Legendariska rockbandet återförenas – första gången på 20 år

2025 02 05

Rockbandet Black Sabbath återförenas för en spelning.

Flera gånger har medlemmar i Black Sabbath återförenats och spelat - men inte sedan 2005 har samtliga medlemmar i originaluppsättningen spelat tillsammans.

Nu kommer uppgifter om att Tony Iommi, basisten Geezer Butler, trummisen Bill Ward och Ozzy Osbourne kommer att spela tillsammans igen.

Det rapporterar flera medier.

Inte på 20 år

Originaluppsättningen av heavy metal-legendarerna Black Sabbath, inklusive Ozzy Osbourne, kommer att spela tillsammans för första gången på 20 år vid en engångskonsert den 5 juli i Birmingham, England.

Osbournes fru, musikmanagern och TV-personligheten Sharon, säger att även om andra bandmedlemmar kan fortsätta att spela in skivor och uppträda, så kommer Black Sabbaths spelning med all säkerhet att bli 76-åringens sista framträdande.

– För Ozzy just nu är det definitivt: ”Jag älskar dig och god natt”, säger hon till Reuters.

“Är dags”

Så här säger Ozzy Osbourne själv:

– Det är dags för mig att ge tillbaka till den plats där jag föddes. Hur välsignad är jag inte att få göra det med hjälp av människor som jag älskar. Birmingham är det sanna hemmet för metal.

Otroligt framgångsrika

Biljetter blir tillgängliga den 14 februari.

Black Sabbath bildades i Birmingham 1968 och blev ett av de mest framgångsrika metalbanden genom tiderna med över 75 miljoner sålda album över hela världen.

Det uppger CNN.

Har hälsobesvär

Trots att Osbourne hade en avskedsturné som skulle ha inletts 2023 tvingades han ställa in konserterna på grund av dålig hälsa. 

– Min sångröst är bra. Men efter tre operationer, stamcellsbehandlingar, oändlig fysioterapi och nu senast ny behandlingen är min kropp fortfarande fysiskt svag, sade han då.

Osbourne, 76, sade senare till Rolling Stone att han skulle ”dö som en lycklig man” om han fick göra ytterligare en show för att uttrycka sin tacksamhet till fansen från scenen.

Foto: ActionVance

Text: Redaktionen


JUST NU: Svenskt stridsflyg i luften vid rysk attack

2025 06 10

Under natten mot måndagen utförde Ryssland en av sina största luftattacker mot Ukraina.

Enligt det ukrainska flygvapnet avfyrades 479 drönare och 20 robotar mot Ukraina. Det största luftanfallet hittills under kriget, rapporterar Kyiv Independent.

Den massiva attacken fick Polen att skicka upp stridsflyg för att bevaka sitt luftrum.

Nu meddelar Nato att det polska flygvapnet fick hjälp av Sverige.

Enligt försvarsalliansen beordrades svenskt stridsflyg upp i luften i samband med den ryska attacken.

– Det var två Jas-Gripen hemmahörande på F 17 i Kallinge som lyfte tillsammans med flyg från det polska flygvapnet, rapporterar P4 Blekinge.

Stationerade i Polen

Sverige har sex stridsflygplan stationerade i Polen.

Den svenska styrkan deltar i Natos förstärkta luftrumsövervakning och incidentberedskap, enhanced NATO Air Policing. 

– Vi har en lång erfarenhet av att upprätthålla och säkerställa Sveriges territoriella integritet med vår incidentberedskap. Det som är nytt är att vi nu genomför samma flyguppdrag från Polen och inom ramen för Natos förstärkta luftrumsövervakning av det allierade luftrummet, säger Jörgen Axelsson, flygvapnets operationschef, i ett uttalande.

Försvarsminister Pål Jonson (M) har också uttalat sig om de svenska stridsflygplanens uppdrag.

– Det är första gången som svenska stridsflygplan deltar i luftrumsövervakningen från en annan allierads territorium. Det är också första gången som svenska stridsflyg deltar utomlands i Natos förstärkta luftrumsövervakning under Natos ledning.

LÄS MER OM SÄKERHETSLÄGET HÄR:

Brutal attack av Ryssland – “något helt utöver det vanliga"

FÖRSVARSMAKTEN: Så kan Ryssland attackera Sverige

UPPGIFTER: Massiv eskalering – ”ska krossa Ukraina”

Foto: Försvarsmakten

Text: Redaktionen


Planerar jättebro till Sverige – 317 miljarder kronor

2025 06 10

I början av 2024 meddelade Finland att de första stegen har tagits för att bygga en bro mellan Sverige och Finland.

Den finska staten annonserade att man utreder möjligheten att bygga ”Kvarkenbron” mellan Vasa och Umeå.

Finländarna uppgav att man redan öronmärkt stora pengar till projektet.

–  Vi har bokat upp 200 000 euro från vårt planeringsprogram för att kunna göra en förstudie. Den kommer att bestå av flera olika delar och vi kommer att använda oss av konsulter, sa Tapio Ojanen biträdande direktör på finska Trafikledsverket, till Svenska Yle.

Här är prislappen

Nu är förstudien klar.

Enligt den finska rapporten är det tekniskt möjligt att bygga bron och den preliminära prislappen beräknas till 5–29 miljarder euro beroende på hur bygget genomförs. Den högsta summan motsvarar cirka 317 miljarder kronor och utgår från att bron trafikeras av både järnvägs- och biltrafik.

– Enligt prognosen skulle cirka 2 000–3 000 fordon använda den fasta förbindelsen per dag i persontrafiken och 500–600 fordon i godstrafiken. Trafikmängderna motsvarar till sin storleksklass de typiska trafikmängderna i förbindelserna mellan landskapscentrumen i Finland, framhåller Trafikledsverket i förstudien.

Vidare skriver myndigheten att restiden mellan Vasa och Umeå skulle förkortas avsevärt och att bron skulle fylla en särskild stor funktion för fritidsresor, militära transporter och energiöverföring.

LÄS MER: Tung varning om rysk ekonomi – inifrån Ryssland | Ekonomibladet

Sex förslag

Här är samtliga genomförbara lösningar, enligt studien:

  • Landsväg (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar och 46 km på broar). Kostnadskalkyl 4,9–8,4 miljarder euro.

  • Landsväg delvis i tunnel (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar, 39 km på broar och 7 km i tunnel). Kostnadskalkyl 6,2–10,5 miljarder euro.

  • Järnväg (114 km, varav 53 km på fastlandet, 14 km på vägbankar och 47 km på broar). Kostnadskalkyl 5,5–9,3 miljarder euro.

  • Järnväg delvis i tunnel (114 km, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 10,3–17,5 miljarder euro.

  • Järnväg i sin helhet i tunnel (105 km, varav 2 km på fastlandet och 103 km i tunnel). Kostnadskalkyl 17–28,9 miljarder euro.

  • Kombination av landsväg och järnväg (114 kilometer, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 16,7–28,3 miljarder euro.

LÄS MER: Ica-butik slår larm – “Blir bara värre och värre” | Ekonomibladet

Exempelbild: Chuttersnap

Text: Redaktionen