Ica massanmäls – på grund av ny reklamfilm

2025 01 27

En ny reklamfilm skapar stor frustration.

En ny reklamfilm från Ica väcker känslor.

Reklamfilmen kallas “Sebastians haul” där karaktären Sebastian visar upp olika varor som han har handlat från livsmedelsjätten.

Samtidigt rör sig två halvnakna män i bakgrunden.

Längst ner i texten finns en länk till reklamfilmen.

Massanmäls

Nu strömmar anmälningarna in till Granskningsnämnden, uppger Nyheter24.

Många personer som är kritiska till reklamfilmen menar att den är “osmaklig” och “opassande”.

– Icas extrapris reklam med halvnakna män i bakgrunden är den smaklösaste reklam jag sett. Usch o fy, skriver en person i sin anmälan.

“Stötande”

Så här skriver en annan anmälare:

– Högst opassande och stötande reklam, särskilt det nakna som syftar på något annat än vad som kan köpas på ICA.

Ica har svarat Nyheter24 att karaktärerna är del i ett arbete för att förstärka och driva frågan om “ett öppet samhälle för alla”.

Andra ser reklamfilmen mer positivt.

– Jag var tvungen att söka upp reklamen för att se den, helt fantastisk ju, skriver en Facebook-användare.

Så fungerar det

Granskningsnämnden prövar om innehållet i radio- och tv-sändningar följer de regler som finns i radio- och tv-lagen, sändningstillstånden och i innehållsvillkoren för public service på internet

Mediemyndigheten förklarar:

– Nämnden gör bedömningen med utgångspunkt i de villkor som reglerar bolagens verksamheter och som anges i radio- och tv-lagen, sändningstillstånden och anslagsvillkoren. Uppföljningen går att läsa bland våra publikationer.

Sitter i nämnden

Granskningsnämnden består av en ordförande, sex ledamöter samt ersättare. 

Samtliga är tillsatta av regeringen och de är inte politiskt tillsatta utan de kommer från olika delar av mediebranschen och akademin.

– De utses för en period om fyra år. Ordföranden i nämnden ska vara eller ha varit domare, fortsätter Mediemyndigheten.

– Ledamöterna utses för en period om fyra år. För att samtliga ledamöter inte ska utses vid samma tillfälle ska minst tre och högst fyra av ledamöterna utses vartannat år. 

Klicka här för att se Icas reklamfilm.

Foto: Ikea

Text: Redaktionen


Nya regler för alla som reser till Thailand

2025 01 26

Resenärer till Thailand får nu nya regler att förhålla sig till.

Thailand är som bekant en av svenskarnas favoritdestinationer.

Nu på lördagen kommer uppgifter om att ett nytt system kommer att införas - och det innebär nya regler att förhålla sig till för alla som reser till landet.

Det rapporterar Bangkok Post.

Nya regler

Från och med den första maj i år måste alla utländska medborgare som reser in till Thailand skriva i ett digitalt formulär som kallas TM6.

Där ska besökare bland annat redovisa sin adress under vistelsen.

Natthriya Thaweevong, turistdepartementets ständiga sekreterare, förklarar att onlineformuläret förväntas hjälpa till att spåra turister medan de är i Thailand, vilket ökar förtroendet för säkerheten när landet bekämpar negativa uppfattningar.

Överväger turistavgift

Det ser även ut som att Thailand överväger att införa en turistavgift, även om det inte är helt säkert ännu.

– En källa på ministeriet som begärde att få vara anonym säger att med tanke på att TM6-formuläret snart kommer online är det större sannolikhet att turistavgiften på 300 baht kommer att skjutas upp, uppger Bangkok Post.

Nya resetrender

Svenskarna väntas fortsätta vallfärda till Thailand och får då komma ihåg de nya reglerna.

Resebolaget TUI har i dagarna släppt en ny rapport där de framhåller att det finns en del resetrender som väntas bli påtagliga detta reseår.

– Överflöd och flärd står inte längre högst upp på resenärernas prioriteringslista, framhåller TUI som en av trenderna i ett pressmeddelande.

– Under 2025 söker vi istället lyx i form av bekvämlighet, avkoppling och premiumupplevelser. Mikroäventyr utan pressande scheman och med omsorgsfullt utvalda aktiviteter blir allt mer populärt.

“Kommer vilja bidra”

TUI fortsätter.

– Det kommande året vill resenärer bidra positivt till destinationerna de besöker och de efterfrågar samhällsbaserade upplevelser som gynnar resmålet och lokalbefolkningen, så som naturvårdsprojekt och strandstädningar.

Foto: Myra Pro

Text: Redaktionen


SVERIGE: Populära drycken kan försvinna från hyllorna

2025 01 25

De svenska pantreglerna ställer till med vissa problem.

Ett glädjande besked för svenska konsumenter är att pantbeloppen höjs under 2025.

Samtidigt finns det vissa företag som drabbas av pantreglerna - bland annat Wellnox - som bland annat står bakom framgångsrika ingefärashots.

Wellnox kan dock behöva upphöra med produktionen av den populära drycken, rapporterar Dagligvarunytt.

Är reglerna

I Sverige finns krav på att dryckesförpackningar - inklusive juice och saft oavsett innehåll - måste vara pantbara.

Wellnox mindre flaskor med ingefärashots är för små för att kunna pantas, men företaget har fått tillfällig dispens och har därmed kunnat sälja produkten med stor framgång.

Dispensen går dock ut i år - och om inte reglerna ändras så kan Wellnox behöva upphöra med sina populära ingefärashots.

“Då måste vi lägga ner”

Thomas Sjölander, vd för Wellnox, uttrycker sin frustration över situationen - och förklarar att drycken kan försvinna från hyllorna.

– Om reglerna inte ändras måste vi antingen lägga ner produktionen av våra shots eller byta till större flaskor. Det skulle förstöra hela konceptet och göra produkten betydligt dyrare för konsumenten, säger han till Dagligvarunytt.

Glädjande för konsumenter

I mer glädjande pantnyheter har beloppen som bekant höjts för 2025.

Under året kommer pantbeloppet höjas på dryckesförpackningar av PET och aluminium: från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stor PET.

Slutet av september

Nu påbörjas arbetet och de första produkterna kommer att finnas på butikshyllan i början av september 2025. 

– Målet med panthöjningen är att ytterligare stimulera till att panta mera i ett av världens mest framgångsrika pantsystem, förklarar Pantamera.

– Den pant som betalas tillbaka är det belopp som står på förpackningen. Det kan innebära att samma produkt kan finnas i två olika slags förpackningar med två olika pantbelopp under en övergångsperiod. 

Foto: S. Clarke

Text: Redaktionen