Rysk låt sprids som en löpeld – varning utfärdas

2025 01 30

Den ryska poplåten "Sigma Boy" har blivit en stor succé på sociala medier och samlat miljontals visningar världen över. Men samtidigt har låten väckt kritik, både i Europa och i Ryssland.

Låten släpptes i oktober 2024 och framförs av 11-åriga Svetlana "Betsy" Chertishcheva och 12-åriga Maria Yankovskaya.

Den har blivit en hit på Tiktok, nått 66 miljoner visningar på Youtube och placerat sig på Billboards topplista för popmusik.

Begreppet "sigma boy" används på nätet för att beskriva en självständig och framgångsrik kille som går sin egen väg.

Europaparlamentariker: "Propaganda"

Den tyska politikern Nela Riehl menar att låten är ett exempel på rysk påverkan via sociala medier.

Hon hävdar att Ryssland försöker påverka unga ukrainare och sprida en pro-rysk världsbild.

– Ryssland har förstått hur man kan förändra berättelsen om Ukraina genom att nå unga via deras telefoner, säger hon i Europaparlamentet enligt The Moscow Times.

Rysk reaktion: "Väst är rädda för ryska barn"

Ryska politiker avfärdar kritiken. Leonid Slutsky, ordförande i det ryska utrikesutskottet, menar att västvärlden försöker förbjuda allt ryskt.

– Nu är europeiska politiker rädda för ryska barn, säger han.

Även den ryska ungdomsmyndigheten Rosmolodezh reagerar och ifrågasätter varför europeiska ledare försöker stoppa rysk popkultur.

Rysk-ortodox kritik: "Olämpligt innehåll"

Men låten har också mött motstånd i Ryssland. Den ultrakonservativa rysk-ortodoxa gruppen Sorok Sorokov kräver att åklagarmyndigheten granskar låten.

De menar att texten har romantiskt innehåll som inte är lämpligt för barn. Låtens skapare, Mikhail Chertishchev, avfärdar kritiken och menar att det är kritikerna själva som ser något olämpligt i låten.

– Om de tolkar det så, är det de som borde granskas, säger han i Europaparlamentet.

Trots kritiken fortsätter "Sigma Boy" att växa i popularitet och har redan blivit en av Rysslands största musikexporter på senare år.

Foto: M. Laskoski

Text: Redaktionen


SVERIGE: Dessa nio badplatser rödlistas hela sommaren

2025 06 18

Vid nio svenska badplatser är vattenkvaliteten för dålig.

Den överväldigande majoriteten av svenska badplatser har mycket bra vattenkvalitet.

Hela 94 procent av de 471 svenska EU-baden har utmärkt, bra eller tillfredsställande badvattenkvalitet.

Det framgår av en ny rapport från Havs-och vattenmyndigheten.

Finns badplatser att undvika

Trots att det är säkert att bada vid de flesta svenska badplatser finns det några stycken som bör undvikas.

Totalt rör det sig om nio badplatser som får underkänt.

– Nio EU-bad har klassificerats med dålig badvattenkvalitet, säger Ema Glad, utredare vid Havs- och vattenmyndigheten, enligt TV4.

– För de här baden behöver kommunen utreda kring källor till föroreningar och möjliga åtgärder, samt avråda från bad hela badsäsongen.

Dessa nio badplatser

Här är de nio badplatser som Havs-och vattenmyndigheten avråder från att bada i:

Bredsand - Enköping

Ängbybadet Ö, Mälaren - Stockholm

Böda Riviera/ Kyrketorps familjecamping - Borgholm

Hallarum - Karlskrona

Hälleviks strand - Sölvesborg

Hamnhusen, T-bryggan - Lomma

Örby Ängar - Helsingborg

Saltholmens Kallbadhus - Göteborg

Tumlehed - Göteborg

Färre än förra året

Glädjande är att det är färre badplatser med undermålig vattenkvalitet än förra året.

Antalet EU-bad med klassificeringen dålig badvattenkvalitet har halverats inför badsäsongen 2025 jämfört med 2024, vilket myndigheten beskriver som positivt. 

Detta beror mestadels på att kommuner utfört åtgärder vid dålig badvattenkvalitet som lett till mätbara förbättringar.

Har åtgärdat

Ema Glad kommenterar utvecklingen.

– Flera av de EU-bad som hade dålig badvattenkvalitet inför förra badsäsongen ligger i Mälaren, och Stockholms stad har lyckats åtgärda föroreningskällor och därmed fått klassificera om sex stycken av sina EU-bad inför årets badsäsong, säger Glad.

– Även Täby kommun har gjort ett liknande arbete och till följd därav fått klassificera om två EU-bad.

Läs mer: Flera flygbolag pekas ut – har de högsta ”dolda” avgifterna

Foto: K. Hörnfeldt

Text: Redaktionen


Pojke har tatuerat sig själv – kritik mot Gröna Lund

2025 06 18

Kraftig kritik riktas nu mot Gröna Lunds kampanj.

Inför sommarsäsongen gav den populära nöjesparken besked om att folk som har Carpe Diem-tatueringar skulle få fri entré och fria åk.

Nu kritiseras nöjesparken för kampanjen efter att en pojke tatuerat sig själv i förhoppning om att få komma in på Gröna Lund gratis.

Det rapporterar TV4.

Besökte studio

Pojken i fråga kom in till Adam Kao Storms piercingstudio i Uppsala i hopp om att kunna åtgärda den hemmagjorda tatueringen.

– Det såg inte så schysst ut. De ville se om det var något vi kunde fixa och vi fick förklara att vi för det första inte tatuerar på vår studio och att det där behövde någon annan form av omvårdnad, säger Kao Storm enligt TV4.

“Riktigt fucked up”

Kao Storm menar att han förstår att det inte var nöjesparkens tanke att barn skulle tatuera sig själva, men att sättet de presenterade kampanjen på var bristfällig.

– Riktigt fucked up av Gröna Lund, säger han.

Gröna Lund svarar på kritiken att det aldrig var meningen att uppmuntra folk till att tatuera sig, men att de har sett över och förtydligat saker i sin kommunikation.

Så löd kampanjen

Gröna Lunds sätt att “hylla det kända livsmottot” var att erbjuda fri entré och fria åk till alla som visar upp en Carpe Diem-tatuering i entrén.

– I sommar vill Gröna Lund hylla livsglädjen och de små ögonblicken – med fri entré och fria åk till alla som har en Carpe Diem-tatuering, framgick av kampanjen som lanserades i början av maj.

– Nöjesparken efterlyser dessutom tio personer till en exklusiv "fånga dagen"-upplevelse, skapad för att återväcka känslan bakom livsmottot.

“Som kanske tappat känslan”

Sebastian Delefors, marknadschef på Gröna Lund, förklarade tanken.

– Vi efterlyser de som en gång tatuerade in Carpe Diem som ett löfte till sig själva, men som kanske tappat den känslan i vardagslivets pusslande, sade han i ett pressmeddelande från Gröna Lund i maj.

Läs mer: Sms-utskick från “Postnord” når svenskarna – radera direkt

Foto: Nicolas Nezzo

Text: Redaktionen