tjänsten får användare saker som myndighetsbrev, brev från företag, lönebesked, kreditupplysningar och vårdkallelser.

– Kivra är säkrare än vanlig papperspost. Du slipper fördröjningar och inget kommer bort. Din data är krypterad och bara du kan se ditt innehåll, förklarar Kivra.

Kritiker till Bank-ID har menat att ökad konkurrens behövs med tanke på tjänstens dominans på den svenska marknaden.

Återstår att se

Det återstår att se om Kivra tar steget till att bli en betaltjänst eller inte.

Uppgifterna har väckt stort missnöje på sociala medier – och många användare rasar över att de kan behöva betala för tjänsten i framtiden.

Läs mer: Jätten skapar eget Bank-ID – har 6 miljoner användare

Läs mer: Kjell & Company tvingas agera – kunderna sviker kedjan

Foto: Kivra

Text: Redaktionen