Elektronikkedja storsatsar i Sverige – öppnar 10 nya butiker
2025 01 23
Hemelektronikkedjan Power fortsätter att expandera.
De kommande två åren planerar Power att öppna tio nya varuhus i Sverige.
Powers nytillträdde vd Magnus Kreuger berättar att målet är att ta marknadsdelar och bli en större del av konsumenternas vardag.
– Min högsta prioritet är att lära känna människorna som jobbar här samt förstå konceptets styrkor och möjligheter. Jag vill skapa en tydlig plan för lönsamhet, säger vd:n.
”Ska bli marknadsledare”
I framtiden siktar Power på att bli Sveriges största hemelektronikkedja.
Det uppger Magnus Kreuger i en kommentar till tidningen Market.
– Prio ett är att ta växa och ta en stor del av marknaden. Målet på sikt är att bli marknadsledare även om det är en lång resa dit.
Kan rikta in sig på storstäderna
Än så länge är det oklart var Powers nya varuhus kommer slå upp portarna.
Magnus Kreuger har dock börjat planera inför öppningarna. Han hintar om att storstäderna är en intressant utgångspunkt.
– A-lägen blir viktiga, och det kan bli en förtätning i storstadsområdena. Samtidigt ska vi ska rusta upp en del befintliga butiker, säger Powers vd till Market.
Försäljningsrekord
Slutet av 2024 blev en framgångssaga för Power.
Under Black Friday-helgen slog Power ett “galet rekord”.
Elektronikkedjan ökade omsättningen med 7 procent jämfört med motsvarande period i fjol.
– Det är helt otroligt med så stor ökning två år i rad. Först ökade vi med 27 procent under Black Friday-helgen förra året, och nu ökar vi omsättningen ytterligare med 7 procent i år, sade dåvarande vd Anders Nielsen till E-handel.
Fakta Power
- Grundades 2017 då Expert AS blev POWER International AS. Sex år senare tog Power över Mediamarkts butiker i Sverige.
- Power består idag av 269 varuhus och 6 000 anställda i Norge, Finland, Danmark och Sverige.
- Kedjan ägs i första hand av två norska entreprenörer som också ligger bakom koncernerna AWILHELMSEN AS och Dolphin Invest AS.
Källa: Power
Foto:
Text: Redaktionen