Lågpriskedja gör succé i Sverige – går bättre än någonsin
2025 01 31
Kunder väller in till Willys.
Under fjärde kvartalet noterade lågpriskedjan en tillväxt på 4,8 procent.
Siffran är den högsta noteringen någonsin för Willys och innebär att den Axfood-ägda butikskedjan fortsätter att växa mer än marknaden.
Axfoods vd och koncernchef Simone Margulies har uttalat sig om styrkebeskedet.
– Willys har aldrig tidigare haft en starkare marknadsposition och det är tydligt att momentum håller i sig med fortsatt hög kundtillströmning och ökad lojalitet, framhåller hon.
Tar marknadsandelar
Fjärde kvartalet var en framgångssaga för Axfood, som också äger Hemköp och City Gross.
Koncernens butiker stärkte sina marknadspositioner rejält.
– Under 2024 tog vi marknadsandelar trots höga jämförelsetal. Tillväxten i detaljhandelsomsättningen uppgick under fjärde kvartalet till 14,1 procent, säger Simone Margulies.
– Vårt fokus på produktivitet och kostnadseffektivitet har intensifierats, och med vår struktur och de investeringar vi gör i bakomliggande led har vi en bra utgångspunkt att successivt förbättra vår konkurrenskraft över tid.
Hemköp går starkt
Vid sidan om Willys stärkte Hemköp sin marknadsposition med en tillväxt på 4,6 procent.
– Butikskedjan har tagit stora steg de senaste åren i att stärka sin position på marknaden, och ett flertal stora nyetableringar skapar förutsättningar för att stärka positionen ytterligare, säger Simone Margulies.
Ökad utdelning
Axfoods framgång är glada nyheter för koncernens aktieägare.
– Till årsstämman föreslår styrelsen en ökad utdelning om 8,75 kronor per aktie som fördelas på två utbetalningar, berättar Simone Margulies.
Nyckeltal – Axfoods delårsrapport fjärde kvartalet 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 84 057 miljoner kronor, en ökning med 3,6 procent.
- Detaljhandelsomsättningen var 68 052 miljoner kronor, en ökning med 6,8 procent. Exkluderat City Gross var ökningen 4,3 procent.
- Rörelseresultatet var 3 290 miljoner kronor. Rörelsemarginalen uppgick till 3,9 procent (4,1).
- Det justerade rörelseresultatet uppgick till 3 433 miljoner kronor (3 602). Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,1 procent (4,4).
- Periodens resultat uppgick till 2 219 miljoner kronor (2 373) och resultatet per aktie före utspädning till 10,16 kr (10,92).
Foto: Axfood
Text: Redaktionen