Bussförare och passagerare knivhuggna – Flera misstänkta jagas

2021 12 04

En busspassagerare och en bussförare har utsatts för en knivattack i Göteborg.

Det rapporterar SR som uppger tre personer försvann från brottsplatsen.

Angrep föraren

Vittnen uppger att de tre personerna hamnade i bråk med busschauffören. En av gärningsmännen gick till angrepp mot föraren varpå en av busspassagerarna ryckte in och försökte gå emellan. Men gärningsmannen drog fram en kniv och både föraren och passageraren som försökte hjälpa till blev attackerade och höggs med kniven rapporterar GP.

Drog i nödbromsen

Tumultet ska ha inletts med att en fjärde person, som kan ha varit vän med de tre andra personerna, drog i nödbromsen och sprang sedan från platsen, uppger Aftonbladet. De andra tre stannade var på platsen varpå det uppstod bråk med bussföraren.

Drog kniv

En av de tre gärningsmännen drog kniv och högg den i benet på bussresenären som grep in.

– En passagerare går emellan i bråket och blir då knivskuren i låret, säger Göteborgspolisen till Aftonbladet.

Han är i 60-årsåldern och bedöms vara lindrigt skadad.

Läget är allvarligt

Den 30-åriga bussföraren drabbades av värre skador enligt tidningen och har förts till sjukhus med ambulans och bedöms vara allvarligt skadad.

– Läget är allvarligt men stabilt, säger Ingrid Fredriksson vid Sahlgrenska Sjukhuset pressjour, till GP.

Han ska enligt Expressen ha huggits i armhålan.

Bussbolaget bekräftar

Västtrafik bekräftar att en av deras förare blivit knivskadad.

Även passageraren fick föras till sjukhuset med ambulans.

Otroligt allvarligt

– Generellt kan man säga att det är otroligt allvarligt om en person ska behöva drabbas av något sådant här under sin arbetstid. Det är naturligtvis ingenting någon ska behöva vara med om, presskommunikatör säger Henrik Kjellberg vid Västtrafik till GP.

Flera busslinjer stoppade

Händelsen inträffade nära Backa Kyrkogata på Hisings Backa i Göteborg och en omfattande polisinsats pågår nu i området.

På grund av knivattacken har busslinjerna 18, 19, 45, 142 och 143 stoppats i Hisings Backaområdet enligt GP.

Mordförsök

Den brutala attacken på bussföraren och passageraren betecknas som mordförsök och grov misshandel och polisinsatsen riktar in sig på de tre personer som lämnade platsen efter attacken.

Hoppas på kamerabilder

Polisen klargör att det flera vittnen till attacken och man har säkrat övervakningsfilm från fordonet. Polisen har även hunnit höra flera andra resenärer på bussen.

– Det finns förhoppningsvis två kamerabilder från bussen så chansen är stor att vi har dem på bild, säger polisen till GP.

Arkivfoto: Polisen Göteborg City FB


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen