Sjukdom väntas öka dramatiskt – halva befolkningen kan drabbas

2025 02 03

Över halva Sveriges befolkning befinner sig i riskzonen.

Redan idag orsakar fetma en halv miljon cancerfall årligen.

Den siffran väntas “öka avsevärt" i framtiden, enligt nätkliniken Yazen.

Idag lider drygt hälften av Sveriges invånare av fetma eller övervikt. Sambandet med cancer beskrivs som en “tickande hälsobomb” och en av vår tids största hälsoutmaningar.

Om inget görs förväntas de globala kostnaderna för övervikt och fetma nå tre miljarder dollar år 2030 och mer än 18 miljarder dollar år 2060, säger Martin Carlsson, endokrinolog och specialist i diabetologi tillika grundare av just Yazen.

Oväntat många cancerformer 

En relativt ny studie från Lunds universitet har visat att kraftig övervikt ökar risken för fler cancerformer än tidigare trott. Totalt kopplas nu fetma till hela 31 former av cancer, bland annat tunntarmscancer, blodcancer samt huvud- och halscancer.

– Resultaten i vår studie visar att fetma kan öka risken för upp till 40 procent av alla cancerfall av de som ingick i studien och som diagnostiserades mellan 1963–2019, säger Tanja Stocks, forskare och docent i epidemiologi vid Lunds universitet.

Är en kronisk sjukdom 

Martin Carlsson framhåller att uppskattningar från Världshälsoorganisationen visar att drygt 40 procent av alla cancerfall kan förebyggas. Att minska fetma är kanske den viktigaste åtgärden av alla.

Samtidigt finns andra utmaningar när det gäller övervikt.

– Det som tyvärr ofta förbises är att fetma, som definieras som en kronisk sjukdom med hög kroppsfettmassa, inte bara är ett kosmetiskt problem. Det är ett tillstånd som ökar risken för en rad andra kroniska sjukdomar som cancer, diabetes typ 2 och hjärt- och kärlsjukdomar. Det påverkar inte bara den fysiska hälsan, utan även den psykiska hälsan i form av till exempel låg självkänsla och depression, säger Martin Carlsson.

Var i blåsväder 

Enligt Yazen, som säger sig vara Sveriges främsta fetmarådgivare och behandlar cirka 10 000 patienter, har modern överviktsbehandling genomgått stora förändringar på senare tid. Framför allt genom att kombinera medicinsk behandling med livsstilsförändringar.

För ett drygt år sedan var dock samma företag i blåsväder efter att flera läkare kritiserat att nätkliniken skrivit ut Ozempic för viktnedgång, utan att ha genomfört någon fysisk undersökning.

Claude Marcus, barnfetmaforskare och professor vid Karolinska institutet, menade att Yazens vårdmodell, som bedrivs via en app, inte är rättssäker.

Martin Carlsson höll inte med om kritiken.

Vi gör en omfattande anamnes, de får skicka in bild på sig själva och tar sina mått. Vi tar en omfattande blodprovspanel, sade han till SVT vid tillfället.

Foto: S. Bughdaryan

Text: Redaktionen


Bensinpriset på väg att höjas – “ingen vill prata om det”

2025 10 17

Miljöpartiet har gått ut med att bränslet behöver bli dyrare för att få ned utsläppen.

Enligt partiets språkrör Daniel Helldén kommer bensinskatten och reduktionsplikten att höjas om MP får bestämma.

I praktiken innebär det en höjning med 2,2 kronor per liter vid pump för bensin och diesel.

Men drivmedlet kommer bli dyrare oavsett vem som styr efter valet 2026, menar Daniel Helldén.

– Jag skulle säga att de andra partierna duckar och inte vill tala om att det kommer prisökningar, säger han till SvD på fredagen.

Ny lag träder i kraft

Daniel Helldén syftar på de EU-regler om utsläppshandeln som börjar gälla 2027.

Det handlar om en ny klimatlag som inför prissättning av koldioxidutsläpp från bränslen inom transportsektorn.  

Riksförbundet M Sverige har tidigare beskrivit det nya handelssystemet som en “kalldusch”.

– Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, sade Caroline Drabe, vd för M Sverige våren 2024.

"35 kronor litern"

Målet med de nya reglerna är att minska koldioxidutsläppen med 55 procent till 2030. Dessutom vill Sverige nå noll koldioxidutsläpp till 2045. 

Samtidigt väntas den nya lagen leda till mycket högre drivmedelspriser. Kostnaden för att köpa utsläppsrätter kommer att överföras på kunderna.

LÄS MER: Larmet: 600 000 bilister är en trafikfara – ”Politikerna gör inget”

Förare av bensin- och dieselbilar kan behöva stålsätta sig för att bränslepriserna mer än fördubblas jämfört med dagens nivåer.  

– Vi gjorde en beräkning på Konjunkturinstitutet med en modell. Då visade faktiskt resultatet över 35 kronor litern, har regeringens utredare Svante Mandell tidigare sagt till Carup.

Utredningen kommer att presenteras i maj 2026. Tidöpartierna har lovat att kompensera bilägare, men hur det ska ske i praktiken är inte klart.

FAKTA: Här är EU:s nya lag ETS 2

- I ETS 2 ingår koldioxidutsläpp från förbränning av bränslen från vägtransporter, bostäder och kommersiella eller offentliga lokaler, jordbruk, skogsbruk, och fritidsbåtar. Det omfattar även delar av energi-, tillverknings- och byggindustrin som inte redan täcks av ETS 1.

- ETS 2 är ett uppströmssystem där ansvar och skyldigheter i huvudsak ligger hos producenter och leverantörer i stället för enskilda bränsleanvändare. 

- Handeln med utsläppsrätter startar 2027 men redan från 1 januari 2025 ställs krav på tillstånd för utsläpp av växthusgaser och utsläppen ska övervakas och rapporteras. EU-reglerna för ETS 2 är beslutade och den svenska lagen och förordningen trädde i kraft i november 2024. 

Källa: Naturvårdsverket

LÄS MER: Förslaget: Ska gå långsammare att tanka bilen

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen


MINISTERN: Alla nyanlända måste skriva på kontrakt

2025 10 17

Alla nyanlända måste skriva under ett så kallat “Sverigekontrakt”.

Det beskedet kommer från migrationsminister Johan Forssell (M) på fredagen.

Kontraktet ska bestå av krav och riktlinjer på hur “man beter sig när man vill leva i Sverige”, rapporterar GP.

– Vill du vara i Sverige, då ska vi göra det väldigt tydligt och klart att vi har höga förväntningar på dig. Svensk jämställdhet, man arbetar och gör rätt för sig, man behandlar andra människor väl och begår inga brott, säger Johan Forssell till tidningen.

Inget kontrakt, inget medborgarskap

Kontraktet ska vara en förutsättning för den som vill bli svensk medborgare.

Skriver man inte på blir det inget medborgarskap, enligt ministern. Han medger dock att det finns en risk att folk kan signera och sedan göra som vill i hemmet där man inte syns.

– Så är det, men jag tänker till att börja med, om man inte skriver under det och inte lever efter det, då ska man inte heller kunna bli medborgare, säger Johan Forssell.

Enligt migrationsministern kommer en myndighet få uppdraget att ta fram kontraktet. Vilken myndighet anges inte.

Vill sänka skatt i utanförskapsområden

Det så kallade Sverigekontraktet är ett av flera förslag från Moderaterna i migrationsfrågan. 

Redan i september flaggade Johan Forssell för att just ett förslag om värderingar och svenska språket kunde vara på gång, men även sådana som ska göra det lättare för nyanlända att komma in på arbetsmarknaden.

Vi måste få fler människor som invandrat till Sverige att få sitt första jobb och bli en del av vår samhällsgemenskap, sade Forsell till SvD för en månad sedan.

LÄS MER: Larmet: 600 000 bilister är en trafikfara – ”Politikerna gör inget”

Det kan också bli aktuellt med nedskriven arbetsgivaravgift och nedskriven inkomstskatt för boende i utanförskapsområdena.

– När vi har den typen av allvarliga problem som finns, för Sverige ser väldigt olika ut i dag, då måste vi våga pröva nya saker i detta. Det är klart att där problemen är större, där kommer också insatserna se annorlunda ut än i områden där problemen inte finns på samma sätt, säger ministern till samma tidning.

LÄS MER: Livsmedelsjätte säger upp 16 000

Foto: Magnus Liljegren/Regeringskansliet

Text: Redaktionen