Elektronikkedja storsatsar i Sverige – öppnar 10 nya butiker

2025 01 23

Hemelektronikkedjan Power fortsätter att expandera.

De kommande två åren planerar Power att öppna tio nya varuhus i Sverige.

Powers nytillträdde vd Magnus Kreuger berättar att målet är att ta marknadsdelar och bli en större del av konsumenternas vardag.

– Min högsta prioritet är att lära känna människorna som jobbar här samt förstå konceptets styrkor och möjligheter. Jag vill skapa en tydlig plan för lönsamhet, säger vd:n.

”Ska bli marknadsledare”

I framtiden siktar Power på att bli Sveriges största hemelektronikkedja.

Det uppger Magnus Kreuger i en kommentar till tidningen Market.

– Prio ett är att ta växa och ta en stor del av marknaden. Målet på sikt är att bli marknadsledare även om det är en lång resa dit.

Kan rikta in sig på storstäderna

Än så länge är det oklart var Powers nya varuhus kommer slå upp portarna.

Magnus Kreuger har dock börjat planera inför öppningarna. Han hintar om att storstäderna är en intressant utgångspunkt.

– A-lägen blir viktiga, och det kan bli en förtätning i storstadsområdena. Samtidigt ska vi ska rusta upp en del befintliga butiker, säger Powers vd till Market.

Försäljningsrekord

Slutet av 2024 blev en framgångssaga för Power.

Under Black Friday-helgen slog Power ett “galet rekord”.

Elektronikkedjan ökade omsättningen med 7 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

– Det är helt otroligt med så stor ökning två år i rad. Först ökade vi med 27 procent under Black Friday-helgen förra året, och nu ökar vi omsättningen ytterligare med 7 procent i år, sade dåvarande vd Anders Nielsen till E-handel.

Fakta Power

- Grundades 2017 då Expert AS blev POWER International AS. Sex år senare tog Power över Mediamarkts butiker i Sverige.

- Power består idag av 269 varuhus och 6 000 anställda i Norge, Finland, Danmark och Sverige.

- Kedjan ägs i första hand av två norska entreprenörer som också ligger bakom koncernerna AWILHELMSEN AS och Dolphin Invest AS.

Källa: Power

Foto:

Text: Redaktionen


Nya regler för svenska besökare – världens populäraste turiststad agerar

2025 09 04

Dubrovnik är världens mest besökta stad med 27 turister per capita under högsäsongen.

Den kroatiska staden är känd för sina välbevarade stadsmurar och som inspelningsplatsen för den fiktiva staden King's Landing i HBO-succén Game of Thrones.

Efter förekomsten i den populära serien har Dubrovnik noterat ett uppsving i turismen. Staden, som tidigare även var ett populärt resmål, pressas nu hårt av massturismen.

Nu väljer Dubrovniks borgmästare Mato Frankovic att agera. Frankovic meddelar att staden kommer att införa nya och hårdare regler för turister, inklusive svenska besökare.

Här är de nya reglerna

Följande regler kommer att implementeras från och med 2026, uppger Frankovic för The Independent:

-  Stadsmuren kommer endast vara tillgänglig för förhandsbokning. Den som vill vandra längs muren behöver således boka i förväg

- Endast två kryssningsfartyg får besöka staden per dag och de får stanna i max åtta timmar

- Hyresverksamheten och turistföretag ska granskas. Staden kommer att köpa upp flera lägenheter som familjer kan hyra för en låg peng

- Restauranger, souvenirbutiker och kaféer ska minskas till en mer hållbar nivå

”Kommer finnas en gräns”

Den som vill besöka  stadsmurarna kommer tvingas köpa ett så kallat ”Dubrovnikpass”, som kostar 35 euro – vilket motsvarar omkring 385 kronor.

– Nästa år måste man boka i förväg för att besöka stadsmurarna, och det kommer att finnas en gräns för hur många människor som kan promenera längs stadsmurarna samtidigt, säger borgmästare Frankovic till den brittiska tidningen.

LÄS MER: Rekordbesked om julmust – väcker stor förvåning

”Vill inte längre besöka”

Mato Frankovic tror att många turister kommer att uppskatta förändringarna. Han påpekar att flera besökare klagar över stadens trängsel.

– Turister vill inte längre besöka överbefolkade städer. Steg för steg kommer de överbefolkade städerna att trängas åt sidan. De städer som är förberedda för hållbar turism kommer att vara ledande, säger han till The Independent.

LÄS MER: Stockholm rasar på viktig lista – från plats 72 till 188

Foto: A. Pacara

Text: Redaktionen


Använd inte mobilen på toaletten – forskare uppmanar alla

2025 09 04

En ny studie varnar för att använda mobiltelefonen under toalettbesök.

Toalettbesökare som scrollar på telefonen löper betydligt högre risk att drabbas av ett otrevligt fenomen. Studien, som publicerats av universitetssjukhuset Beth Israel Deaconess Medical Center, fastslår att den som använder mobilen under toalettbesök löper högre risk för hemorrojder.

–  Att använda telefonen på toaletten kopplas till 46 procent högre risk för att drabbas av hemorrojder, säger studiens huvudförfattare Trisha Pasricha i ett uttalande.

– Vi fortsätter att upptäcka nya sätt som mobiltelefonen påverkar vår hälsa. Hur och var vi använder den – exempelvis på toaletten – kan få oavsiktliga konsekvenser.

Rådet: ”Lämna mobilen”

Den ökade risken för hemorrojder kopplas till att personer som scrollar på mobilen ofta tillbringar betydligt längre tid på toaletten – 37 procent av mobilanvändarna spenderar minst fem minuter åt gången, jämfört med endast 7 procent bland icke-användare.

– Det är otroligt lätt att tappa tidsuppfattningen när vi scrollar på våra telefoner – populära appar är utformade för det ändamålet, säger Trisha Pasricha.

Forskaren uppmanar alla att lägga ifrån sig telefonen vid toalettbesök.

– Vi behöver fortsätta att studera detta. Men för att vara på den säkra sidan är det klokt att lämna mobilen utanför badrummet när man behöver gå på toaletten.

LÄS MER: Börsbolag går i konkurs 

FAKTA: Så många använder telefonen på toaletten

- Bland studiens deltagare uppger 66 procent att de använder mobiltelefonen på toaletten

- Majoritet av de som använder telefonen tenderar att vara yngre än de som inte använder telefonen

-  Bland mobilanvändare är det vanligast att läsa nyheter och använda sociala medier under toalettbesöken

LÄS MER: Trumps besked – ”Putin kommer att fatta ett beslut” 

Foto: Point3D Commercial Imaging Ltd resp Edward

Text: Redaktionen