Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring
2025 02 05
Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.
Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.
Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.
Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.
Därför är kunder missnöjda
Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.
Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.
Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.
Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.
Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.
Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.
– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.
Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.
Stor förändring
Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.
För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.
Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.
Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.
Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.
– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.
Foto: MarcusOscarsson.se
Text: Redaktionen