Populär dryck på Systembolaget kan tvingas byta namn – “Katastrof”

2025 01 26

Ett nytt EU-förslag kan innebära att en av Systembolagets mest populära varor kan behöva byta namn.

Idag finns i princip inga hårda kriterier för vad som definierar cider.

Av det skälet vill nu EU gå fram med en gemensam och standardiserad definition av drycken, som förutom Sverige är populär i framför allt Sydeuropa.

Enligt det förslag som ligger på bordet ska cider behöva innehålla minst 50 procent fruktjuice – annars måste det kallas någonting annat.

Det rapporterar Euractiv.

Men det skulle också få följden att stora delar av ciderutbudet på Systembolaget faller utanför definitionen, eftersom den bara innehåller 15 procent fruktjuice.

Blir odrickbart

Åbro Bryggeri, som bland annat tillverkar Rekorderlig Cider, är kritiska till förslaget. Ökar bryggeriet andelen fruktjuice till 50 procent skulle hela drycken förändras i grunden.

Enligt Åbros vd Henrik Dunge skulle den i det närmaste bli odrickbar.

– Det är en liten klick som vill genomföra det här, som fått lite för höga röster. Går det igenom så förhindras vi från att sälja delar av vårt sortiment inom EU men vår största marknad är den engelska och där har man fortfarande en annan syn på det, säger han till Vimmerby Tidning och tillägger:

– Om allting som heter cider ska ha en juicehalt på 50 procent kommer vi inte kunna kalla våra produkter för cider längre, utan då får vi ju kalla dem för någonting annat.

"Skulle innebära döden"

Även Richard Bengtsson, som är chefsbryggare på Spendrups, rasar mot de nya reglerna.

Han kallar förslaget för en katastrof.

– Det skulle innebära döden för den sötade cider som kallas “Swedish cider", säger chefsbryggaren till Dagens industri.

Enligt Euractiv har dessutom Finland och Danmark reagerat på förslaget och varnat Wolfgang Burtscher, kommissionens generaldirektör för jordbruk, för att en regeländring kan slå hårt mot de nordiska producenternas tillväxt.

En del är positiva

Alla är dock inte lika kritiska.

Vissa är till och med delvis positiva, till exempel anrika Kiviks Musteri på skånska Österlen.

– Vi tror att det här hade kunnat gynna konsumenten genom att göra det tydligare vad cider faktiskt är. Men också för oss producenter som därigenom kommer att konkurrera på liknande villkor, säger företagets kommunikationschef Anna Säfström till SVT Skåne.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Nya regler för alla som reser till Thailand

2025 01 26

Resenärer till Thailand får nu nya regler att förhålla sig till.

Thailand är som bekant en av svenskarnas favoritdestinationer.

Nu på lördagen kommer uppgifter om att ett nytt system kommer att införas - och det innebär nya regler att förhålla sig till för alla som reser till landet.

Det rapporterar Bangkok Post.

Nya regler

Från och med den första maj i år måste alla utländska medborgare som reser in till Thailand skriva i ett digitalt formulär som kallas TM6.

Där ska besökare bland annat redovisa sin adress under vistelsen.

Natthriya Thaweevong, turistdepartementets ständiga sekreterare, förklarar att onlineformuläret förväntas hjälpa till att spåra turister medan de är i Thailand, vilket ökar förtroendet för säkerheten när landet bekämpar negativa uppfattningar.

Överväger turistavgift

Det ser även ut som att Thailand överväger att införa en turistavgift, även om det inte är helt säkert ännu.

– En källa på ministeriet som begärde att få vara anonym säger att med tanke på att TM6-formuläret snart kommer online är det större sannolikhet att turistavgiften på 300 baht kommer att skjutas upp, uppger Bangkok Post.

Nya resetrender

Svenskarna väntas fortsätta vallfärda till Thailand och får då komma ihåg de nya reglerna.

Resebolaget TUI har i dagarna släppt en ny rapport där de framhåller att det finns en del resetrender som väntas bli påtagliga detta reseår.

– Överflöd och flärd står inte längre högst upp på resenärernas prioriteringslista, framhåller TUI som en av trenderna i ett pressmeddelande.

– Under 2025 söker vi istället lyx i form av bekvämlighet, avkoppling och premiumupplevelser. Mikroäventyr utan pressande scheman och med omsorgsfullt utvalda aktiviteter blir allt mer populärt.

“Kommer vilja bidra”

TUI fortsätter.

– Det kommande året vill resenärer bidra positivt till destinationerna de besöker och de efterfrågar samhällsbaserade upplevelser som gynnar resmålet och lokalbefolkningen, så som naturvårdsprojekt och strandstädningar.

Foto: Myra Pro

Text: Redaktionen


SVERIGE: Populära drycken kan försvinna från hyllorna

2025 01 25

De svenska pantreglerna ställer till med vissa problem.

Ett glädjande besked för svenska konsumenter är att pantbeloppen höjs under 2025.

Samtidigt finns det vissa företag som drabbas av pantreglerna - bland annat Wellnox - som bland annat står bakom framgångsrika ingefärashots.

Wellnox kan dock behöva upphöra med produktionen av den populära drycken, rapporterar Dagligvarunytt.

Är reglerna

I Sverige finns krav på att dryckesförpackningar - inklusive juice och saft oavsett innehåll - måste vara pantbara.

Wellnox mindre flaskor med ingefärashots är för små för att kunna pantas, men företaget har fått tillfällig dispens och har därmed kunnat sälja produkten med stor framgång.

Dispensen går dock ut i år - och om inte reglerna ändras så kan Wellnox behöva upphöra med sina populära ingefärashots.

“Då måste vi lägga ner”

Thomas Sjölander, vd för Wellnox, uttrycker sin frustration över situationen - och förklarar att drycken kan försvinna från hyllorna.

– Om reglerna inte ändras måste vi antingen lägga ner produktionen av våra shots eller byta till större flaskor. Det skulle förstöra hela konceptet och göra produkten betydligt dyrare för konsumenten, säger han till Dagligvarunytt.

Glädjande för konsumenter

I mer glädjande pantnyheter har beloppen som bekant höjts för 2025.

Under året kommer pantbeloppet höjas på dryckesförpackningar av PET och aluminium: från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stor PET.

Slutet av september

Nu påbörjas arbetet och de första produkterna kommer att finnas på butikshyllan i början av september 2025. 

– Målet med panthöjningen är att ytterligare stimulera till att panta mera i ett av världens mest framgångsrika pantsystem, förklarar Pantamera.

– Den pant som betalas tillbaka är det belopp som står på förpackningen. Det kan innebära att samma produkt kan finnas i två olika slags förpackningar med två olika pantbelopp under en övergångsperiod. 

Foto: S. Clarke

Text: Redaktionen