Biljettköpare får otrevlig överraskning – mängder av anmälningar

2025 02 01

Mängder av svenska biljettköpare känner sig lurade.

Andrahandsförsäljning av biljetter har blivit en stor marknad i Sverige.

Men många köpare känner sig lurade. De betalar dubbla priser helt ovetande, får sämre biljetter än utlovat och nekas sin ångerrätt, rapporterar Sydsvenskan.

Betalat dubbelt – för sämre biljetter

Många som köper evenemangsbiljetter på andrahandsmarknaden vet inte om att de i många fall betalar det dubbla mot vad biljetten kostar hos arrangören.

Flera konsumenter vittnar om att de känt sig rejält lurade när de köpt andrahandsbiljetter.

En köpare berättar att han köpte biljetter till Joe Labero för 1 295 kronor vardera, trots att de kostade 711 kronor hos arrangören. Därefter upptäckte han att han fått biljetter på bakre parkett trots att han beställt på främre parkett.

– Jag har alltså betalat dubbelt och fått sämre biljetter än vad jag beställde, säger köparen Lars Length till tidningen.

Lagligt ta högre priser

Konsumentföreningen Sveriges Konsumenter råder människor att först och främst köpa biljetter från förstahandsförsäljaren, exempelvis arrangören eller Ticketmaster.

De påpekar också att det i Sverige, till skillnad från många andra länder, är lagligt att sälja biljetter i andra hand till ett betydligt högre pris än det ursprungliga.

Och det är någonting som många företag utnyttjar. Idag finns det ett stort antal aktörer som tjänar mångmiljonbelopp på att sälja biljetter i andra hand till ett betydligt högre pris. Det gäller bland annat företag som Evenemangsbiljetter, Viagogo, GIgsberg, Biljettnu och Biljettshop.

Många anmälningar

Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har fått in runt 70 klagomål mot andrahandsförsäljaren Evenemangsbiljetter sedan 2022, enligt tidningen. Många andra aktörer på andrahandsmarknaden får också anmälningar mot sig.

Många köpare vittnar också om att de har nekats sin ångerrätt när de har köpt andrahandsbiljetter.

När man köper en förstahandsbiljett så finns det ingen ångerrätt.

Men vid andrahandsköp så gäller ångerrätten. Detta enligt Konsumentverkets bedömning som grundar sig i ett avgörande i EU-domstolen. Konsumenten ska kunna ångra sitt köp av biljett inom 14 dagar från köpet, enligt Konsumentverket.

Foto: C. Schwarz

Text: Redaktionen


Elon Musk sprider falskt påstående om Sverige

2025 01 31

– Nästan 80 procent av ”flyktingarna” åker på semester till det land de påstår sig ha flytt från…

Orden kommer från entreprenören och Trump-allierade Elon Musk.

I ett inlägg på X delar techmiljardären en undersökning om svensk invandring som Novus genomförde på uppdrag av Bulletin 2022.

I undersökningen tillfrågades personer som invandrat till Sverige av olika skäl om de någon gång semestrat i sitt hemland.

Stämmer inte

Hela 79 procent svarade ja på frågan.

Siffran har snappats upp av kritiker som menar att flyktingar med skyddsstatus åker tillbaka till sina hemländer i stor omfattning.

Det stämmer dock inte.

Endast 18 procent av de tillfrågade kom till Sverige som flyktingar, vilket Novus har förtydligat.

"Skapa tydlighet"

– Novus kan göra undersökningar riktade specifikt till exempelvis nyanlända flyktingar, men det var inte målgruppen i den här undersökningen. Den här undersökningen var riktad till alla i Sverige som är födda utomlands, framhöll analysföretaget i ett uttalande i december.

– Vi skriver detta är för att försöka skapa tydlighet kring de felaktiga tolkningar som spridits om resultatet. Vi har sett att siffran används i sammanhang där analysen inte överensstämt med den vi på Novus varit med att ta fram.

”Tråkigt”

Novus undersökning har även uppmärksammats av BBC-podden ”More or Less: Behind the stats”.

Den brittiska podden hörde av sig till Novus med frågor om undersökningen i slutet av förra året. Efter händelsen valde undersökningsföretaget att gå ut med ett förtydligande. 

Trots det väljer Elon Musk att måla upp en felaktig bild av resultatet i undersökningen. 

– Det är alltid kul när folk är intresserade av vad som händer i Sverige, men det är tråkigt när undersökningar blir feltolkade, säger Novus opinionsrådgivare Hjalmar Strid till Expressen.

Elon Musks inlägg har visats över 17 miljoner gånger.

Foto: Wcamp9

Text: Redaktionen


Lågpriskedja gör succé i Sverige – går bättre än någonsin

2025 01 31

Kunder väller in till Willys.

Under fjärde kvartalet noterade lågpriskedjan en tillväxt på 4,8 procent.

Siffran är den högsta noteringen någonsin för Willys och innebär att den Axfood-ägda butikskedjan fortsätter att växa mer än marknaden.

Axfoods vd och koncernchef Simone Margulies har uttalat sig om styrkebeskedet.

– Willys har aldrig tidigare haft en starkare marknadsposition och det är tydligt att momentum håller i sig med fortsatt hög kundtillströmning och ökad lojalitet, framhåller hon.

Tar marknadsandelar

Fjärde kvartalet var en framgångssaga för Axfood, som också äger Hemköp och City Gross.

Koncernens butiker stärkte sina marknadspositioner rejält.

– Under 2024 tog vi marknadsandelar trots höga jämförelsetal. Tillväxten i detaljhandelsomsättningen uppgick under fjärde kvartalet till 14,1 procent, säger Simone Margulies.

– Vårt fokus på produktivitet och kostnadseffektivitet har intensifierats, och med vår struktur och de investeringar vi gör i bakomliggande led har vi en bra utgångspunkt att successivt förbättra vår konkurrenskraft över tid.

Hemköp går starkt

Vid sidan om Willys stärkte Hemköp sin marknadsposition med en tillväxt på 4,6 procent.  

– Butikskedjan har tagit stora steg de senaste åren i att stärka sin position på marknaden, och ett flertal stora nyetableringar skapar förutsättningar för att stärka positionen ytterligare, säger Simone Margulies.

Ökad utdelning

Axfoods framgång är glada nyheter för koncernens aktieägare.

– Till årsstämman föreslår styrelsen en ökad utdelning om 8,75 kronor per aktie som fördelas på två utbetalningar, berättar Simone Margulies.

Nyckeltal – Axfoods delårsrapport fjärde kvartalet 2024

- Nettoomsättningen uppgick till 84 057 miljoner kronor, en ökning med 3,6 procent.

- Detaljhandelsomsättningen var 68 052 miljoner kronor, en ökning med 6,8 procent. Exkluderat City Gross var ökningen 4,3 procent.

- Rörelseresultatet var 3 290 miljoner kronor. Rörelsemarginalen uppgick till 3,9 procent (4,1).

- Det justerade rörelseresultatet uppgick till 3 433 miljoner kronor (3 602). Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,1 procent (4,4).

- Periodens resultat uppgick till 2 219 miljoner kronor (2 373) och resultatet per aktie före utspädning till 10,16 kr (10,92).

Foto: Axfood

Text: Redaktionen